Amazon Combi B230T

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-01-2014 01:52 - 26-06-2018 07:53 #136201 door Ivo Van Antwerpen
Amazon Combi B230T is gemaakt door Ivo Van Antwerpen
Hallo, even voorstellen.

Mijn naam is dus Ivo en sommigen onder u zullen mij mogelijk al op het forum zijn tegengekomen.
Ik lees vol interesse de topics van anderen maar ben zelf ook al enige tijd aan een projectje bezig en vond dat het tijd werd om ook eens iets van mijzelf op dit forum te zetten. Omdat ik al een hele tijd bezig ben valt er eigenlijk zoveel te vertellen dat ik ga proberen het kort samen te vatten. Als er vragen of opmerkingen komen wil ik natuurlijk altijd dieper op iets ingaan.
Ook omdat het zo veel is ga ik niet alles in een keer posten, maar af regelmatig een stukje. Het is ook allemaal nog vrij nieuw voor mij met het plaatsen van foto's en zo, maar goed.

In 1983 kocht ik een katterug waar ik ondertussen al veel plezier aan heb beleefd, maar dat is een ander verhaal. Omdat ik dit zo’n fijne wagen vind wilde ik graag nog een andere oude Volvo maar die gemakkelijker is voor dagelijks gebruik. Mijn vorige en ook de huidige dagelijkse auto zijn stations en vind ik dit comfort van ruimte ondertussen onmisbaar. Het idee om een Amazon Combi aan te schaffen speelde al een tijd toen ik ergens in Maart 2011 deze auto kocht.




De B20 doet het nog goed maar het moest ook iets speciaals worden, ik wilde graag een motor met pit dus ik besloot een turbo blok in te bouwen en vond deze B21ET,


En deze B230FK:


Ik besluit om de B21 als proef te gebruiken om alles pas te maken en dan later als alles omgebouwd is naar 2.3 liter te gaan.
Ik vertrek dus met een complete B21ET die op het eerste zicht nog in redelijke staat verkeert, maar een compressie test geeft mindere resultaten, alle cilinders tussen de 3.5 en 5.5.
Dat vraagt om nadere inspectie.


Op deze cylinder na ziet er vanbinnen aan de bovenkant alles redelijk uit. Een kijkje aan de onderkant nemen dan maar en wat blijkt… alle zuigerveren zitten vast. Na het schoonmaken en monteren meet ik voor dit blok omdat het een turbo is normaale waarden tussen 7.5 en 8.5. De cilinder met de minste waarde is niet eens deze met de oppervlakkige verkleuring die op de foto is te zien, ik besluit dan maar het er op te wagen zonder honen of boren in de hoop dat dit wel weg slijt, denkelijk is dit van het lange stilstaan zo gekomen.
Ondertussen ook de kop aangepakt, kleppen zeer lichtjes gepolijst (om het harde laagje er niet af te halen) en de poorten minimaal geflowd, eigenlijk niet meer dan de ruwe hoekjes er vanaf halen en opschonen van de wanden.


Omdat ik het blok rechtop wil moet het carter worden aangepast, de pan van een B20 past gewoon maar het olie aanzuigbuisje moet worden aangepast. Gelukkig heb ik 2 buisje waar ik een van kan maken.




Ook het pijpje naar de vlamdover een stukje ingekort en dan de B20 pan er op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-01-2014 02:01 - 03-12-2016 19:22 #136202 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Even kijken of dit past…






Zo zit hij tegen de originele M40 transmissie aan, nu nog verder uitpassen en dan motorsteunen maken.






Het metaal dat ik voor de steunen gebruikt heb is zo hard dat ik het de helft heb moeten inzagen om te kunnen plooien, daarom is het op de plooi onderaan ook gelast.
Ik heb ook een 15 tal kwaliteitsboren bot gedraaid om er enkele gaten in te krijgen.
De andere gaten heb ik dan maar met een snijbrander gemaakt.
Ik denk dat dit plaat is uit de scheepsbouw of iets dergelijks, pfff…




Toch ga ik voor de zekerheid later er nog een extra dwars latje tussen lassen, maar eerst verder met passen en aanpassen.
De andere kant, niet het mooiste laswerk maar in ieder geval wel stevig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-01-2014 02:09 - 27-11-2016 18:20 #136203 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Voor een turbo is er met het blok rechtop plaats genoeg.


De inlaat collector van de B21ET zou kunnen passen…


Als ik dit er af snij.


Maar dat ga ik dus niet doen want de inlaat van de latere modellen heeft een veel betere flow en die moet het dus worden. Deze past ook maar hoe moet dat dan met de gasklep???


Daar moet iets op gevonden worden... even een gaatje maken en wat vormpjes combineren. Die neem ik over op een 10mm dik blok aluminium.


Zo was het eerst…


En zo is het geworden.




Nu een aluminium (TIG) las, ik wou dat ik het kon maar moet dit nu toch uitbesteden.
Met dank aan Joost ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-01-2014 02:17 - 27-11-2016 18:21 #136204 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Nog wat prulletjes in elkaar knutselen.














Dit moet ik later overdoen want het zit soms in de weg als ik mijn voet verder naar voor op het pedaal wil, ik kan nu enkel met de voorste tip van mijn voet gas geven, echt hinderlijk is het niet omdat ik het ondertussen al gewend ben, maar het blijft een verbeterpunt.


En het oorspronkelijke gasklepgat in het spruitstuk afsluiten met 5mm aluminium.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-01-2014 02:27 - 27-11-2016 18:22 #136205 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T
Koude start gedoe wordt nog een puzzel.
Het vlakje links in het midden dat tegen het blok geschroefd zit lijkt me een goeie plek om de DIS bobine op te gaan bouwen, want er moet natuurlijk een regelbaar motor management systeem in (KDFI). Dit steuntje kan ik ook gewoon op de B230 over zetten, de gaten zijn er.


De dynamo wordt zelfs met het blok rechtop krap aan het hulpstuurhuis.


Het zou nog net kunnen maar er moeten ook nog waterslangen op die plek langst dus heb ik zo een klein dynamootje gehaald, de dynamosteun moet op maat gemaakt worden.




Deze vanonder moet ook nog beter worden maar voorlopig zit het vast.


Het gat voor de verdeler moet bij de B21 dicht, bij mijn B230 zit dit gat op het blok al toe, daar zat de verdeler achteraan op de kop. Voor dit gat kan je gewoon een dop kopen.
Een stuk van een oude verdeler afgezaagd en laten toe lassen …


Tussenstand:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 12:34 #136214 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Amazon Combi B230T
gaaf, ik mag dit wel. Oude auto's die het sommige huidige auto's wel is lastig kunnen maken. Zo heb ik plannen om de Fiat 850 special uit 1968 die we in de werkplaats hebben staan te voorzien van een turbo blok, of een kawasaki motorfiets blok. Ding wordt retesnel.

Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-01-2014 18:07 #136233 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Amazon Combi B230T
Nice! Ga ik volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 18:24 #136236 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Amazon Combi B230T
Wooowwwww. wat een goede start van een topic! :o ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2014 20:12 #136242 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Amazon Combi B230T
Zoveel Volvo-ervaring en dan nog steeds hier als "GAST" geregistreerd staan...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-01-2014 23:26 - 27-11-2016 18:25 #136260 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Amazon Combi B230T

"René Minnebo" schreef:
gaaf, ik mag dit wel. Oude auto's die het sommige huidige auto's wel is lastig kunnen maken. Zo heb ik plannen om de Fiat 850 special uit 1968 die we in de werkplaats hebben staan te voorzien van een turbo blok, of een kawasaki motorfiets blok. Ding wordt retesnel.

Mogelijk komen we elkaar dan nog eens tegen ergens driftend door een bocht :D

"Gert Vegter" schreef:
Zoveel Volvo-ervaring en dan nog steeds hier als "GAST" geregistreerd staan...?

Ja Gert, heiligschennis ik weet het :D
Ik ben al aangesloten bij de Belgische Volvo club (VCCB) en om nu 2 lidgelden te betalen, 2 kalenders, 2 boekjes, 2... te ontvangen :lol: Wat het onderdelen magazijn betreft is er al een soort van Fusie tussen de Belgische en de Nederlandse Club.
Anders kan ik misschien nog 'steunend lid' o.i.d. worden om 'Gast' van mijn naam af te krijgen :mrgreen:

"Arno Pfennings" schreef:
Wooowwwww. wat een goede start van een topic! :o ;)

Bedankt voor het compliment, dat geeft mij motivatie om nog wat meer te plaatsen...

Verder met de voorkant, en de koeling. Ik moet een radiator van (ik denk) een 740, een grote interkoeler en een elektrische fan kunnen bergen. Hier moet ik toch even wat plaats maken en dat doet even pijn, ausch …


Ik geef toe dat dit geen schoonheidsprijs verdient maar de radiator komt er voor en je ziet er niets meer van. Ook de radiator moet twee verstevigingsribben prijsgeven.


En dan onderaan een pennetje maken wat precies op de plek van de amazon pin past.


Dat ziet er al goed uit.


Maar dat is buiten de sluiting van de motorkap gerekend… hier moet iets aan gebeuren.


De kromme zwarte streep naast het rechtse vijsje van het slot bovenaan de foto geeft aan hoe het palletje loopt waaraan de terugtrekveer van het slot zit, dwars door de intercooler heen. Dit palletje moet gewoon weg en dan gaat het net.




Het veertje is natuurlijk wel nodig dus wordt het slot verbouwd.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.