B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-07-2013 22:27 #130251 door Marcel Jonges (GAST)
B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark is gemaakt door Marcel Jonges (GAST)
Nadat een tijdje terug een ienemiene scheurtje in mijn verdelerkap voor een ongenevenaarde portie ellende had gezord, had ik besloten de verdeler onder de loep te nemen. Op mijn B20A blok bleek een Bosch JFUR4 0 231 146 026 verdeler te zitten, die eigenlijk hoort op een B18 blok. Tevens was de vacuumvervroeger overleden. Dit is best een prijzig onderdeel (€40.66) op een toch al foute verdeler waardoor ik op Marktplaats eens zocht naar alternatieven.

Voor 30 Euro heb ik een Bosch JFUR4 0 231 146 077 aangeschaft welke op mijn B20A hoort. Na binnenkomst van deze verdeler bleek de as spelingvrij, alle (fiber) ringen vernieuwd én werkende vacuumvervroeger:) Het enige wat miste was een clipje dat de bovenste verdeleras aan de onderste borgt.

Oude verdeler uit de Volvo gehaald, waarbij ik de krukaspoelie verdraaid heb totdat de rotor richting motorblok wees. Verdeler eruit en nog de positie van de overbrenging vastgelegd:







De contactpunten van mijn oude verdeler bleken licht ingebrand waardoor die de prullenbak in konden. Vervolgens de aanschaf van een HotSpark setje overwogen. Uiteindelijk via Ebay een Bosch "Powerspark Electronic Ignition Kit JFUR4 1pc left hand points" aangeschaft voor £29.99 bij www.simonbbc.com . Hiervoor schijnt het essentieel dat de primaire weerstand van de bobine >1.5 Ohm is. Mijn originele Bosch bobine doorgemeten en die haalde bijna het dubbele, dus dat was ok.

De "nieuwe" tweedehandse Bosch JFUR4 0 231 146 077 volledig uit elkaar gehaald, om te kijken of hier geen vreemde dingen mee aan de hand waren, waarna opnieuw in elkaar gezet waarbij de positie van de rotor en aandrijfring identiek waren aan de oude configuratie, en afgewerkt met een likje zwarte verf. Tijdens dit klusje kwam ik er óók achter waarom het borgclipje van de bovenste verdeleras miste; ben 20 minuten aan het pielen geweest met veel vieze woorden, maar hij zit! (Afgelopen week liep ik tegen een bericht aan op het forum waarbij iemands rotor 90 graden gedraaid was. Dit MOET een tandwiel probleem zijn, want de verdeler is inwendig alleen in 180 graden stappen te stellen.)

Montage van de Powerspark Kit was easy-peasy-lemon-squeezy. Je schroeft de sensor op de plek van de contactpunten met wat witte pasta ertussen voor betere warmte afvoer van de sensor. Over de verdeleras schuif je de zwarte ring. Deze zat iets te ruim, maar een stukje isolatie tape deed wonderen. Alleen het rubber waardoor de Powerspark draden door het verdelerhuis naar buiten moeten, ging er wat moeizaam in.




De verdeler monteren en afstellen maar. Ondanks dat de positie van de rotor en de verdelerkap ongewijzigd waren, gaf de Powerspark manual aan dat de verdeler mogelijk tot enkele tientallen graden gedraaid moet worden. Om ervoor te zorgen dat de boel wél startte heeft mijn vrouw met de LPG/benzine schakelaar in de 0-stand gestart en ik met de stroboscoop de verdeler gedraaid tot ~10 graden voorontsteking. Daarna de motor écht gestart en dynamisch afgesteld op ~22 graden bij 1500rpm (vacuum ontkoppeld).

Ben blij met deze verandering! En door.....







Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2013 22:56 #130253 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark
Mooi verhaal, waaruit blijkt dat je door simpel nadenken en een stroboscoop, de ontsteking goed kunt afstellen en je bent van de puntjes af.
De 123 ignition is een veel duurdere oplossing, die ongeveer hetzelfde doet, maar zo kan het dus ook én veelgoedkoper.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2013 02:57 #130260 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark
Beste Marcel, setje lijkt veel op hotsparks.
Sinds wanneer heeft Bosch deze setjes in de handel?
En geen contactpunten meer nooit meer afstellen wat een luxe.
Ik zelf heb hotsparks heb ik aangeschaft in de tijd dat het nog niet in Nederland verkrijgbaar was, over laten komen uit Amerika.
Tot nu toe geen problemen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2013 07:17 #130262 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark
Marcel, bedankt voor dit duidelijke verhaal, heb je het idee dat je verschil merkt met starten, rustig lopen, trekkracht en dergelijke?

Groeten, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-07-2013 08:32 #130263 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark
Heren, dank voor jullie reacties. Er zijn meerdere manieren om elektronische ontsteking op onze Volvo's toe te passen. De meest beste/duurste/meest rigoureuze is naar mijn weten 123-ignition. Hiermee vervang je de hele Bosch verdeler. Daarnaast zijn er verschillende elektronische ontsteking kits op de markt, waarvan Petronix een van de bekende is, waarbij je gebruik maakt van de oude Bosch verdeler. Recentelijk zijn er goedkopere Petronix alternatieven op de markt gekomen met namen als HotSpark, AccuSpark, PowerSpark welke allemaal dezelfde werking en uiterlijk hebben. Deze zijn niet van het merk Bosch, maar wel toepasbaar op onze Bosch verdelers. Vóór bestellen goed controleren welk type Bosch verdeler je hebt (er zijn er namelijk veel) zodat je de goede kit aanschaft (die past).
Doordat er bij mij nogal wat variabelen gewijzigd zijn, metname de verdeler zélf, ben ik niet in staat de verschillen tussen contactpunten en PowerSpark netjes op papier te zetten. Het belangrijkste argument vond ik dat er geen verloop is van je ontsteking over tijd, door slijtende delen, waardoor je ontsteking altijd optimaal staat. Mijn B20A blok liep altijd al rustig/netjes stationair en dat doet hij nu nog steeds; misschien nóg rustiger(?). Verder heb ik vanaf ~3000rpm meer trekkracht dan ooit, dat zich zou kúnnen vertalen in gunstiger brandstof verbruik, maar daar kan ik nog geen uitspraken over doen.


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2013 11:47 #130275 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark
Beste Marcel, ik had hetzelfde als jou veel rustiger lopen en meer trekkracht.
Electronische onsteking wat voor systeem dan ook is altijd een verbetering op het vonken van de bougie.
Electronische ontsteking heeft geen verlies naar de bobine toe daarom stelt men ook een min ohmse waarde voor de bobine anders wordt het systeem (electronische onsteking) te zwaar belast.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2013 08:38 #130316 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark
Zelf rijd ik ook al twee jaar met een Hotspark kitje in de Amazon Combi. Dit werkt inderdaad perfect! Destijds gedaan omdat ik de slijtage van puntjes 'zat' was. Ooit wilde ik een 123 gaan kopen, maar dit werkt tot op heden goed. De auto start ook snel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2013 12:54 #130321 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark
Aanvankelijk werkte je vacuumvervroeger niet,dus het is niet zo vreemd dat hij met een goede vacuumvervroeger veel beter trekt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-07-2013 13:11 #130322 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark
Beste Niek, ik volg je niet. Bij vol gas is met open gasklep het vacuüm groot genoeg voor vacuümvervroeger werking? Dacht dat dit juist met afremmen op Motor, met dichte gasklep in werking treedt. Correct me if I'm wrong.


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Jonges (GAST)
  • Marcel Jonges (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
06-08-2013 17:32 #130612 door Marcel Jonges (GAST)
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark
Vorige week bij het VOD een verdeelkap aangeschaft; nr 241653 volgens onderdelenboek; vervangen door 870690. Bij binnenkomst viel me het Facet doosje met "made in Italy" reeds op. Anyway, vanmiddag de kap gemonteerd en daarna maar weer in het doosje terug gestopt. Er zit speling op deze nieuwe kap, waardoor de kap iets gedraaid kan worden ten opzichte van de verdeler, met verschil in ontsteking timing als gevolg. Nu zit mijn oude Bosch verdeelkap er dus weer op; nr 1235522059, welke strak en spelingsvrij geklemd wordt.
Iemand hier ervaring mee? Want dit is na een Powerspark "upgrade" wat je noemt "achteruit boeren"... Morgen bel ik even met het VOD over deze constatering.


Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.