versnellingsbak-probleem
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2005 22:39 #52797
door
versnellingsbak-probleem is gemaakt door
Hallo, sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een volvo 144 van 1973.
Nu had ik een vraagje. Tijdens het terug schakelen van 3 naar 2 moet ik hem er heel voorzichtig "inleggen" en dan klapt hij er niet al te hard in.
Met alle andere wisselingen heb ik geen enkel probleem. Is dit euvel iets bekends van deze 4-bak???
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Groeten Hans
Nu had ik een vraagje. Tijdens het terug schakelen van 3 naar 2 moet ik hem er heel voorzichtig "inleggen" en dan klapt hij er niet al te hard in.
Met alle andere wisselingen heb ik geen enkel probleem. Is dit euvel iets bekends van deze 4-bak???
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Groeten Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2005 08:25 #77666
door
Beantwoord door in topic versnellingsbak-probleem
Klinkt als een synchromesprobleem.
Desalniettemin zou ik eerst de koppeling controleren. Werkt die goed, komt die voldoende vrij?
Zo ja, dan olie controleren van de bak. Zit er voldoende olie in en is het de goede? Bij twijfel nieuwe olie erin.
Helpt dat niet dan is er waarschijnlijk een probleem met de versnellingsbak. In dat geval kan je 3 dingen doen: 1.Niks (verreweg het goedkoopste) en schakelen d.m.v. dubbel clutchen of 2. Bak eronderuit en repareren (moet je wel kunnen) 3. tweedehandsbak op de kop tikken. Succes ermee!
Desalniettemin zou ik eerst de koppeling controleren. Werkt die goed, komt die voldoende vrij?
Zo ja, dan olie controleren van de bak. Zit er voldoende olie in en is het de goede? Bij twijfel nieuwe olie erin.
Helpt dat niet dan is er waarschijnlijk een probleem met de versnellingsbak. In dat geval kan je 3 dingen doen: 1.Niks (verreweg het goedkoopste) en schakelen d.m.v. dubbel clutchen of 2. Bak eronderuit en repareren (moet je wel kunnen) 3. tweedehandsbak op de kop tikken. Succes ermee!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2005 12:14 #77665
door
Als de bak er onderuit is controleer dan ook het toplager, kan ook een veroorzaker zijn van slecht schakelen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2005 17:14 #77664
door
Als de koppeling goed werkt zou ik de bak er onderuit halen en losmaken.
Een synchromeshring is redelijk simpel te vervangen.
en kijk inderdaad als je da bak los hebt naar andere versleten delen in de bak
Een synchromeshring is redelijk simpel te vervangen.
en kijk inderdaad als je da bak los hebt naar andere versleten delen in de bak
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2005 17:33 #77663
door
Hallo.Ik rij al sinds 1998 144 en 164. Voor bovengenoemd euvel heb ik al een paar mensen blij gemaakt met andere versnellingsbakken. Zelf heb ik "geduld" aangeleerd bij het terugschakelen, zoals reeds genoemd verreweg het goedkoopst. De synchromesh van de 2e versnelling is de eerste die sneuvelt, met het genoemde gevolg. Is niet echt een euvel, eerder een bekend verschijnsel dat bij de oudjes hoort. Samengevat: duur maken (bak eronderuit, nieuwe synchro etc) of opnieuw leren met oudjes te rijden. Bij dat laatste heb je uiteindelijk twee goede gevoelens: de bak blijkt toch te schakelen, zij het met wat "leven" erin, en de portemonnaie heeft er geen last van.........Je kunt er heeeeel oud mee worden...