bout onderste draagarm muurvast
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
20-05-2014 22:09 #140657
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
bout onderste draagarm muurvast is gemaakt door Jan van Bochove
Volvo-vrienden, ik heb een vooras waarvan de bout v.d. onderste draagarm muurvast zit. Eerst geprobeerd met 1/2"luchtsleutel, toen opgeschaald naar 3/4"luchtsleutel die normaal toch beste bouten aan kan....
Omdat de draagarm toch al verbogen is door een ongeval heb ik de draagarm met bussen en al vast weggeslepen zodat er nu tegen de kale boutsteel aangekeken wordt aan twee zijden.
Ik heb de vooras onder de auto vandaan, ingespannen in een heule dikke bankschroef en kan dus prima een paar ferme tikken uitdelen :twisted:
Dat schiet echter nog niet voor een tiende van een mm op dus ik heb een passend stuk slang over het uitstekende stuk bus geschoven waarin de bout zit.Die slang vol laten lopen met WD40 zodat het op die manier verkregen voorraadje WD40 een nachtje in kan trekken.
Even met de gedachte gespeeld met een brander het pijpje op te stoken vanuit het aslichaam maar dan heb je in no-time het hele aslichaam opgestookt en dat is nu net niet het idee.
Plan voor als het echt niets meer wordt; gatzaag kopen 27 of 29mm en over de buis heen schuiven/boren waardoor ik de buis uit het aslichaam boor.Nadeel is dat e.e.a. nauwkeurig uitgelijnd weer op z'n plek gelast dient te worden, maar als dat alles is........48 jaar geleden is het ook al eens gelukt :lol:
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar wordt niets wijzer via vooras i.c.m. één van deze termen bout/bouten/vast/muurvast/etc. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de eerste ben
Dus, roept u maar alle ideen welkom, ook hele "gekke".
Omdat de draagarm toch al verbogen is door een ongeval heb ik de draagarm met bussen en al vast weggeslepen zodat er nu tegen de kale boutsteel aangekeken wordt aan twee zijden.
Ik heb de vooras onder de auto vandaan, ingespannen in een heule dikke bankschroef en kan dus prima een paar ferme tikken uitdelen :twisted:
Dat schiet echter nog niet voor een tiende van een mm op dus ik heb een passend stuk slang over het uitstekende stuk bus geschoven waarin de bout zit.Die slang vol laten lopen met WD40 zodat het op die manier verkregen voorraadje WD40 een nachtje in kan trekken.
Even met de gedachte gespeeld met een brander het pijpje op te stoken vanuit het aslichaam maar dan heb je in no-time het hele aslichaam opgestookt en dat is nu net niet het idee.

Plan voor als het echt niets meer wordt; gatzaag kopen 27 of 29mm en over de buis heen schuiven/boren waardoor ik de buis uit het aslichaam boor.Nadeel is dat e.e.a. nauwkeurig uitgelijnd weer op z'n plek gelast dient te worden, maar als dat alles is........48 jaar geleden is het ook al eens gelukt :lol:
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar wordt niets wijzer via vooras i.c.m. één van deze termen bout/bouten/vast/muurvast/etc. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de eerste ben

Dus, roept u maar alle ideen welkom, ook hele "gekke".
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henry van Leusden
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-05-2014 07:38 #140663
door Henry van Leusden
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
Beantwoord door Henry van Leusden in topic bout onderste draagarm muurvast
Kan je niet gewoon (alleen) de bout zelf uitboren? Ik heb daar goede ervaringen mee. De rest blijft dan 'heel'.
Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
21-05-2014 12:57 #140667
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic bout onderste draagarm muurvast
er kan ev. eerst nog geprobeerd worden de bout er uit te persen dmv hydraulische persbank, een metaalconstructie bedrijf in de buurt heeft wel zo iets. Bij slagen blijft voorbrug ook geheel, en zijn kosten en werk veel lager als voor het uitvoeren van je laatste plan.
21-05-2014 14:33 #140669
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic bout onderste draagarm muurvast
Ik heb hetzelfde gehad. De auto was op het wiel geraakt door een andere auto toen hij geparkeerd stond. Is niet hard gegaan, maar genoeg om de boel net krom te krijgen. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en er een vervangende vooras onder gezet. Deze zijn immers doorgaans goed (en niet te duur) te verkrijgen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
21-05-2014 17:56 #140675
door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic bout onderste draagarm muurvast
Ha mannen, bedankt voor de antwoorden!
In z'n geheel uitboren is inderdaad ook het overwegen waard, al is het wel een takke-lengte om te boren.......... :twisted:
Misschien is gedeeltelijk uitboren ook wel genoeg van beiden zijden.
Persen zal ik nog even proberen, we hebben op de zaak een 50-tons pers , probleem is een beetje dat je het uit stekende stukje bus goed moet ondersteunen en ik zal de vooras goed moeten opspannen om wegzwikken te voorkomen.
Los daarvan weet ik uit ervaring dat een flinke (voor)hamer wel pieken kan geven die een 50Tons pers nog te boven gaan qua impact.Maar niet geschoten is altijd mis.
En vervangen, tja, is ook een overweging, alleen; deze is verder juist zo gaaf
Zaterdag pak ik de as nog eens bij z'n lurven en zal jullie op de hoogte brengen over de afloop.
In z'n geheel uitboren is inderdaad ook het overwegen waard, al is het wel een takke-lengte om te boren.......... :twisted:
Misschien is gedeeltelijk uitboren ook wel genoeg van beiden zijden.
Persen zal ik nog even proberen, we hebben op de zaak een 50-tons pers , probleem is een beetje dat je het uit stekende stukje bus goed moet ondersteunen en ik zal de vooras goed moeten opspannen om wegzwikken te voorkomen.
Los daarvan weet ik uit ervaring dat een flinke (voor)hamer wel pieken kan geven die een 50Tons pers nog te boven gaan qua impact.Maar niet geschoten is altijd mis.
En vervangen, tja, is ook een overweging, alleen; deze is verder juist zo gaaf

Zaterdag pak ik de as nog eens bij z'n lurven en zal jullie op de hoogte brengen over de afloop.

- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
26-05-2014 19:43 #140833
door Jan van Bochove
De afloop;
Bout een stuk uitgeboord met 17mm boor (bout is 18mmm rond) tot boor begon te verlopen en dus de bus begon te raken waar de bout in zit. Dit kwam gemakkelijk aan het licht omdat er in eens een hoop roest-stof meekwam met de boorkrullen.
In ontstane gat (met onbedoelde zijuitgang
) weer een flinke voorraad WD40 laten lopen en as weer met rust gelaten tot maandag.
Maandag opnieuw geprobeerd de as/bout er uit te slaan; nog steeds muurvast!
Moer M20 genomen, op het niet-uitgeboorde aseind gemept en met flink hoog vermogen vast gelast zodat ik een grote zeskant kop heb om een luchtsleutel op te zetten.
1" luchtsleutel gepakt waar we normaal vrachtwagenwielmoeren mee de- en monteren en de bout na afkoeleing van het lassen er even flink van langs gegeven :twisted: , dat zal hem leren; met een grote stofwolk aan roest kwam de bout los.
En voor wie niet dagelijks een 1" luchtsleutel ziet hier een voorbeeld (even scrollen);
www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... MT023699W/
ieder bedankt voor meedenken, groet Jan
Bout een stuk uitgeboord met 17mm boor (bout is 18mmm rond) tot boor begon te verlopen en dus de bus begon te raken waar de bout in zit. Dit kwam gemakkelijk aan het licht omdat er in eens een hoop roest-stof meekwam met de boorkrullen.
In ontstane gat (met onbedoelde zijuitgang

Maandag opnieuw geprobeerd de as/bout er uit te slaan; nog steeds muurvast!
Moer M20 genomen, op het niet-uitgeboorde aseind gemept en met flink hoog vermogen vast gelast zodat ik een grote zeskant kop heb om een luchtsleutel op te zetten.
1" luchtsleutel gepakt waar we normaal vrachtwagenwielmoeren mee de- en monteren en de bout na afkoeleing van het lassen er even flink van langs gegeven :twisted: , dat zal hem leren; met een grote stofwolk aan roest kwam de bout los.
En voor wie niet dagelijks een 1" luchtsleutel ziet hier een voorbeeld (even scrollen);
www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... MT023699W/
ieder bedankt voor meedenken, groet Jan

- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2014 21:42 #140840
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic bout onderste draagarm muurvast
ik begrijp uit je verhaal dat je haast geen geweld hebt gebruikt :lol:
hij is er dus uit... en is je vooras nog bruikbaar?
hij is er dus uit... en is je vooras nog bruikbaar?
Groet, Hans
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
26-05-2014 21:54 #140841
door Jan van Bochove
Hahaha, t'is maar wat je onder geweld verstaat 
In een vrachtwagenwerkplaats ligt de "gewelds-lat" iets hoger dan in de personenwagenbranche.
Wat de bruikbaarheid aangaat van de as; ik heb de pijp 25mm uitw. x 18mm inw. ook maar helemaal verwijderd. Een zijde is ingescheurd door het ongeval van de donorwagen.Ik haal uit de verroestte as gewoon een rechte pijp die ik na zuiver uitlijnen weer in de donor-as las.
Het mooie aan de ama as is dat je de wielstand sowieso heel mooi kunt afstellen met shims op allerhande plekken.
Als straks alles klaar is wil ik dan ook serieus werk gaan maken van de totale uitlijning van de ama.
K'zal nog wel wat foto's posten van het as-geknutsel.
Voor hen die op het WWW op zoek zijn naar plaatjes/info wat trefwoorden om hier terecht te komen;
amazon amazone vooras crossmember front axle beam rust repair volvo combi 121 221 roest reparatie bolt stuck inside look

In een vrachtwagenwerkplaats ligt de "gewelds-lat" iets hoger dan in de personenwagenbranche.
Wat de bruikbaarheid aangaat van de as; ik heb de pijp 25mm uitw. x 18mm inw. ook maar helemaal verwijderd. Een zijde is ingescheurd door het ongeval van de donorwagen.Ik haal uit de verroestte as gewoon een rechte pijp die ik na zuiver uitlijnen weer in de donor-as las.
Het mooie aan de ama as is dat je de wielstand sowieso heel mooi kunt afstellen met shims op allerhande plekken.
Als straks alles klaar is wil ik dan ook serieus werk gaan maken van de totale uitlijning van de ama.
K'zal nog wel wat foto's posten van het as-geknutsel.

Voor hen die op het WWW op zoek zijn naar plaatjes/info wat trefwoorden om hier terecht te komen;
amazon amazone vooras crossmember front axle beam rust repair volvo combi 121 221 roest reparatie bolt stuck inside look