schakelpunt electriesche fans

Lees meer
29-04-2024 09:23 #1045040 door Johan Geers
schakelpunt electriesche fans is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, ik heb een vraagje waar msschien jullie wel raad mee weten.
IK heb op mijn electriesche koelfans een vrij in te stellen digitale switch zitten.
Ik heb het meetpunt van die switsch in de top van de radiator zitten daar waar het koelwater van de motor terug in de radiator komt.
Ik heb een thermostat type 1 zitten begint te openen tussen de 75 en 78 gr en is geheel open bij 89gr.
Wat voor mij wil zeggen dat deze het koelwater tussen de 75 en 89 gr houdt.
Nu heb ik mijn switch op 87gr staan om een jo jo effect te voorkomen met de thermostaat.
Mijn vraag is, is deze setting niet te hoog?
Of moet ik buiten het regelgebied van de thermossaat gaan zitten?
IK heb gisteren het hele internet afgestruint en je komt van alles en nog wat tegen maar duidelijk antwoord ho maar iedereen heeft er een visie over.
Wie heeft ook electriesche fans op zijn auto zitten en bij welke temperatuur schakelen deze in?

Alle sugesties zijn welkom.

b.v.d.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2024 14:02 - 30-04-2024 14:02 #1045052 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic schakelpunt electriesche fans
Hoi Johan, je rijdt in warme omstandigheden en een elektrische fan zal wellicht nodig zijn. Mijn advies is om de sensor beneden in de rubberslang te plaatsen, immers als de thermostaat maximaal open staat en de uitgaande koelwatertemp loopt op is dat het moment waarop je de elektrische fan wilt laten aanslaan. Ik had hem ook eerst links boven, want daar meet je de hoogste temperatuur.... wat je wil is zien als het normale systeem het niet meer trekt. Zet hem op een constante +, dan gaat hij ook aan als je de motor afzet. Laat je nog ff weten of het zo lukt ?. 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2024 01:00 #1045059 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic schakelpunt electriesche fans
Beste Ed ik begrijp je redenatie heb ik op internet ook voorbij zien komen maar ik heb helaas de ruimte niet voor een sensor in de slang uitgaande radiator.
Ik heb daar al een extra waterpomp shopee.ph/New-Universal-Auxiliary-Electr...98019650.22074547828 zitten.
En daar wil geen consessies aan doen want dat is de kers op de taart als je goede circulatie wil hebben zeker bij stationair.
Maar toen jij hem links bovenin had zitten op wat voor een temperatuur schakelde deze toen de fan(s) in. (Ben ik erg benieuwd naar en eventueel van meerdere leden die met een elctriesche fan rijden)
Het is helaas wat afzien bij meer dan 40gr.
Ik heb ook een interlock tussen mijn koeling en aircon zitten koelen gaat voor en dat is af en toe niet leuk.
Met delta Temp werken is voor mij de enige mogelijkheid dus terug rekenen van boven naar uitgaande slang radiator en dat moet volgens mij te doen zijn omdat ik een snelle circulatie van de koelvloeistof heb..

bedankt voor de reactie

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2024 04:04 #1045065 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic schakelpunt electriesche fans
Beste Medeleden, ik heb op mijn uitlaat koelvloeistof cilinderkop een messing bochtje zitten dit ter voorkoming van dubbelzitten slang.
Ik heb daar een koper welletje op gemaakt (gesoldeert) en er een temperatuurmeteing aan gemaakt. (tijdelijk test).
Wat blijkt de temperatuur achter in de cilinderkop is hetzelfde als bovenzijde radiator wat ik dus vermoede, let wel dit is met een hulppompje.
Van koud naar warm loopt de temperatuur bij cilinder4 het snelst op maar zodra de thermosstaat open gaat gaan ze naar een gelijkwaardig nieveau.(top radiator en cil4 meting)
De vergelijking met mijn infrared temperatuur meter was verbazingwekkend nagenoeg gelijk met de andere metingen en dat voor een zo'n goedloop ding.
Dus wil je de temperatuur achter in de cilinderkop kouder hebben tijdens stationair(cil4) dan is een versnelde doorstroming de oplossing.
De temperatuursetting voor het af en schakellen houdt ik voorlopig op 87gr temperatuur bovenzijde radiator gemeten maar sugesties zijn nog steeds welkom.
Ik heb nog even bekeken voor wat Ed voorstelde maar ik zie daar geen mogelijkheid toe.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
De eeuwige hobbysleutelaar.

m.vr.gr.

Johan Geers
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.