versnellingsbak

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-07-2002 11:30 #56658 door
versnellingsbak is gemaakt door
Ik heb een probleem met mijn versnellingsbak van een amazone. De bak schakeld gewoon in z'n 1, 2 en achteruit. In z,n 3 komt hij niet en in z,n 4 alleen met het juiste toerental. Terug schakelen uit z,n vier lukt alleen bij stilstaande auto. Is het zoals ik denk ( bak demonteren ) of zie ik toch iets over het hoofd. Iedere suggestie is welkom als ik de bak maar zou kunnen laten zitten. Martien

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-07-2002 12:11 #61351 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak
Heb je de versnellings pook al eens los gehad? Als die niet op de juiste manier vast zit kan dat "leuke" problemen op leveren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-07-2002 19:23 #61350 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak
Het beste lijkt me om de bak te demonteren, in Haynes na te gaan hoe de bak werkt en dan te gaan kijken of het ook werkt zoals het hoort. Ik vermoed dat er iets mis is met één van de twee 'vorken'. Die zitten met slechts één schroef op de as en Haynes waarschuwt daar ook voor bij (de)montage.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-07-2002 21:44 #61349 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak
Het schakelen wordt soepel gemaakt d.m.v. synchromesch ringen. Deze zorgen ervoor dat verschil in motorsnelheid en wagensnelheid d.m.v. frictie op elkaar aangepast worden.Werken deze ringen niet goed, dan krijg je het z.g. tanden poetsen OF hij schakelt helemaal niet meer. Dit is bij jou waarschijnlijk het geval. Er zijn twee schakelmoffen die de schakeling regelen: een voor 1,2 en achteruit, de tweede voor 3 en 4 . Het probleem lijkt dus IN de bak te zitten en wel bij de synchromesch ringen en of veerringen van de schakelmof van 3 en 4. Er is nog een ergere mogelijkeid maar in beide gevallen moet de bak toch echt open.Naast het reeds gegeven handboek is er ook op het internet een goede beschrijving te vinden over de werking EN revisie van een versnellings bak:"How it works""transmission rebuild" artikelop www.vclassics.comhttp://www.vclassics.com/archive/tranhow.htmhttp://www.vclassics.com/archive/tranreb.htmSucces

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-07-2002 21:56 #61348 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak
Waarschijnlijk ligt het probleem IN de bak:De synchromesch ringen die d.m.v. frictie zorgen voor een goede overschakeling tussen de verschillende versnellingen zorgen voor een goede aanpassing van motor en wagen snelheid. Er zijn 2 schakelmoffen die de koppeling verzorgen : Een voor 1,2 een voor de 3e en 4e versnelling. Werkt deze combinatie (mof een synchromesch ring) niet goed, dan krijg je het z.g. tanden poetsen of schakelt de mof helemaal niet. Dit is bij jou het geval: Twee goede artikelen over de werking en de revisie van de bak zijn ook op het internet te vinden:http://www.vclassics.com/archive/tranreb.htm enhttp://www.vclassics.com/archive/tranhow.htmEr is nog een ergere mogelijkheid, maar ook hiervoor moet de bak echt OPEN. Is zelf te doen maar neem hiervoor de tijd.Succes, Johan S.U.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD