Multimeter aanschaffen
- Jasper Christianen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2011 19:06 #107205
door Jasper Christianen
Multimeter aanschaffen is gemaakt door Jasper Christianen
Volvo vrienden,
Binnenkort wil ik gaan beginnen aan het vervangen van de bedrading van mijn Amazon uit 1966. Hiervoor wil ik een multimeter aanschaffen.
Op internet al wat zitten zoeken maar ik zie dat er behoorlijk veel verscheel is tussen de meters. Het gaat voor ons denk ik alleen maar om het kunnen doormeten van de bedrading. Waar moet ik zoal rekening mee houden? De meeste meters gaan van 0,1 tot 250 Volt. Dat lijkt me wel ok. Bij de Ampère waarden zit veel verscheel. Wat adviseren jullie?
Alvast bedankt!!
Binnenkort wil ik gaan beginnen aan het vervangen van de bedrading van mijn Amazon uit 1966. Hiervoor wil ik een multimeter aanschaffen.
Op internet al wat zitten zoeken maar ik zie dat er behoorlijk veel verscheel is tussen de meters. Het gaat voor ons denk ik alleen maar om het kunnen doormeten van de bedrading. Waar moet ik zoal rekening mee houden? De meeste meters gaan van 0,1 tot 250 Volt. Dat lijkt me wel ok. Bij de Ampère waarden zit veel verscheel. Wat adviseren jullie?
Alvast bedankt!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-10-2011 19:32 #107211
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Multimeter aanschaffen
Ik zou beginnen met de allergoedkoopste meter. Eigenlijk meet je meest continuiteit (kan ook met een testlampje van 15 cent), soms voltage en heel soms weerstand, dat zit op alle multimeters. Ampere heb ik nog nooit gemeten.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-10-2011 19:49 #107213
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Multimeter aanschaffen
Hallo Jasper!
Voor het vervangen van bedrading heb je aan een simpele meter genoeg.
Stroom meten (amperes) heb je niet of bijna nooit nodig, dus niet teveel naar die eigenschappen kijken.
Verder heb je voor normale huis-tuin-keuken-auto- werkzaamheden niet te maken met extreem hoge spanningen, een meter die tot zo'n 300V wisselspanning kan meten is prima, dan kun je 'm ook nog eens gebruiken om uit te zoeken waarom de lamp op zolder het niet doet. De meeste multimeters kunnen tot 500 of 1000V meten, dus geen probleem.
Wat bij bedrading doormeten echt onmisbaar is: een piepje
. De meter geeft dan een 'piep' als de weerstand tussen de meetsnoeren nul is (dus er een verbinding is). De meeste meters hebben wel zo'n piepje ingebouwd, maar let er wel even op want je gaat 't absoluut missen als het er niet op zit.
(let op het 'piep-icoontje', zoals hier rechtsonder de keuzeknop:
http://media.wholesale-electrical-elect ... 5e4357.jpg
Die piepstand wordt soms gecombineerd met de 'diode-stand' of de laagste weerstand meetstand, dat maakt niet uit.)
Als je het jezelf makkelijk wilt maken, zou je kunnen zoeken naar een meter met meerdere meetsnoeren, bijvoorbeeld met krokodillenbekjes op het eind. Dan kun je 1 meetsnoer van de meter bijvoorbeeld met aarde / - verbinden zonder dat je 'm steeds vast hoeft te houden. Dan hou je een hand over.. Je kunt overigens bij alle meters achteraf nog snoeren erbij kopen, ze hebben allemaal dezelfde aansluiting (banaanstekkers passen erin), da's handig want vrijwel alle meters worden met alleen 2 prikpennen verkocht (meestal dubieuze kwaliteit).
Wat verder nog handig kan zijn is een wat groter display, onder de motorkap heb je meestal niet zo veel licht.
Dat was het wel zo'n beetje.. succes!
Oh ja, wat van der Marek zegt: neem de goedkoopste. Die kan alles wat hierboven beschreven is.
Voor het vervangen van bedrading heb je aan een simpele meter genoeg.
Stroom meten (amperes) heb je niet of bijna nooit nodig, dus niet teveel naar die eigenschappen kijken.
Verder heb je voor normale huis-tuin-keuken-auto- werkzaamheden niet te maken met extreem hoge spanningen, een meter die tot zo'n 300V wisselspanning kan meten is prima, dan kun je 'm ook nog eens gebruiken om uit te zoeken waarom de lamp op zolder het niet doet. De meeste multimeters kunnen tot 500 of 1000V meten, dus geen probleem.
Wat bij bedrading doormeten echt onmisbaar is: een piepje

(let op het 'piep-icoontje', zoals hier rechtsonder de keuzeknop:
http://media.wholesale-electrical-elect ... 5e4357.jpg
Die piepstand wordt soms gecombineerd met de 'diode-stand' of de laagste weerstand meetstand, dat maakt niet uit.)
Als je het jezelf makkelijk wilt maken, zou je kunnen zoeken naar een meter met meerdere meetsnoeren, bijvoorbeeld met krokodillenbekjes op het eind. Dan kun je 1 meetsnoer van de meter bijvoorbeeld met aarde / - verbinden zonder dat je 'm steeds vast hoeft te houden. Dan hou je een hand over.. Je kunt overigens bij alle meters achteraf nog snoeren erbij kopen, ze hebben allemaal dezelfde aansluiting (banaanstekkers passen erin), da's handig want vrijwel alle meters worden met alleen 2 prikpennen verkocht (meestal dubieuze kwaliteit).
Wat verder nog handig kan zijn is een wat groter display, onder de motorkap heb je meestal niet zo veel licht.
Dat was het wel zo'n beetje.. succes!
Oh ja, wat van der Marek zegt: neem de goedkoopste. Die kan alles wat hierboven beschreven is.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
25-10-2011 20:25 #107216
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Multimeter aanschaffen
Ja, maar let ook op wat voor batterij er in moet: ik heb er een stilliggen omdat de batterij duurder is dan het apparaat. Ik heb er nu een met een 9 volts batterij en die voldoet prima.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Zon
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-10-2011 20:39 #107218
door Zon
Beantwoord door Zon in topic Multimeter aanschaffen
Hmm een piepje, dat heb ik niet...
Lijkt me inderdaad handig!
Overigens heb ik hetzelfde probleem met een AMP-tang: ik weet niet wat een goede en betaalbare is. Maar ik zal wel even een apart topic openen.
Lijkt me inderdaad handig!
Overigens heb ik hetzelfde probleem met een AMP-tang: ik weet niet wat een goede en betaalbare is. Maar ik zal wel even een apart topic openen.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-10-2011 21:06 #107222
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Multimeter aanschaffen
Ik heb een multimeter van toen fl1,- in gebruik en die voldoet nog steeds (analoog en zonder piepje, ik moet op het metertje kijken). Ampères meet ik heel soms wel, bijvoorbeeld om te controleren of de solenoide van de overdrive van de 10A aantrekstroom naar de 1A houdstroom schakelt (anders verbrand hij) en om te controleren of er geen lekstromen in het systeem zijn als alles uitgeschakeld is (bijvoorbeeld als de accu langzaam leeg loopt). Groeten, Rudi
- Jasper Christianen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-10-2011 21:40 #107224
door Jasper Christianen
Beantwoord door Jasper Christianen in topic Multimeter aanschaffen
Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ben er echt mee geholpen. Zojuist bij Conrad de volgende multimeter besteld:
shop.conrad.nl/gereedschap/meettechniek/...timeters/124401.html
. Ben erg benieuwd!
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2011 08:53 #107236
door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Multimeter aanschaffen
Lijkt me een prima keuze. Veel plezier ermee!
- v ramselaar
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-10-2011 10:20 #107309
door v ramselaar
Beantwoord door v ramselaar in topic Multimeter aanschaffen
hallo
een tip als U met een multi meter een spanning meet
een muli meter gebruikt bijna geen stroom dus als er ergens een slechte verbinding is meet hij bijna altijd de goede spanning
ik meet meestal met een spanning zoeker (met een lampje geen led )als het een verlichting of zo iets is deze zet een kleine belasting op de draad
als gaat meten verwacht U iets te meten bij verkeerd instellen is hij ook zo stuk
dus bij voltage begin met een bereik hoger dan verwacht na de eerste meting weet U wat U meet dan een betere instelling en de rode klem waar U de plus verwacht
bij amperage meter in serie (tussen de draad ) ook hier een hogere instelling dan verwacht en de rode klem waar U denkt dat de stroom vandaan komt
voor metingen aan een auto is een zg power probe ook makkelijk
U kunt er mee kijken of er plus of min op een draad staat
en er dingen mee aansturen met evt de min of de plus
in de link beneden een voorbeeld helaas in het engels
megaduck.co.uk/us-pro-auto-power ... -6359.html
george
een tip als U met een multi meter een spanning meet
een muli meter gebruikt bijna geen stroom dus als er ergens een slechte verbinding is meet hij bijna altijd de goede spanning
ik meet meestal met een spanning zoeker (met een lampje geen led )als het een verlichting of zo iets is deze zet een kleine belasting op de draad
als gaat meten verwacht U iets te meten bij verkeerd instellen is hij ook zo stuk
dus bij voltage begin met een bereik hoger dan verwacht na de eerste meting weet U wat U meet dan een betere instelling en de rode klem waar U de plus verwacht
bij amperage meter in serie (tussen de draad ) ook hier een hogere instelling dan verwacht en de rode klem waar U denkt dat de stroom vandaan komt
voor metingen aan een auto is een zg power probe ook makkelijk
U kunt er mee kijken of er plus of min op een draad staat
en er dingen mee aansturen met evt de min of de plus
in de link beneden een voorbeeld helaas in het engels
megaduck.co.uk/us-pro-auto-power ... -6359.html
george
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-10-2011 20:54 #107395
door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Multimeter aanschaffen
Verkeerd instellen is mij met mijn analoge Fl 1,- multimetertje ook eens gebeurd: stond nog op 12 Volt toen ik 220 Volt aan het meten was, maar dat heeft hij zonder schade overleefd...
Een testlampje gebruik ik ook wel eens: 12 Volt zonder noemenswaardige stroomsterkte is voor een multimeter 12 Volt, maar toch werkt dan niets.
Groeten, Rudi
Een testlampje gebruik ik ook wel eens: 12 Volt zonder noemenswaardige stroomsterkte is voor een multimeter 12 Volt, maar toch werkt dan niets.
Groeten, Rudi