kruiskoppeling cardan

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-03-2002 09:29 #57068 door
kruiskoppeling cardan is gemaakt door
Gisteravond even onder de Amazon gelegen, vanwege een versleten kruiskoppeling in de cardanas. Wie weet wat er wordt vervangen indien ik onderdeel 672037 bestel. Mijns inziens hoeft uitsluitend het 'kruis' inclusief lagers in de koppeling te worden vervangen. Klopt dit/kan dit? Het ene deel van de koppeling zit nl. met een flens aan de achteras en het andere deel is aan de cardanas gelast. En heb ik speciaal gereedschap nodig?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-03-2002 19:10 #60086 door
Beantwoord door in topic kruiskoppeling cardan
Geen speciaal gereedschap nodig. Maak de flensen los van de versnellingsbak en het differentieel. Maak de ondersteunende beugel halverwege los en schuif de as eruit.Maak de veerringen los die de zaak op hun plaats houden. Nu klop je met een hamer en een penvormig iets (een drevel! Juist ja) de kruiskoppeling in een richting waardoor het dopje uit de houder schuift. Als je ver genoeg bent doe je dat nog eens de andere kant op. Alles verwijderen en in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten. Denk erom dat de lagernaaldjes op hun plaats blijven (goed insmeren met vet en op hun plaats leggen.). Succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-03-2002 17:16 #60085 door
Beantwoord door in topic kruiskoppeling cardan
Het vehaal van Jef is wel erg simpel, bovendien niet aan te bevelen.De busjes waar de naaldlagers in zitten is van gehard metaal en kunnen erg vast zitten, dus daar mag je nooit met eem hamer op slaan, de kans dat deze busjes beschadigen is groot. Zeker bij het monteren van de nieuwe zou ik dat niet doen, beter is om met een passende (bv dop) de kruisstukje er uit en later er weer in te persen middels de bankschroef, en goed opletten dat de naalden op hun plaats blijven zitten, anders pers je de busjes kapot.Wanneer je een kruisstukje hebt met een smeernippel dan goed opletten dat de smeernippel aan de goede kant komt te zitten, anders kun je niet doorsmeren. Bij het demonteren van de aandrijfas/cardanas even op het schuifstuk ( in het midden van de as) een merkteken plaatsen zodat de as weer goed in elkaar wordt geschoven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD