weber 38/38 outlaw
- Paul Burghoorn
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-12-2015 14:26 #156655
door Paul Burghoorn
weber 38/38 outlaw is gemaakt door Paul Burghoorn
Hallo allen,
Sinds kort ben ik in het bezit van een 122s uit '66. Er zit een gereviseerde B20 (2013) met Weber 38/38 op. Elke keer als ik een koude start heb dan loopt de motor zeer onregelmatig, net als of deze op 3 poten loopt. Meestal probeer ik te starten zonder choke maar met gas erbij. Als de motor aanslaat blijft deze niet stationair lopen zodra ik mijn voet van het gas af haal. Met choke erbij slaat hij meteen af. Ook ploft de motor soms.
Eenmaal warm na een ritje maken loopt de B20 prima al heb ik wel het idee dat wanneer ik een peut gas geef bij stationair toerental de stationairsproeiers moeite hebben om het stationair toerental weer op te vangen.
Het luchtfilter heb ik eraf gehaald en ook het bovenste deel om te kijken of de flotters goed werken maar ik kan niets vinden wat er vreemd uit ziet. Bij de koude start merk ik wel dat er iets wat zwarte roet uit de uitlaat komt. Misschien iets te rijk?
Mijn vraag of er iemand in de zaal is die ervaring hebt met een Weber 38/38 en die mij kan vertellen welke van de twee hoofdsproeiers voor de luchttoevoer en voor de brandstoftoevoer zijn.
Ik weet dat voor een juiste afstelling een dyno/rollerbank het beste is. Kan het misschien ook aan de timing liggen?
Er zit een 123 ontsteking op. Bougies waren droog maar zwart met verkoolde randen.
Wat is jullie advies?
Groeten Paul
Sinds kort ben ik in het bezit van een 122s uit '66. Er zit een gereviseerde B20 (2013) met Weber 38/38 op. Elke keer als ik een koude start heb dan loopt de motor zeer onregelmatig, net als of deze op 3 poten loopt. Meestal probeer ik te starten zonder choke maar met gas erbij. Als de motor aanslaat blijft deze niet stationair lopen zodra ik mijn voet van het gas af haal. Met choke erbij slaat hij meteen af. Ook ploft de motor soms.
Eenmaal warm na een ritje maken loopt de B20 prima al heb ik wel het idee dat wanneer ik een peut gas geef bij stationair toerental de stationairsproeiers moeite hebben om het stationair toerental weer op te vangen.
Het luchtfilter heb ik eraf gehaald en ook het bovenste deel om te kijken of de flotters goed werken maar ik kan niets vinden wat er vreemd uit ziet. Bij de koude start merk ik wel dat er iets wat zwarte roet uit de uitlaat komt. Misschien iets te rijk?
Mijn vraag of er iemand in de zaal is die ervaring hebt met een Weber 38/38 en die mij kan vertellen welke van de twee hoofdsproeiers voor de luchttoevoer en voor de brandstoftoevoer zijn.
Ik weet dat voor een juiste afstelling een dyno/rollerbank het beste is. Kan het misschien ook aan de timing liggen?
Er zit een 123 ontsteking op. Bougies waren droog maar zwart met verkoolde randen.
Wat is jullie advies?
Groeten Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dree Crauwels
- Senior lid
-
Minder
Meer
17-12-2015 14:32 #156656
door Dree Crauwels
Beantwoord door Dree Crauwels in topic weber 38/38 outlaw
Ik had ook problemen met mijn weber dgas carbu.
Nu niet dat er ZWARTE rook uit kwam :lol:
Het enigste wat ik jou als advies kan geven is :
afstellen, afstellen & nog eens afstellen :geek:
Na een tijdje had ik het en reed hij perfect
Nu niet dat er ZWARTE rook uit kwam :lol:
Het enigste wat ik jou als advies kan geven is :
afstellen, afstellen & nog eens afstellen :geek:
Na een tijdje had ik het en reed hij perfect
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-12-2015 06:42 #156669
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic weber 38/38 outlaw
Volvo... Drive it like You hate it

18-12-2015 11:54 #156670
door Paul Burghoorn
Beantwoord door Paul Burghoorn in topic weber 38/38 outlaw
Bedankt Ruud,
Dit moet helpen. Vandaag heb ik wel ontdekt dat bij het tandheugel van de gasklep er teveel speling op zit en daar wat benzine lekt. Wordt vervolgd...
Groeten Paul
Dit moet helpen. Vandaag heb ik wel ontdekt dat bij het tandheugel van de gasklep er teveel speling op zit en daar wat benzine lekt. Wordt vervolgd...
Groeten Paul
15-01-2016 09:05 #157408
door Paul Burghoorn
Hallo allen,
Eindelijk wat tijd vrijgemaakt om de Weber te demonteren en de speling uit het gasklephuis te halen.
Het bovenste onderdeel, de chokekleppen in de ultrasoon gereinigd.
Daarna nieuwe klemlagerbus gedraaid en de kunststof versie vervangen.
Gelukkig was de andere gasklep spelingsvrij.
Nu het zaakje weer in elkaar zetten.
Nu maar hopen dat het starten beter gaat. In ieder geval zal de lekkage over zijn. Mocht het starten nog steeds een probleem blijven dan maar weer verder zoeken...
Groeten Paul
Eindelijk wat tijd vrijgemaakt om de Weber te demonteren en de speling uit het gasklephuis te halen.
Het bovenste onderdeel, de chokekleppen in de ultrasoon gereinigd.
Daarna nieuwe klemlagerbus gedraaid en de kunststof versie vervangen.
Gelukkig was de andere gasklep spelingsvrij.
Nu het zaakje weer in elkaar zetten.
Nu maar hopen dat het starten beter gaat. In ieder geval zal de lekkage over zijn. Mocht het starten nog steeds een probleem blijven dan maar weer verder zoeken...
Groeten Paul
19-01-2016 06:26 #157508
door Paul Burghoorn
Hallo allen,
Van het weekend een klein ritje gemaakt om te kijken of het geholpen heeft. Heel kort, nee maar dat vermoedde ik al een beetje omdat ik aan de sproeiers niet kwam. Pluspunt is wel dat de speling weg is dus het afstellen kan nu wel preciezer gedaan worden.
Op de schematekeningen van Ruud staan de stelschroeven voor de sproeiers aan de buitenzijde van de carb, terwijl bij mij de brandstof en lucht sproeiers aan de binnenzijde zitten zie foto, alleen de mixers zitten onderaan de buitenzijde.
Ik ben leek op dit gebied dus daar kom ik niet aan. Daar heb ik de meetapparatuur niet voor laat staan een rollerbank. Waarschijnlijk wordt het een rit naar Dries... Dan kan de ontsteking ook gecheckt worden.
Toch heb ik wel een vraagje;
Klopt het dat als je een 123 ontsteking eenmaal goed afgesteld hebt staan deze nooit meer veranderd hoeft te worden?
Wordt vervolgd...
Groeten Paul
Van het weekend een klein ritje gemaakt om te kijken of het geholpen heeft. Heel kort, nee maar dat vermoedde ik al een beetje omdat ik aan de sproeiers niet kwam. Pluspunt is wel dat de speling weg is dus het afstellen kan nu wel preciezer gedaan worden.
Op de schematekeningen van Ruud staan de stelschroeven voor de sproeiers aan de buitenzijde van de carb, terwijl bij mij de brandstof en lucht sproeiers aan de binnenzijde zitten zie foto, alleen de mixers zitten onderaan de buitenzijde.
Ik ben leek op dit gebied dus daar kom ik niet aan. Daar heb ik de meetapparatuur niet voor laat staan een rollerbank. Waarschijnlijk wordt het een rit naar Dries... Dan kan de ontsteking ook gecheckt worden.
Toch heb ik wel een vraagje;
Klopt het dat als je een 123 ontsteking eenmaal goed afgesteld hebt staan deze nooit meer veranderd hoeft te worden?
Wordt vervolgd...
Groeten Paul
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-01-2016 09:41 #157513
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic weber 38/38 outlaw
Dat klopt , er is geen verloop van timing , wel normaal onderhoud , slijtage van rotor en verdeelkap.
b.t.w. ik zou ook kijken naar vacuumlekken t.p.v. spruitstukpakkingen en ,,, klepspeling controleren.
b.t.w. ik zou ook kijken naar vacuumlekken t.p.v. spruitstukpakkingen en ,,, klepspeling controleren.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-01-2016 20:46 #157529
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic weber 38/38 outlaw
Duidelijke plaatjes, Ruud!
Ik moet de mijne ook nog gaan afstellen. Wat ik ga doen:
Extra sproeier kopen in kleinste maat + een boren setje speciaal voor sproeiers. Dan boor ik iedere keer een stapje groter en ga ik weer testrijden. Ik heb gelukkig een breedband lambdasonde, dus voor mij is het wat makkelijker testen. Anders ben je toch voornamelijk gewezen op een rollenbank.
www.biesheuvel.nl/automotive/brandstof-t...oeier-boren-set.html
Ik moet de mijne ook nog gaan afstellen. Wat ik ga doen:
Extra sproeier kopen in kleinste maat + een boren setje speciaal voor sproeiers. Dan boor ik iedere keer een stapje groter en ga ik weer testrijden. Ik heb gelukkig een breedband lambdasonde, dus voor mij is het wat makkelijker testen. Anders ben je toch voornamelijk gewezen op een rollenbank.
www.biesheuvel.nl/automotive/brandstof-t...oeier-boren-set.html
20-01-2016 07:18 #157537
door Paul Burghoorn
@Rene, bedankt voor je reactie. Dan ga ik toch verder zoeken in de afstelling van de carburateur...
@Boele,
Waarom koop je geen setje Engelse boren/ruimers. Mocht je per 0,01 mm gaan dan kun je ook een setje gladalen nemen. Ik ben klokken/uurwerkmaker van beroep en gebruik deze dagelijks om tapmaten te ruimen.
Toch ben ik benieuwd waarom je dit wilt doen en wat de voordelen zijn. Vindt je het niet gevaarlijk om te ver te gaan?
Metaal er af kan er niet meer bij. :roll:
Even een algemene vraag;
Wat is de regel voor het stellen van de sproeiers, uitdraaien is dat minder of meer geven en geldt dit ook voor mijn Weber?
Gisteren heb ik al wel de bougies vervangen. Ook dit kan ik afvinken. Van het weekend meet ik de bougiekabels door.
Groeten Paul
@Boele,
Waarom koop je geen setje Engelse boren/ruimers. Mocht je per 0,01 mm gaan dan kun je ook een setje gladalen nemen. Ik ben klokken/uurwerkmaker van beroep en gebruik deze dagelijks om tapmaten te ruimen.
Toch ben ik benieuwd waarom je dit wilt doen en wat de voordelen zijn. Vindt je het niet gevaarlijk om te ver te gaan?
Metaal er af kan er niet meer bij. :roll:
Even een algemene vraag;
Wat is de regel voor het stellen van de sproeiers, uitdraaien is dat minder of meer geven en geldt dit ook voor mijn Weber?
Gisteren heb ik al wel de bougies vervangen. Ook dit kan ik afvinken. Van het weekend meet ik de bougiekabels door.
Groeten Paul
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
20-01-2016 10:42 #157540
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic weber 38/38 outlaw
Deze vraag is gecompliceerd.
dat je prachtige gereedschappen hebt hebben we gezien op de foto's.
ik zie voldoende materiaal om een revisiebedrijfje te beginnen
sproeiers zijn duur.
hoe groter de sproeiers , hoe meer brandstof , je kunt dus klein beginnen en steeds een stapje groter gaan.
e.e.a is sterk afhankelijk van de luchtweerstand van het luchtfilter.
om te beginnen heb je 2 x de idle jet / stationair sproeier tot een bepaald toetental , zeg 2500tpm
is dit circuit in werking.
dan heb je 2 x de main jet/ hoofdsproeier pakt op vanaf 2500tpm.
het is dus een wisselwerking tussen de idle en main jets.
om de juiste sproeiers te vinden is een combi van ervaring / lezen literatuur /test/rollenbank en,,,
het belangrijkst , gewoon rijden , ook een acceptabel brandstofverbruik is belangrijk.
En co/uitstoot , staat in re?atie met verbruik.
het kan dus zijn dat ie stationair staat te hokken en kuchen en opeens gaat ie als de brandweer,
in dat geval zijn de stationair sproeiers te klein .
ander voorbeeld.
goede stationairloop ,op toeren geen kracht.
hoofdsproeiers te klein.
Zwarte bougies is een te rijk mengsel , dat kan dus je idle of , mainjets zijn.
succes.
dat je prachtige gereedschappen hebt hebben we gezien op de foto's.
ik zie voldoende materiaal om een revisiebedrijfje te beginnen

sproeiers zijn duur.
hoe groter de sproeiers , hoe meer brandstof , je kunt dus klein beginnen en steeds een stapje groter gaan.
e.e.a is sterk afhankelijk van de luchtweerstand van het luchtfilter.
om te beginnen heb je 2 x de idle jet / stationair sproeier tot een bepaald toetental , zeg 2500tpm
is dit circuit in werking.
dan heb je 2 x de main jet/ hoofdsproeier pakt op vanaf 2500tpm.
het is dus een wisselwerking tussen de idle en main jets.
om de juiste sproeiers te vinden is een combi van ervaring / lezen literatuur /test/rollenbank en,,,
het belangrijkst , gewoon rijden , ook een acceptabel brandstofverbruik is belangrijk.
En co/uitstoot , staat in re?atie met verbruik.
het kan dus zijn dat ie stationair staat te hokken en kuchen en opeens gaat ie als de brandweer,
in dat geval zijn de stationair sproeiers te klein .
ander voorbeeld.
goede stationairloop ,op toeren geen kracht.
hoofdsproeiers te klein.
Zwarte bougies is een te rijk mengsel , dat kan dus je idle of , mainjets zijn.
succes.