- Berichten: 898
Euro 95 of Euro 98
- Siang Phoa
- Offline
- Platinum-lid
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Vilmar Dijkstra
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 161
Amazon 1960 two tone 6 volt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Als je zegt dat als de motor er niet mee pingelt je 95 kunt tanken? Wel eens gehoord van high speed knock? Dat hoor je niet maar v eroorzaakt enorme schade, en heel snel.
Het is een terugkerende discussie (zie zoekfunctie) maar het blijft een feit dat Volvo voor onze auto's Ron98 aanbeval en bij sommige (B en D) zelfs nog hoger. Dat een hoop motoren hun compressie tegenwoordig niet meer halen door slijtage kan best zijn, maar voor goede B18 en B20 motoren geldt gewoon Ron98.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
Maar wat je dacht dat ik bedoelde, klopt. Ik ga/ging ervan uit dat zolang je nergens last van hebt bij het rijden op 95, dat betekent dat je motor een dusdanige compressie heeft dat je prima 95 kan tanken. Aangezien ik altijd op LPG rijd heb ik weinig ervaring met benzine, maar heb in m'n benzine tank als reserve altijd 95 zitten, en de enkele keer dat ik daarop rijd lijkt m'n motor probleemloos te lopen.
Maar goed, dit was meer een vraag dan een opmerking/standpunt, maar ik heb het vermoeden dat in de praktijk meerdere mensen 95 tanken zonder probleem.
Wellicht dat de hele discussie een beetje gelijk is aan de discussie over de olie in de overdrive: het uiteindelijke antwoord hang een beetje van je smaak af. Of in dit geval vooral de staat van de motor icm de persoonlijke voorzichtigheid.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Oh, en LPG heeft een octaangetal van ongeveer 105......
(Daarom rijdt ik met LPG injectie in mijn 940 met verhoogde turbodruk, zelfs met 98 ben ik daar voorzichtig mee, terwijl die auto een pingelsensor heeft die de ontsteking bijstuurt als het link wordt.)
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Natuurlijk ging Volvo bij het aangeven van 98 of meer voor alle B18 en B20 motoren uit van redelijk hoge belasting, dus de originele compressiedruk, hoge temperatuur en zware belasting. Maar je neemt toch ook niet het zwakste touw om een berg te beklimmen omdat je je toch niet zwaar zult inspannen? En als het dan halverwege gaat waaien?
Voor zover ik weet is het redelijk algemeen aanvaard dat je met oudere motoren zoals de B18 en B20 tot een compressieverhouding van hooguit 9:1 op 95 kunt rijden, daarboven op 98.
Natuurlijk hangt het benodigde octaangetal bij verbrandingsmotoren verder af van de vorm van de verbrandingskamers, de temperatuur waaronder de motor draait etc. Moderne motoren kunnen dan ook vaak met een hogere compressieverhouding toch draaien op 95 door o.a. een grotere overlap inlaat- uitlaatklep en de vorm van de verbrandingskamer. Verder hebben die allemaal door computer geregelde ontsteking en inspuiting, zodat via een pingelsensor en temperatuursensor wordt ingegrepen voordat het pingelen ontstaat.
Ik wil mijn auto's in ieder geval onder alle omstandigheden probleemloos kunnen gebruiken en tank dus 98.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Overigens hebben de B20E koppen al grotere kleppen standaard, ik vermoed omdat 70% naar N-Amerika ging en loodvrij was al in die jaren, én dat het een hogere compressie motor is.
Met mijn B30 getuned en 3 Strombergs, had ik ook warmere bougies nodig en iets wijder afgesteld, daarna geen pingelen meer.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 267
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.