PU ophanging achterzijde, ik krijg het niet meer in mekaar

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-07-2012 18:19 #115452 door Jeroen Visser (GAST)
PU ophanging achterzijde, ik krijg het niet meer in mekaar is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Vandaag met frisse moed begonnen aan het vervangen van de rubbers welke in de achterwielophanging zitten. Na wat stoeien alles los kunnen krijgen (één draagarm verrot helaas). Maar ik krijg het geheel met geen mogelijkheid meer in elkaar. Het lijkt alsof de PU bussen wat te dik zijn. Heeft iemand een idee wat ik hiermee kan doen?? Het gaat om de pu bussen aan de achterzijde van de draagarm (met die schoteltjes) en de stang welke daaronder zit, ook hier kom ik niet in de buurt van het draaipunt.

Brute kracht heeft tot nu toe niet gewerkt........ Kan ik een schilfertje van de PU bussen afzagen? Als ik de eerste paar spoedjes van de schroefdraad maar te pakken krijg.

Als dit maar goed komt ;-)



Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2012 10:11 #115459 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic PU ophanging achterzijde, ik krijg het niet meer in mekaar
Hi Jeroen,

In de eerste plaats: alles komt goed, het is maar een auto.
Kan je zeggen om welke PU-blocs het precies gaat. De diabolo's bijvoorbeeld kan je er echt alleen met een pers in krijgen.
Nooit iets verwijderen van de PU's!
Ik hoor van je!

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-07-2012 13:31 #115461 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic PU ophanging achterzijde, ik krijg het niet meer in mekaar

"Teun van Popta" schreef:
Hi Jeroen,

In de eerste plaats: alles komt goed, het is maar een auto.
Kan je zeggen om welke PU-blocs het precies gaat. De diabolo's bijvoorbeeld kan je er echt alleen met een pers in krijgen.
Nooit iets verwijderen van de PU's!
Ik hoor van je!

Teun


Dag Teun,

dank voor je reactie, ik weet dat altijd alles goed komt maar soms ben je aan het klussen en zakt de moed een beetje in de schoenen. Vooral na een middag sjorren en trekken aan draagarmen enzo ;-) (zonder enige vorm van resultaat)

Ik heb gister nog contact opgenomen met de leverancier van de bussen en we kwamen er achter dat de vorige eigenaar van de ama het eea niet helemaal correct in mekaar heeft gezet met als gevolg dat het mij met geen mogelijkheid meer lukte om het spul te plaatsen op de manier zoals het zat.

Het is een beetje lastig uitleggen maar ik zal het proberen: op de armen onder de draagarmen (weet zo niet hoe die heten) zaten per arm een tweetal schalen teveel, dus je hebt de vaste schaal op de arm - pu - beugel aan chassis - pu en een schaal aan het einde schematisch ]0|0[ waarbij de 0 een pu bus is. Oude situatie bij mij was: ]0]|[0[ dus twee schalen extra. Dit houdt natuurlijk in dat er veel te weinig ruimte was om alles in mekaar te zetten. Ik ben erg blij dat alles nu weer werkt en ik zonder gebonk kan rijden.

Wel hoorde ik twee harde bonken bij de eerste rit maar dat was het ook, ik ga ervan uit dat het eea zich nu "gezet" heeft.

Ik vraag me nog wel af wanneer ik de bouten even na moet draaien, iemand een idee?

En wat me nog bezig houdt is het volgende: op de verbinding van draagarm naar chassis zaten bij mij restanten van vast gelaste schalen, deze heb ik afgeslepen en de beugel weer mooi glad gemaakt. Volgens de schematische tekeningen horen hier geen schalen maar mocht je wel schalen willen plaatsen dienen deze gelast te zijn, wat is het nut van deze schalen? Moet ik ze alsnog gaan plaatsen (het is een ama van 1966 overigens)

Nogmaals dank.

Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-07-2012 22:44 #115506 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic PU ophanging achterzijde, ik krijg het niet meer in mekaar
Hallo Jeroen,

Fijn dat de boel weer in elkaar zit. Het gevoel dat alles onder je in elkaar zakt, de aarde openscheurt, je in kokende lava valt en dat de pindakaas ook nog op is, kennen we allemaal en viel mij afgelopen week nog ten deel.
De bouten van de ophanging moet je aanhalen als de auto weer op zijn hoeven staat en een paar keer geveerd heeft. Dus nu in jouw geval. De bonk is niet zonder meer te verklaren. Inspecteer aub alles nog een keer of de boel goed vast zit.
Over de schalen kan ik je helaas geen mededelingen doen omdat ik alleen ervaring met mijn B18 uit 1967 heb.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.