300 serie, Volvo 343/345

In februari 1976 werd in het Zweedse Göteborg de Volvo 300-serie aan de autovakpers getoond. In maart 1976 mocht het grote publiek kennis maken met de nieuwe Volvo op de autosalon van Gen Normal 0 21 ève. De productie van de 300-serie was inmiddels al in volle gang. Het zou niet lang meer duren voordat de nieuwe in Nederland gebouwde Volvo in de showrooms te zien zou zijn.

volvo-343-1976
Volvo 343 model 1976

De 343 werd door de pers en het publiek positief ontvangen. Er was echter ook kritiek. De 1.4 motor was wat aan de lichte kant in verhouding met het gewicht van de auto en de prijs was aan de hoge kant.

De 343 was uitsluitend verkrijgbaar als variomatic. De krachtbron die de 343 bezat was een 1.4 liter Renault-motor van 70 Pk. De topsnelheid bedroeg 150 kilometer per uur.

In 1977 verscheen er een speciaal actiemodel, genaamd 343 DL Special. In 1978 verscheen er weer een nieuw actiemodel die door het leven ging als 343 Black Beauty. De Black Beauty was een zwarte 343 met een speciale striping en velgen. Ook had de auto een bijzonder interieur met rode velours stof als stoelbekleding. Inmiddels is dit model erg zeldzaam geworden.

343_DL_black_beauty
Tegenwoordig zeldzaam: Volvo 343 DL "Black Beauty"

In de loop van 1978 wordt de 343 lichtjes opgefrist. Zo kreeg de 343 een nieuw type stalen velgen en was de auto in nieuwe kleuren leverbaar. Ook werden de bumpers licht gewijzigd.

Vanaf 1979 was de 343 ook verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, afkomstig uit de Volvo 240. Volvo hoopte hiermee om de verkoopaantallen van de 343 wat omhoog te krijgen. Van de 343 verscheen weer een nieuwe uitvoering op de markt. Deze heette de 343 GL. Ook kwam er een vijfdeurs versie van de 343 op de markt. Deze versie ging door het leven onder de benaming Volvo 345.

Bertone ontwierp voor Volvo een speciale coupe op basis van de 343. In 1979 werd het ontwerp gepresenteerd als 343 Tundra. Volvo wees dit ontwerp al snel af. Uiteindelijk werd de 343 Tundra in 1982 op de markt gebracht als Citroën BX. Het was daarmee de opvolger van de GS/GSA.

In 1980 kwam er weer een nieuw actiemodel op de markt. De naam hiervan was 343 DL Blue Special. In augustus 1980 werd de 343 leverbaar met een 2.0 liter motor. Deze motor, type B19, was afkomstig uit de Volvo 240. Voor het onderbrengen van de 2-liter motor moest de motorkap iets verhoogd worden. De benaming voor de 2.0 liter versie was DLS en GLS. Inmiddels zijn beide varianten zeer zeldzaam geworden.

343_blue_special
Nog zo'n zeldzaamheid: de 343 DL "Blue Special"

In 1981 worden de 343 en 345 gemodificeerd. De grille, koplampen, motorkap en knipperlichten worden gewijzigd. De 343/345 paste hierdoor beter in het Volvo-gamma. Verder verscheen er in dit jaar een nieuw actiemodel, genaamd 343/345 Winner. De Winner moest afrekenen met het dure imago dat Volvo destijds had. Het was wel een hele kale versie. Zelfs om de versnellingspook zat geen lederen bekleding. In Duitsland werd deze auto leverbaar onder de naam 343 Junior.

In 1982 verscheen er een nieuw actiemodel op basis van de 345. Dit actiemodel kreeg de benaming 345 GLS Blue Line. Bijzonder was dat deze versie een vijfversnelllingsbak bezat.

In februari 1982 werd de 343 in een bedrijfswagenuitvoering. Deze uitvoering had de benaming 343 VAN. Deze versie was op verzoek van de PTT ontwikkeld. De 343 VAN was een 3/5-deurs met gesloten achterste zijruiten, een vlakke laadvloer, en een tussenschot achter de voorstoelen.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD