Mijn Amazon uit begin 61
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Tip is om de kofferdeksel dan te monteren om de juiste afstanden te kunnen inschatten en te voor komen dat deze niet meer past...
Ook wil ik weer eens gezegd hebben dat een restauratie te vergelkijken is met een Boeing 747 die net loskomt van de grond, terug keren is er niet meer bij.
Je kunt dan het beste alles doen, anders zul je zien dat de rest in de eerste jaren alsnog aan de beurt is.
Inmiddels is mijn Amazon 131 van '69 met een Hollandia schuifdak dat punt al weer voorbij, wel moesten er aan beide zijden nieuwe binnen en buitenschermranden in. Nu gebruiken we een sloper om originele plaatwerkdelen uit te halen om er in te zetten.
Zal een draadje hierover beginnen, kunnen jullie mee kijken
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3380
Is de deurbak toevallig ook slecht zou je dezelfde treuk toe kunnen passen een deurbak van een tweedeurs gebruiken (inkorten)
succes een mooi project.
groetjes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Zoals jullie gemerkt hebben heeft het ruim een jaar stil gelegen. Dat was vanwege persoonlijke omstandigheden. Maar ik ben weer bezig, en flink.
Toen ik ophield waren er 3 klussen die geklaard moesten voor ik de wagen strak kon beginnen te maken. De linker voordeur was in een te slechte staat, het open dak moest in elkaar (en ik wist echt niet meer hoe dat zat na 20 jaar) en het B16 front dat ik had was zo slecht dat ik niet dacht het te kunnen restaureren. Nu had ik al eens via Dries geprobeerd een harde linker voordeur (liefst oud model) op de kop te tikken, maar de twee pogingen daar toe mislukten (deur had toch gaatjes) en sinds dien had ik niets meer gehoord en ook niets van me laten horen. Maar in april of mei belde Dries, of ik nog steeds een deur zocht. Juist op dat moment was ik begonnen de garage een beetje op te ruimen om daarna weer bezig te gaan. Het moest zo zijn. De deur bleek inderdaad volledig hard dus nu heb ik vier harde deuren waar niet aan gelast is. Hoogste tijd om aan het open dak te beginnen (wist nog steeds geen raad met het front). Ik had over het afgelopen jaar alle onderdelen van het Hollandia dak gevonden dus ik haalde het luik naar huis en begon de onderdelen die ik snapte er aan te bevestigen. Voor hen die zo'n dak ooit willen reviseren, hier twee foto's van het dak. Excuses voor de slechte kwaliteit, maar ik heb inmiddels een IPhone van het werk gekregen en had gehoord dat die hele goede foto's nam. Inmiddels ben ik terug naar mijn oude Canon G2 maar ja, het luik zit niet meer in elkaar .
Het mechaniek van de handel:
en met alles gemonteerd (behalve het hemeltje)
Als iemand weet waar deze twee verchroomde bronzen strippen (rails?) horen hoor ik het graag. Ze horen volgens mij in de bak, maar waar precies?
Uiteindelijk leek me de huidplaat en het frame toch te roestig, dus maar de staalborstel er over gehaald. Helaas bleek toen dat de huidplaat echt heel slecht was. Gelukkig had ik een paneel uit een donor dak geslepen toen ik er nog over dacht om het dak weer dicht te maken. Dus de oude huid van het frame gepeld.
Een paar details van de slechte huidplaat
Het frame volledig ontroest en in de 2K primer gezet
Ik had voor de pauze die er nu weer in het project zat een zetbank voor wat anders gekocht, die kon officieel 93 cm (effectief 92,5 cm) aan, laat dat nu net de breedte van het paneel zijn inclusief rechte fels randen
Dus begonnen het paneel op de correcte lengte en breedte te knippen.
De verlaagde rand achter kon ik onmogelijk met de zetbank maken dus die werd apart gemaakt en er later aan gelast
en tenslotte het frame in de body-seal kit gelegd, een tweede rups kit op de bovenkant tegen de opstaande fels rand aan en toen, terwijl ik met grip-tangen het frame tegen de nieuwe huid geduwd hield, begonnen de fels rand dicht te hameren.
Het resultaat:
Zoals je misschien ziet ben ik inmiddels ook met het front begonnen. Het is inderdaad de %#@(#^&^@@! klus die ik dacht, maar er zit vordering in. Binnenkort dus maar een post daar van.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Oscar Keur (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 181
Er is veels te weinig informatie over deze daken..
Was het bij jou mogelijk om het dak te vergrendelen als 'ie open stond?
Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3380
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Nee, mijn dak vergrendeld niet. De handel laat alleen de achterkant van het dak zakken tot de met vilt beklede runners op de onderste lip van twee zijwaarts gerichte bronzen U profieltjes rusten. De voorste wieltjes staan op de blad veren van de spoiler die daar door naar beneden wordt gedrukt. De handel dicht zetten nadat het dak een eindje naar achter is geschoven doet niets omdat de achterste wieltjes normaal in bakjes met een hoger vilt kussentje rusten, en later daardoor los boven de bak blijven hangen.
Johan,
Hmm, ik heb het idee dat, omdat zowel het dak als het hemeltje door de hier boven beschreven U profieltjes loopt, de achterste wieltjes nooit de bodem van de bak zullen raken. Ik had zelf het idee dat de voorste wieltjes er misschien over hoorden te lopen nadat ze van de veren van de spoiler af gerold waren, maar ik heb de bodem van de bak en een deel van de wanden 20 jaar geleden vervangen met de gedachte dat ik binnen afzienbare tijd met de opbouw zou beginnen. Zoals ik nu weet was dat erg optimistisch. Ook lijkt me het chroom wel erg netjes en on versleten als daar die bronzen wieltjes (voor of achter) overheen liepen.
Is er iemand die een Hollandia dak van rond 1961 heeft en het precies weet?.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
nu de andere kant nog
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Heb je nu een idee wanner de Amazon klaar is ?
Toevallig ben ik bezig met het afbouwen van de groene '69 Amazon met Hollandia dak en heb wat foto's gemaakt.
Hoef gelukkig niet een nieuw dak te maken...
Wat me opviel is dat die runners bewust wat gekanteld zitten, zodat ze de onderlaag raken. Ze zaten flink vast en dus op een plekje wat afgesleten, kon dat er weer uit krijgen.
Succes met verdere restauratie
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gerben Polder
- Offline
- Platinum-lid
Bedankt, ik zie dat ik het allemaal correct gemonteerd had. Blijft alleen nog die eeuwige vraag over, waar horen die verchroomde bronzen strippen?. Ik heb de oude deeltjes van de bak-bodem gevonden die voor links en rechts naast het open dak zitten, met daarin alleen de gaten voor de veren van het spoilertje en de bakjes waar de vilten kussentjes in horen. Op dat vilt komen de achterste wieltjes als je het dak dicht doet. Maar waar horen deze? ? ? ? ? ? Als jij met een een Hollandia dak bezig bent, kun je dan eens zien of je ze kunt vinden en er een foto van maken?, ik begin namelijk te vrezen dat Johan gelijk heeft en dan heb ik een serieus probleem.
bij voorbaat dank
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.