kiezen voor hot spark of 123 ignition?

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Meer
16-01-2015 12:51 #147435 door Arnold de Groot
kiezen voor hot spark of 123 ignition? is gemaakt door Arnold de Groot
Beste Volvo wizzards,
Ik overweeg om mijn ontsteking van mijn 18ooE uit 1970 te upgraden. Je kunt een hot spark monteren van € 44 of een 123 ignition van €300. Een behoorlijk prijsverschil! Ik hoor heel veel positieve ervaringen over de 123 ignition.
Maar kan iemand een indicatie geven hoeveel beter de 123 is ten opzichte van de hot spark?
En een vraag over de bobine, is het beter (noodzakelijk) om deze te vervangen bij het gebruik van de 123?
Ik zie vaak dat men over gaat op de Bosch Blue Coil bobine.
Hetzelfde voor de bougies en bougie-kabels, alles vervangen of wat goed is laten zitten.
Er is op het forum veel informatie maar ik ben er toch niet uit wat de beste keuze is.
Met name dus de meerwaarde van de 123 igintion versus de hotspark.
Mvg
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-01-2015 14:40 #147436 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic kiezen voor hot spark of 123 ignition?
Beste Arnold,

Ik heb zelf een Pertronix ontsteking (Hotspark principe) in mijn 1800E gehad, en ben later overgestapt op een 123 ignition voor de B20E. Waarom de overstap? De triggercontacten van de oude verdeler waren niet goed meer / vertrouwde ik niet. Bij een 123 ignition zijn die ook electronisch aangestuurd ipv mechanisch. Daarna liep de wagen stukken beter met het Djet systeem.

Maar, voor 40 euro heb je een Hotspark setje, dus je kan ook de gok wagen. Een setje nieuwe bougiekabels kost 20 euro, een bobine 50, dat zijn de kosten niet. Wellicht is de huidige bobine nog goed, die kan je even doormeten voor de weerstand. Als de weerstand <1.5 ohm is, dan gaat de 123 of hotspark kapot.

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 15:53 #147464 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic kiezen voor hot spark of 123 ignition?
Boele, bedankt voor je antwoord. Het is lastig om te zeggen hoeveel beter de motor zal lopen met een 123 ingnition ten opzichte van de huidige ontsteking of een hot spark. Wat is de "X" factor van de 123 ignition op een schaal van 0 tot 10 ? Ik weet dat ik pas nadat Jan Ooms mijn injectie had nagekeken en opnieuw afgesteld echt het verschil voelde hoe de motor liep en optrok. Ik zag in de oude rekeningen dat alle bougie kabels in 2009 zijn vervangen samen met de bougies.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 17:14 #147469 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic kiezen voor hot spark of 123 ignition?
Ik denk dat de 123 ign een alternatief is als je ontsteking niet goed meer is door mechanische slijtage of na het afstellen van de motor door speling in de ontsteking gelijk een verloop in de timing ontstaat en je weer opnieuw kunt beginnen.
dan is de 123ign wel wat.
hotspark , petronix is een tussenoplossing , geen punten afstellen meer.
dit werkt alleen als je ontsteking dus wel goed is.
is je ontsteking nu gewoon goed dan is het niet zinvol/ de motor zal niet hierdoor opeens 30 pk meer hebben ofzo.

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 19:31 #147472 door Arnold de Groot
Rene,
Ik ga eens proberen te meten wat er aan speling zit op de as en de rest van het ontstekingsmechanisme.
Bedankt voor het meedenken.
Arnold

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 21:12 #147473 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kiezen voor hot spark of 123 ignition?
Er is toch wel een groot verschil tussen een Bosch JFuR4 en de 123ignition, ten minste ik vond het een enorm verschil.
Mijn E heeft een snelle achteras en automaatbak, 4,1:1 dat wil zeggen dat je snel optrekt maar op hoge snelheden enorme hoge toeren draait.
Het nadeel van de mechanische ontsteking is dat hij bij hoge toeren minder goed volgt, ook als de veertjes van het vervroegingsmachaniek minder veerkrachtig zijn zal het oppakken minder zijn.
De 123-ignition was voor mij een openbaring, via een vriend die werktuig bouwkundige was bij de nationale trots met die blauwe vogels, werd ik hiervan op de hoogte gebracht.
Hij heeft hem voor me geïnstalleerd, zeker 11 jaar geleden, met de B20E curve, en het leek wel alsof er 25 pk bijkwam.
De originele stekkertjes hebben we behouden, ik kan de zo terug naar de originele.
De automaat werkt met een Kickdown, die schakelt terug naar de 2 en als ik full throttle accelereerde hield geen enkele andere 1800 mij bij.
Ook ophoge snelheden volgde de 123 feilloos, en nu pas merkte ik dat die oude toch wel te kort schoot in het hoge toeren bereik (6000-6500).
Dit is voor de schakelversie minder duidelijk, maar toch een verbetering en onderhoudsarm.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2015 22:57 #147476 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic kiezen voor hot spark of 123 ignition?
Een 123-ontsteking is zonder meer op alle fronten superieur aan een oude conventionele verdeler, welke altijd in meer of mindere mate versleten zal zijn. Met een Hot Spark o.i.d. elimineer je weliswaar een aantal slijtagegevoelige delen, maar niet alle.
In de afgelopen 12 jaar heb ik in vijf verschillende klassiekers de originele verdeler vervangen door een 123, met in alle gevallen hetzelfde resultaat. Altijd maar weer die sublieme stationaire loop en dat niet alleen, maar ook meer trekkracht in alle versnellingen en in mijn Amazon automaat dezelfde ervaring als hierboven beschreven. Zelfs mijn Morris Minor, waarop ik in 1997 een nieuwe Aldon verdeler heb gemonteerd met een Lumenition module, loopt nog merkbaar beter sinds ik deze verdeler in 2012 heb vervangen door een 123. Over het algemeen ben ik niet zo’n fan van moderne elektronica, maar een 123-ontsteking vind ik één van de mooiste uitvindingen sinds het wiel.

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2015 11:27 #147482 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic kiezen voor hot spark of 123 ignition?
Grappig, ik heb ook een 123-ontsteking zitten op mijn Morris Minor (uit 1970); maakt het motortje veel rustiger, slaat nooit meer een slag over, pakt goed op,enz.
In het verleden er eentje laten monteren op een R4 van mijn vrouw: prima resultaat na wat zoeken naar de juiste curve.
Voor mijn Amazon-combi zal er ook eentje gemonteerd gaan worden als ik in het restauratie-proces zover ben.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2015 12:35 #147487 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic kiezen voor hot spark of 123 ignition?
Ik ben ook een tevreden 123ign gebruiker.
je kunt het ook anders bekijken.
onze auto's hebben natuurlijk 10 tallen jaren met de bosch ontsteking rondgereden , wat is daar mis mee??
Zolang dat goed is rijdt het prima.
en als je een versleten ontsteking (laat) reviseren is dat de komende 40 jaar ook weer goed.
voordeel van de 123 is het onderhoudsarme karakter en de electronische vervroeging.
dit is echter ook een nadeel .
met de originele ontsteking kom je altijd thuis , met een schroevendraaier kun je ook langs de kant van de weg je punten stellen.
mocht de 123 stuk gaan doe je niets meer , net als elke moderne auto nu met electronica.
houdt daar rekening mee.

• Arnold de Groot
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2015 13:29 #147491 door Arnold de Groot
Het voordeel van de hotspark lijkt me dat je zo terug kan naar de mechanische versie. Staat tegenover dat ik eigenlijk nog geen verhalen heb gehoord over een falende 123 ingnition. Hooguit na de ombouw in combinatie met een foute bobine.
Ik heb wel het idee dat je beter de bobine direct kan vervangen voor een blue coil.
Nog even voor de zekerheid, uit de 123 documentatie kom ik voor de B20E op de 123\B18-B20-R-V-IE.
Nog iemand een goed adres om de 123 te bestellen?
Mvg
Arnold

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD