klepsteelrubberwisselhulpgereedschap

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2011 19:45 #101859 door Rudi
Hallo allemaal,
mischien heb ik het wiel opnieuw uitgevonden maar ik ben dit nog niet tegengekomen bij de klassieke Volvo's. Ik wilde alweer enige tijd geleden de klepsteelrubbers van een B20 wisselen. De eerste keer dat ik dit eens gedaan had was de kop los van de motor en heb ik een zelfvergrendelende lijmklem met een kleine moeite aangepast om de klepveren te spannen (zeer goedkope eigengebouwde versie van de professionele versie, ik vond hem nu helaas niet anders had ik er een foto van gemaakt en bijgevoegd). Nu wilde ik echter de klepsteelrubbers bij gemonteerde kop wisselen. Hiervoor heb ik uit oudmetaal en twee bouten een hulpgereedschap gemaakt dat goed werkt (afgelopen weekend nog gebruikt en nu foto's gemaakt).

Ten eerste moet ervoor gezorgd worden dat de kleppen niet in het blok wegvallen als de spietjes van de klepstelen verwijderd zijn (wat nodig is om de klepveren met de schotel erop te verwijderen). Hiervoor heb ik de zuiger van de cylinder die aan de beurt was op het hoogste dode punt gezet en daarna door het bougiegat een touw met een spitse tang zover mogelijk naar binnen gedrukt (ik heb een ongeveer halve centimeter dik touw gebruikt, ging ongeveer een meter ervan erin, ik vertrouw de ook soms gebruikte luchtdrukmethode om de kleppen omhoog te houden niet).
Daarna het gereedschap geplaatst zoals op de foto in gemonteerde toestand te zien is (de tuimelas moet hiervoor gedemonteerd worden, maar dit moet al om de veren en schotels te kunnen verwijderen, de gaten waarin de tuimelassteunen vastgeschroefd zitten zijn echter ook ideaal geplaatst tussen de klepstelen van een cylinder zodat de bout van het hulpgereedschap erin gedraaid kan worden). Zoals te zien is, is er een horizontale balk die rechts via een bout (bij mij M10, 1x hoogte instellen en dan zo goed, de bovenste moer zorgt er alleen voor dat als je het gereedschap wegpakt de bout niet eruitvalt) op de rand van de kop steunt (om beschadigingen te voorkomen een plastic wielmoerdopje op de boutkop geplaatst). In het midden een lange bout met schroefdraad zoals de tuimelasbouten (eventueel een van deze bouten, ik heb een langere genomen om meer werkruimte te hebben), deze wordt aangedraaid waardoor het op de foto linkse uiteinde van de balk naar onder geduwd wordt.
Op de foto links onder de balk is een horizontaal op de veerschotels liggende plaat met twee gaten voor de klepstelen (groot genoeg dat de klepstelen met spietjes er makkelijk doorheen passen) te zien met daarop een verhoging met een ronde bovenkant (zodat de kracht verticaler werkt en er geen kanteling veroorzaakt wordt). De vorm en sterkte van het materiaal kan natuurlijk gevarieerd worden, mijn variant baseert op enkele afvalmetaalstukken, verbeteringen zijn altijd mogelijk. Na de bout in het midden vastgedraaid te hebben zijn de veren helemaal ingedrukt. Meestal zijn de klepstelen met de spietjes dan al losgekomen uit de veerschotel, anders tussendoor licht van boven op de veerschotel tikken.
De spietjes verwijderen (eventueel een sterk magneet erbij houden om te voorkomen dat ze eventueel in het blok wegvallen), de klepveren met schotels verwijderen en daarna de klepsteelrubbers. De nieuwe altijd met het bij de nieuwe klepsteelrubbers meegeleverde beschermkapje op de klepsteel plaatsen, anders zijn ze al meteen door de scherpe kanten van de spiesleuven in de klepsteel beschadigd. Op deze manier kunnen tegelijk alle twee de klepsteelrubbers van een cylinder gewisselt worden. Daarna de veren met schotels en spietjes plaatsen en de bout in het midden losdraaien, daarna zitten de kleppen weer vast en kan het touwtje uit de cylinder getrokken worden. Na de eerste cylinder kan meteen aan de corresponderende gewerkt worden (touwtje telkens niet vergeten), daarna de motor een slag draaien en de andere twee cylinders. Alles redelijk vlug te doen en zeker makkelijker en goedkoper dan de kop ervoor te demonteren.
Groeten en succes met het nabouwen als je het ook zo wilt doen (de belangrijke maten zijn gewoon aan het blok meetbaar),
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-03-2011 20:19 #101860 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic klepsteelrubberwisselhulpgereedschap
thks voor het posten!

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2011 09:24 #101871 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic klepsteelrubberwisselhulpgereedschap
Hoi Gijs,
Ik heb een soorgelijk hulpgereedschap liggen. Maar zoals eerder gezegd denk ik dat je eerst je carburateur moet aanpakken voordat je met de rest verder gaat. Je auto draait op een veel te rijk mengsel. Een beetje olielekkage langs de klepstelen is opzich niet erg; dit komt direct in de verbrandingskamers en verrdwijnt via de uitlaat. (B18 motoren moeten het zelf zonder echte klepseals stellen!!!!) Dit kan nooit de hoofdreden zijn dat je olie in je luchtfilter aantreft (moet ergens in de carterventilatie gezocht worden. Compressie van jouw motor is nog redelijk; onderdruk is ook nog redelijk binnen de perken.

Aan Rudi,
Ik zet altijd perslucht op de cilinder om te voorkomen dat de klep naar beneden valt (oude bougie kapotslaan en daar een persluchtnippel op monteren) Werkt uitstekend en je hebt tevens een lektest op de desbetreffende cilinder.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2011 11:08 #101873 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic klepsteelrubberwisselhulpgereedschap
Aan J.A.C. Misdom: zoals ik al geschreven heb ken ik de persluchtmethode, maar ik vertrouw meer op de "mechanische zekering", deze is 100% zeker en iedereen heeft wel een touwtje liggen maar niet altijd een compressor staan (werkt ook makkelijk en overal). Groeten, Rudi

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-03-2011 14:53 #101883 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic klepsteelrubberwisselhulpgereedschap
hey Han, ik heb gister een nieuw luchtfilter, pakking voor tussen luchtfilterhuis en carburrateur, slang voor op de olievuldop naar spruitstuk, vlamdovertje, en slang voor de rembekrachtiger binnen gekregen.

deze ga ik er binnenkort even op zetten, ik heb laatst de olievuldop en de slang daarvan goed schoon gemaakt en even in een bakje thinner laten liggen. dit ook nog met de olieval. dus als ik dat luchtfilter vervang kan ik zien of er nog olie bij is gekomen.

dat hij zo slecht loopt bij koud starten heeft dus meer te maken met dat hij zichzelf verzuipt?
als ik de carburateur afstel met die stelschroef, is linksom dan armer en rechtsom rijker? klinkt mij logisch maar ik weet het niet..
er kwam eerder ook veel roet uit de uitlaat, maar laatst was dat al minder, toen kwam er juist meer vocht mee maar dat komt misschien ook door het rijke mengsel.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2011 16:01 #101886 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic klepsteelrubberwisselhulpgereedschap
Bovendien... geweldig scrabblewoord! :lol:

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-04-2011 23:23 #101958 door Gijs Kirkels (GAST)
heb de spullen vervangen, carterventilatie zou nu goed moeten zijn. volgens mij kwamen er nog een paar spetters olie in het luchtfilter maar om dat zeker te weten moet ik morgen nog een rondje rijden.

carburateur afstellen is volgens mij redelijk gelukt, het is in ieder geval beter als eerst. hij liep nog steeds wat langzaam met koud starten, maar hij loopt al veel beter.
misschien nog een keertje met han checken hoe hij staat, ik moet even goed opletten of hij nu minder rijk staat.
na een tijdje afstellen weet je niet goed meer hoe hij stond :')

• Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-10-2011 21:39 #106895 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic klepsteelrubberwisselhulpgereedschap
Handig gereedschapje. Zijn er mensen die deze ook hebben gemaakt?
Voor deze versie heb je een lasapparaat nodig. Zijn er plaatjes van varianten waar dat niet voor nodig is.
Of is er iemand op de lijn A20/A12/A15 die er een zou willen uitlenen om de rubbers van een 142 te vervangen?

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-10-2011 23:10 #106904 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic klepsteelrubberwisselhulpgereedschap
Mijn vader heeft er een gemaakt zonder lasapparaat.

Hij heeft een buisje van 15mm doorsnede een stuk opengeslepen. Dit zet je icm een lijmtang op de kop.

Nadeel: De kop moet van het blok af.

Ik vind de tool van rudi erg mooi! Niet aan gedacht, ga ik ook eens zelf maken.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-10-2011 19:53 #106955 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic klepsteelrubberwisselhulpgereedschap
Aan die van mij is niets gelast (ik had willen lassen maar ik had geen lasapparaat ter beschikking op het moment dat ik hem gemaakt heb). Het plaatje met de gaten en het blokje zijn bij mij aan elkaar geklonken (ik had geen zin schroefdraad te tappen), maar kunnen ook aan elkaar geschroefd worden. Iemand met een lasapparaat moet eventueel toch te vinden zijn.
Groeten, Rudi

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD