bevestiging voorruit 144
- Caspar Remmers
- Nieuw lid
Minder
Meer
01-03-2024 21:56 - 01-03-2024 21:59 #1044231
door Caspar Remmers
Beantwoord door Caspar Remmers in topic bevestiging voorruit 144
Mijn ruit zat ook geplakt en nu wil ik, na de restauratie, een ruit in rubber plaatsen. Het lijkt echter wel of de sponning 5 tot 10 mm te klein is en krijg ik het rubber aan de binnenkant niet goed op zijn plek. Heeft een ruit in rubber een iets grotere sponning nodig dat een plakruit?
zijn er mensen met ervaring hiermee?
mijn 145 is van 1970
Alvast bedankt voor alle hulp en adviezen
groeten
caspar
zijn er mensen met ervaring hiermee?
mijn 145 is van 1970
Alvast bedankt voor alle hulp en adviezen
groeten
caspar
Laatst bewerkt 01-03-2024 21:59 door Caspar Remmers. Reden: De precieze vraag aangescherpt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
01-03-2024 22:19 #1044233
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic bevestiging voorruit 144
Hallo Caspar,
de sponning voor een plakruit heeft een bredere rand (en dus een kleinere opening) zodat er genoeg vlak is voor de lijm (een ruit lijmen in een sponning voor een rubber gaat niet goed, dan is de rand te smal).
Een ruit met rubber in een sponning voor een gelijmde ruit zetten gaat alleen als men eerst met een slijptol de sponning op de maat van de sponning voor rubber maakt (maar dan zul je waarschijnlijk ook al puntlassen wegslijpen).
groeten,
Rudi
de sponning voor een plakruit heeft een bredere rand (en dus een kleinere opening) zodat er genoeg vlak is voor de lijm (een ruit lijmen in een sponning voor een rubber gaat niet goed, dan is de rand te smal).
Een ruit met rubber in een sponning voor een gelijmde ruit zetten gaat alleen als men eerst met een slijptol de sponning op de maat van de sponning voor rubber maakt (maar dan zul je waarschijnlijk ook al puntlassen wegslijpen).
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
03-03-2024 11:33 - 05-09-2024 14:17 #1044241
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic weg
weg
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 05-09-2024 14:17 door Ed van der Zee.
- Caspar Remmers
- Nieuw lid
Minder
Meer
05-03-2024 23:50 #1044271
door Caspar Remmers
Beantwoord door Caspar Remmers in topic bevestiging voorruit 144
De reden dat ik naar rubber terug zou willen is dat ik dan eenvoudig de ruit er uit kan nemen om de sponning te inspecteren en bij te werken waar nodig. De sponning had een paar roestplekken die verholpen zijn maar ik blijf het als potentieel zwak punt zien.
daarnaast heb ik alle bevestigingspunten voor de sierstripbeugeltjes dicht laten maken om de roestgevoeligheid te reduceren waardoor ik niet terug kan naar de 140 sierstrippen.
Na de eerste reactie heb ik opgemeten hoeveel ik weg zou moeten halen om een ruit met rubber te plaatsen en dat is inderdaad meer dan de puntlassen en dan schiet het idee z’n doel voorbij.
ik heb, na jullie adviezen, gekozen voor een plakruit met een 200serie sierstrip.
hartelijk bedankt voor jullie reacties, adviezen zijn uiteraard altijd welkom
vriendelijke groet
caspar
daarnaast heb ik alle bevestigingspunten voor de sierstripbeugeltjes dicht laten maken om de roestgevoeligheid te reduceren waardoor ik niet terug kan naar de 140 sierstrippen.
Na de eerste reactie heb ik opgemeten hoeveel ik weg zou moeten halen om een ruit met rubber te plaatsen en dat is inderdaad meer dan de puntlassen en dan schiet het idee z’n doel voorbij.
ik heb, na jullie adviezen, gekozen voor een plakruit met een 200serie sierstrip.
hartelijk bedankt voor jullie reacties, adviezen zijn uiteraard altijd welkom
vriendelijke groet
caspar
- Emo van Halsema
- Premium lid
Minder
Meer
01-09-2024 16:15 #1046505
door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic bevestiging voorruit 144
Al zeker vanaf modeljaar 1970 zit de voorruit geplakt. Als het nog de originele ruit met originele kit is, zit de ruit niet super vast. Als de ruit al een keer is vervangen en gelijmd is met moderne ruitenkit heb je grote kans dat de ruit sneuvelt. Origineel heb je een sierlijst met een klein los hoekje is alle hoeken en zie je geen zwart rubber. Vaak is er eens een sierlijst van een 240 gebruikt. Daar zie je in het midden van de sierlijst, boven en onder een verbindingsstukje.