- Berichten: 142
B20A met Hall sensor/ Hotspark / Powerspark
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Voor 30 Euro heb ik een Bosch JFUR4 0 231 146 077 aangeschaft welke op mijn B20A hoort. Na binnenkomst van deze verdeler bleek de as spelingvrij, alle (fiber) ringen vernieuwd én werkende vacuumvervroeger:) Het enige wat miste was een clipje dat de bovenste verdeleras aan de onderste borgt.
Oude verdeler uit de Volvo gehaald, waarbij ik de krukaspoelie verdraaid heb totdat de rotor richting motorblok wees. Verdeler eruit en nog de positie van de overbrenging vastgelegd:
De contactpunten van mijn oude verdeler bleken licht ingebrand waardoor die de prullenbak in konden. Vervolgens de aanschaf van een HotSpark setje overwogen. Uiteindelijk via Ebay een Bosch "Powerspark Electronic Ignition Kit JFUR4 1pc left hand points" aangeschaft voor £29.99 bij www.simonbbc.com . Hiervoor schijnt het essentieel dat de primaire weerstand van de bobine >1.5 Ohm is. Mijn originele Bosch bobine doorgemeten en die haalde bijna het dubbele, dus dat was ok.
De "nieuwe" tweedehandse Bosch JFUR4 0 231 146 077 volledig uit elkaar gehaald, om te kijken of hier geen vreemde dingen mee aan de hand waren, waarna opnieuw in elkaar gezet waarbij de positie van de rotor en aandrijfring identiek waren aan de oude configuratie, en afgewerkt met een likje zwarte verf. Tijdens dit klusje kwam ik er óók achter waarom het borgclipje van de bovenste verdeleras miste; ben 20 minuten aan het pielen geweest met veel vieze woorden, maar hij zit! (Afgelopen week liep ik tegen een bericht aan op het forum waarbij iemands rotor 90 graden gedraaid was. Dit MOET een tandwiel probleem zijn, want de verdeler is inwendig alleen in 180 graden stappen te stellen.)
Montage van de Powerspark Kit was easy-peasy-lemon-squeezy. Je schroeft de sensor op de plek van de contactpunten met wat witte pasta ertussen voor betere warmte afvoer van de sensor. Over de verdeleras schuif je de zwarte ring. Deze zat iets te ruim, maar een stukje isolatie tape deed wonderen. Alleen het rubber waardoor de Powerspark draden door het verdelerhuis naar buiten moeten, ging er wat moeizaam in.
De verdeler monteren en afstellen maar. Ondanks dat de positie van de rotor en de verdelerkap ongewijzigd waren, gaf de Powerspark manual aan dat de verdeler mogelijk tot enkele tientallen graden gedraaid moet worden. Om ervoor te zorgen dat de boel wél startte heeft mijn vrouw met de LPG/benzine schakelaar in de 0-stand gestart en ik met de stroboscoop de verdeler gedraaid tot ~10 graden voorontsteking. Daarna de motor écht gestart en dynamisch afgesteld op ~22 graden bij 1500rpm (vacuum ontkoppeld).
Ben blij met deze verandering! En door.....
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
De 123 ignition is een veel duurdere oplossing, die ongeveer hetzelfde doet, maar zo kan het dus ook én veelgoedkoper.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Sinds wanneer heeft Bosch deze setjes in de handel?
En geen contactpunten meer nooit meer afstellen wat een luxe.
Ik zelf heb hotsparks heb ik aangeschaft in de tijd dat het nog niet in Nederland verkrijgbaar was, over laten komen uit Amerika.
Tot nu toe geen problemen.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1279
Groeten, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
Doordat er bij mij nogal wat variabelen gewijzigd zijn, metname de verdeler zélf, ben ik niet in staat de verschillen tussen contactpunten en PowerSpark netjes op papier te zetten. Het belangrijkste argument vond ik dat er geen verloop is van je ontsteking over tijd, door slijtende delen, waardoor je ontsteking altijd optimaal staat. Mijn B20A blok liep altijd al rustig/netjes stationair en dat doet hij nu nog steeds; misschien nóg rustiger(?). Verder heb ik vanaf ~3000rpm meer trekkracht dan ooit, dat zich zou kúnnen vertalen in gunstiger brandstof verbruik, maar daar kan ik nog geen uitspraken over doen.
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Electronische onsteking wat voor systeem dan ook is altijd een verbetering op het vonken van de bougie.
Electronische ontsteking heeft geen verlies naar de bobine toe daarom stelt men ook een min ohmse waarde voor de bobine anders wordt het systeem (electronische onsteking) te zwaar belast.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 142
Iemand hier ervaring mee? Want dit is na een Powerspark "upgrade" wat je noemt "achteruit boeren"... Morgen bel ik even met het VOD over deze constatering.
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.