Lekke band met binnenband, waar repareren?
- Maikel van de Sande (GAST)
- Verbannen
-
Op mijn Katterug zitten de orginele 59-er velgen met Michelin XZX-en. Hoewel dit tubeless banden zijn zit er toch een binneband in. Ik heb hier gelezen dat dit wordt afgeraden, maar ik heb hem zo gekocht. Nu heb ik 1 lekke achterband en wil ik deze laten repararen. Ik loop hier vast, want ik vind geen bedrijven die nog wat met auto's met binnenbanden doen. 2 vragen dus:
1) Kan ik deze velg ook gebruiken om de tubeless band zonder binnenband te monteren of is dat ventielgat anders?
2) Iemand een idee waar ik nog wel tercht kan met velgen met binnenbanden?
Alvast bedankt weer voor jullie hulp.
Groet, Maikel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Ditzelfde adres heeft mij ervan overtuigd dat er binnenbanden horen in een (EDIT: niet-)tubeless velg, ongeacht de argumenten die anderen gebruiken om dit niet te doen.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
kortom: als het maar even kan geen binnenband monteren
dan de praktijk met oude Volvo's: als je nog oude velgen hebt (15 inch diameter en 4 inch breed) en altijd met binnenbanden hebt gereden dan is het niet verkeerd om binnenbanden te gebruiken omdat je niet weet of de velg wel luchtdicht is en bv de ventielgaten goed afsluiten; dus een 165SR15 tubeless buitenband (tubetype is er niet meer) met binneband is op zich geen enkel probleem. Ik heb overigens met mijn Amazon uit 1961 jaren met de originele velgen gereden zonder binnenband en dat ging prima.....
gaat een binnenband kapot dan moet je die vervangen (nooit repareren) maar als je met de kapotte binnenband, dus met een platte buitenband, een tijdje hebt gereden moet je eerst goed kijken of de buitenband niet beschadigd/gekneusd is, in dat geval wordt het ook een nieuwe buitenband. Elke beetje goede bandenboer heeft binnenbanden op voorraad en weet hoe daar mee om te gaan. Daan zegt dat er binnenbanden horen in een tubelessvelg, sorry maar dat is grote onzin; je bedoelt iets anders of hebt het verhaal van je bandenboer verkeerd begrepen....
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Deze zijn bij een tubeless velg aanwezig danwel hoger als een tube-type velg.
De betere bandenboer zou het toch voor je moeten kunnen maken of mischien een oldtimer garage in de buurt, in de buurt van tilburg ken ik er wel een.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Platinum lid
-
"Pieter Singelenberg" schreef:
Daan zegt dat er binnenbanden horen in een tubelessvelg, sorry maar dat is grote onzin; je bedoelt iets anders of hebt het verhaal van je bandenboer verkeerd begrepen....
Oeps, foutje. Ik bedoelde natuurlijk er horen binnenbanden in niet-tubeless velgen... En Kevin laat inderdaad precies zien waar het onderscheid gemaakt wordt. Luchtdichtheid en ventielgaten hebben er weinig mee te maken: het gaat erom dat een tubeless band van een niet-tubeless velg kan lopen in de bocht.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
heel vreemd... in mijn veronderstelling heeft iedere bandenboer nog wel binnenbanden liggen?!?
ik herinner me nog dat Kwikfit eens binnenbanden wilde plaatsen omdat m'n velgen verroest waren en ze bang waren dat e.e.a. niet goed zou afsluiten. ik heb ze toen laten zien dat je met een staalborstel in zo'n geval wonderen kunt verrichten als de velg toch in de bandenomlegenbalanceermachine (3x woordwaarde) zit. het is al weer even geleden (jaar of 10), maar toen had dus zelfs Kwikfit gewoon binnenbanden.
hoe dan ook binnenbanden plaatsen als er geen rand in je velg zit :!:
@Daan:
altijd geïnteresseerd in goeie adresjes in Den Haag; welk bandenbedrijf bedoel je

Groet, Hans
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
t.a.v luchtdichtheid en ventielgaten bedoel ik dat een velg die altijd met een binnenband heeft gewerkt eerder het risico loopt op lekkage langs een tubelessventiel door corrosie van de randen van het ventielgat dan een velg die altijd met tubelessventielen is uitgerust.
samengevat: schone, niet gecorrodeerde Volvo velgen kunnen goed gebruikt worden met tubelessbanden en een binnenband is dan niet nodig
- Platinum lid
-
Overigens vind ik een 'bandenboer' die geen binnenbanden heeft liggen een boer waar je van weg moet blijven!
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Maikel van de Sande (GAST)
- Verbannen
-
Inmiddels heb ik Larry Peeters uit Maartensdijk gesproken en die kan me verder helpen.
Groet,
Maikel van de Sande