Ontsteking 180 graden verkeerd
- Dick Spieard (GAST)
- Elite lid
Minder
Meer
26-10-2020 20:48 #190638
door Dick Spieard (GAST)
Ben bekijk het filmpje maar even op youtube
Denk dat het dan wat duidelijker wordt.
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Ben bekijk het filmpje maar even op youtube
Denk dat het dan wat duidelijker wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 339
26-10-2020 22:45 #190639
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Bedankt weer voor de goede tips en duidelijkheid.
Misschien niet onbelangrijk om er bij te zeggen dat ik een B16 motor heb. Als ik in het onderdelenboek kijk, zit er een borgpin net onder dat tandwiel. Het lijkt me dat deze er niet uit te halen is. Misschien kan ik dan het alternatief van Rudi gebruiken en de as van de ontsteking verdraaien. Voor de werking van de ontsteking zal dit niet uitmaken?
Misschien niet onbelangrijk om er bij te zeggen dat ik een B16 motor heb. Als ik in het onderdelenboek kijk, zit er een borgpin net onder dat tandwiel. Het lijkt me dat deze er niet uit te halen is. Misschien kan ik dan het alternatief van Rudi gebruiken en de as van de ontsteking verdraaien. Voor de werking van de ontsteking zal dit niet uitmaken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2062
26-10-2020 23:41 #190640
door Rudi Dortangs
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Ik heb nog nooit aan een B16 gewerkt, maar als ik het onderdeelboek P_110_PV_544_(B16).pdf in de dokumentatie bekijk is de verdeler vergelijkbaar opgebouwd als bij de B18/20. Zie bladzijde 25 / Fig. 10 Distrubitor: het (excentrische) onderdeel met nummer 31 zit onderaan op de verdeleras vast met pen 32. Deze pen eruit halen (zal waarschijnlijk net als bij de B18/20 met een veer eromheen gezekerd zijn), dan 31 van de as afhalen, daarna 31 om 180 graden draaien (de as dan natuurlijk niet draaien) en weer op de as zetten en met de pen vast zetten (en indien aanwezig de veer weer eromheen). Daarna de verdeler weer plaatsen, de instelling van de ontsteking moet na verwijderen en opnieuw plaatsen van de ontsteking natuurlijk weer gecontroleerd worden.
succes,
Rudi
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 339
27-10-2020 13:18 #190644
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Rudi,
De verdeler zal wel ongeveer hetzelfde zijn. En ik heb nu ook in het onderdelenboek van de B18 gekeken. De as eronder is ook ongeveer hetzelfde. Het lijkt me moeilijk om deze er uit te krijgen. En om hem er daarna weer goed in te krijgen. Dus daarom wilde ik jouw tip volgen en de verdeler aanpassen.
Weet ik nog niet waar het geratel vandaan komt, als de motor op toeren komt. Als de motor goed start, kan de ontsteking er toch niet heel ver naast staan?
De verdeler zal wel ongeveer hetzelfde zijn. En ik heb nu ook in het onderdelenboek van de B18 gekeken. De as eronder is ook ongeveer hetzelfde. Het lijkt me moeilijk om deze er uit te krijgen. En om hem er daarna weer goed in te krijgen. Dus daarom wilde ik jouw tip volgen en de verdeler aanpassen.
Weet ik nog niet waar het geratel vandaan komt, als de motor op toeren komt. Als de motor goed start, kan de ontsteking er toch niet heel ver naast staan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2062
27-10-2020 23:16 #190652
door Rudi Dortangs
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Het geratel kan ik je zo niet beantwoorden (kan van alles zijn: kleppen, distributietandwielen), maar een ontsteking moet altijd exact ingesteld worden en niet op gevoel, anders kunnen er op den duur grotere schades aan de motor ontstaan.
groeten,
Rudi
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 339
28-10-2020 08:44 #190654
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Rudi,
Bedankt, het geratel lijkt van de ontsteking te komen. Maar je hebt gelijk, het kan van alles zijn. De ontsteking heb ik met een lampje op tijd gezet. Ik zal eerst de kleppen nog stellen. En daarna met de stroboscoop de ontsteking controleren. Dat zal pas na volgende week zijn. Even andere zaken die voorgaan. Iedereen nogmaals dank.
Bedankt, het geratel lijkt van de ontsteking te komen. Maar je hebt gelijk, het kan van alles zijn. De ontsteking heb ik met een lampje op tijd gezet. Ik zal eerst de kleppen nog stellen. En daarna met de stroboscoop de ontsteking controleren. Dat zal pas na volgende week zijn. Even andere zaken die voorgaan. Iedereen nogmaals dank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton van Kan (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 30
08-12-2020 14:33 #191380
door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Een vraag die ik niet voorbij zie komen is: hoe stel je de diagnose van een 180 graden verkeerde ontsteking? Welke symptomen zie, voel of hoor ik dan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 799
08-12-2020 17:31 #191381
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Eigenlijk heel simpel Anton:
De ontsteking staat goed als:
-de poelie op 0 graden staat;
-de kleppen van de vierde cilinder op tuimelen;
-de rotor naar het streepje op het ontstekingshuis staat;
-de rotor wijst dan naar de eerste cilinder;
-de ontsteking staat zo dat het vacuumhuis naar de achterzijde van de motor wijst, ongeveer 1cm vanaf de motor.
gr. Cor.
De ontsteking staat goed als:
-de poelie op 0 graden staat;
-de kleppen van de vierde cilinder op tuimelen;
-de rotor naar het streepje op het ontstekingshuis staat;
-de rotor wijst dan naar de eerste cilinder;
-de ontsteking staat zo dat het vacuumhuis naar de achterzijde van de motor wijst, ongeveer 1cm vanaf de motor.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 619
08-12-2020 17:58 - 08-12-2020 18:27 #191382
door Leo Foederer
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leo Foederer in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
Voor een B16 is dit de basisinstelling:
En denk er ook aan dat de ontsteking in een B16 (rechtsom) de andere kant op draait dan in een B18 (linksom).
De ontstekingsvolgorde is wel gelijk: 1-3-4-2.
En denk er ook aan dat de ontsteking in een B16 (rechtsom) de andere kant op draait dan in een B18 (linksom).
De ontstekingsvolgorde is wel gelijk: 1-3-4-2.
P544B B16A, P220VE B18A
Laatst bewerkt 08-12-2020 18:27 door Leo Foederer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1344
08-12-2020 18:26 - 08-12-2020 21:52 #191385
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Ontsteking 180 graden verkeerd
H
Laatst bewerkt 08-12-2020 21:52 door Hansw. Reden: Aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.