koppeling

• Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2002 11:27 #56992 door
koppeling is gemaakt door
Bij het met volledig ingetrapte koppeling in de versnelling wachten voor het stoplicht, was er opeens een kggggg-geluid vanuit de versnellingsbak (niet zo hard als bij echt verkeerd schakelen). Auto uit de versnelling gehaald, waarna het geluid binnen enkele seconden zachter werd en verdween. Even later gebeurde het ook terwijl als ik alleen de koppeling intrapte en de versnelling in z'n vrij liet staan. Vaak gebeurt het ook niet.Het lijkt me dus dat iets tijdens het koppelen niet ver genoeg wordt 'weggehouden', maar dat er blijkbaar wel enige speling in zit waardoor het niet constant een probleem is.Het is een hydraulisch systeem neem ik aan, gezien het jaar van mijn auto. Stel, het gaat om het ontluchten: waar en hoe doe je dat? Moet ik misschien iets bijvullen en waarmee? Ik heb het handboek namelijk nog niet, maar wil dit probleem niet langer dan nodig laten voortduren. Alvast bedankt voor je reactie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2002 11:47 #60355 door
Beantwoord door in topic koppeling
Ontluchten van het koppelingscircuit is vergelijkbaar met het ontluchten van de remmen. Altijd zorgen voor voldoende vloeistof in het reservoir, een ringsleutel om de ontluchtingsnippel en een slangetje erop (andere eind in een glazen potje met remvloeistof) en rustig aan het koppelingspedaal in trappen totdat er geen lucht meer in het slangetje verschijnt (denk eraan dat het reservoir bij gevuld wordt). Hierbij moet 1 persoon naar het slangetje kijken en de ander trappen. Indien alle lucht verdwenen is de ontluchtingsnippel dichtdraaien met ingetrapt pedaal. Overigens als je dit in je eentje wilt doen kun je van het merk "Draper" een flesje krijgen met slang die als terugslagklep werkt zodat geen vloeistof terug kan stromen naar de cylinder.

• Bezoeker
  • Bezoeker
27-03-2002 19:41 #60354 door
Hoi,Zonder nu al te betweterig te zijn, maar is het sowieso niet de bedoeling je koppeling zo weining mogelijk ingedrukt te houden, omdat je plaat anders sneller slijt? (zie de term;pedaalridder).Klinkt misschien lullig, je weet het waarschijnlijk wel, maar toch bedoelt als vriendelijk advies.Doei beste Volvovriend

• Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2002 13:58 #60353 door
Bij mij (Amazon '65) doet zich ongeveer hetzelfde voor. Enkel bij koud weer hoor ik een snerpend geluid bij ingetrapte koppeling, eenmaal op temperatuur is alles terug normaal. Ik dacht dat de oorzaak lag bij een versleten lager in het koppelingshuisdie ik binnenkort ga vervangen.

• Bezoeker
  • Bezoeker
02-04-2002 07:58 #60352 door
Volgens mij is met de beschreven symptomen het probleem een versleten koppelingslager. ALs het geluid alleen optreedt bij het bedienen van het koppelingspedaal en in alle andere gevallen niet, dan is dit de enige oorzaak. Ontluchten etc, is dan leuk maar heeft geen enkel extra nut!! Succes

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD