Aanschaf 144, tips

  • Faake Lammers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-12-2023 14:20 #1043346 door Faake Lammers
Aanschaf 144, tips is gemaakt door Faake Lammers
Hoi allemaal, 
ik heb een 244dl uit 1981 en ik zit eraan te denken om deze te verkopen en dan een 142 of 144 de luxe aan te schaffen.
Waar moet ik op letten bij een 144 en is het mogelijk om daar stuurbekrachtiging in te bouwen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Grfaake 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2023 17:49 - 17-12-2023 17:58 #1043348 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Aanschaf 144, tips
Om te beginnen is er een groot verschil tussen de jaartallen, de eerste tot 1971 hebben de lange pook en de lintteller. De eerste met B18, later met B20 motor, al zijn veel motoren gewisseld, meestal voor een B20.
1971/1972 heeft de aparte grille met losse koplamp omhulsels, nog steeds de lintteller, maar al wel een korte pook.
De 1973 is zwaar ge-updated en rijdt anders dan de vorige, o.a. meer geluidsisolatie etc. plus ander dashboard met ronde tellers en een plastic grille.
De 1974 is de uitloop van het model met dikkere bumpers ivm de USA markt.

Keuze uit B18 en B20 in A (1 carburateur) en B (2 carburateurs) uitvoering, en latere + USA imports: B20 E of F met D-jet injectie.

Roesten doen ze allemaal: let op de voorkant, dorpels ( ik heb er al heel wat gezien waar men de dorpel over de rotte delen had heengezet), aanhechtingen van de wielkasten, vooral achter, onder de accubak, wielranden, onderkanten deuren, en net als de 240 rond de voorruit. Verder kan het  geen kwaad om goed te kijken naar de vloeren (+ onder de achterbank!) en de aanhechting in de achterste wielkasten van de panhardstang, daar wordt meestal niet op gelet omdat het onder de tectyl zit, maar ik heb ze aan beide kanten vervangen;
Ga eens rijden met wat verschillende, afgezien van de 1973/1974 modellen rijden ze echt oud vergeleken met de 240.
Ik ben een verstokte 1971/1972 - 140 enthousiast...

Ps hydraulische stuurbekrachting werd in die tijd mondjesmaat wel als extra gemonteerd, maar een electrische is altijd mogelijk.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 17-12-2023 17:58 door Tom Steverink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Faake Lammers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-12-2023 09:39 #1043354 door Faake Lammers
Beantwoord door Faake Lammers in topic Aanschaf 144, tips
Wow, bedankt voor je lange antwoord.
daar heb ik echt wat aan, je hebt er echt tijd aan besteed, super bedankt.
Eerst mn 244 verkopen en dan op zoek 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Meer
18-12-2023 17:25 #1043363 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Aanschaf 144, tips
Eigenlijk hoeft er niets aangevuld te worden op de informatie van Tom. Maar als ik zelf terug zo willen van mijn huidige 240 naar een 140 dan zou ik voor een oudje van vóór 1973 gaan. Vanaf 1973 zit er toch een al een groter "240-gehalte" in en de oudere types zijn vooral vanbinnen heel anders. Echt leuk oud met die lint-teller. Ik heb een 142 automaat uit 1968 gehad en daarna een 144 uit 1974 voordat ik mijn huidige 240 kocht. Maar aan de 142 heb ik nog steeds de meeste warme herinneringen. Als deze nog bestond had ik hem misschien wel weer erbij genomen. En de 144 maakte eigenlijk naar mijn beleving net zoveel herrie als de 142. 
Succes met je zoektocht. 

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Faake Lammers
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-12-2023 05:49 #1043512 door Faake Lammers
Beantwoord door Faake Lammers in topic Aanschaf 144, tips
Gisteren een 144 bekeken en in gereden. Ben erg aan t twijfelen, hij reed heel erg lekker, dat wel en de bodem was top! Alleen last van waterlekkage rechtsachter, de hele vloer was nat, ook deed de toerenteller, zn overdrive, knipperlicht links en de achterruit verwarming niks. De garage eigenaar zegt dat ie t op gaat lossen, maar twijfel toch. Hij staat in Mijdrecht bij Hans Lammers. Weet iemand misschien wat over deze wagen?

​​​​​
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2023 15:57 - 29-12-2023 15:59 #1043521 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Aanschaf 144, tips
Het zal misschien een consignatie verkoop zijn? De auto is van 28/02/1973, in Nederland geregistreerd op 25/09/2002, en de eigenaar op wiens naam de auto staat heeft hem vanaf 04/06/2019. Hij staat trouwens op de site al als verkocht? Wat is de vraagprijs?
Bron: ovi.rdw.nl/


 

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 29-12-2023 15:59 door Tom Steverink.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Junior lid
  • Junior lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Meer
29-12-2023 16:09 #1043522 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Aanschaf 144, tips
De auto is al verkocht. 

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD