Euro 95 of Euro 98

Lees meer
24-10-2011 23:42 #107178 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Euro 95 of Euro 98
indien mogelijk 98. Naast BP heeft oa ook Q8 dit sap.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2011 16:21 #107186 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic Euro 95 of Euro 98
Leuke vraag! Ook ik begin mij af te vragen of ik het goed doe. Ik heb een volgens mij nog originele B16A van begin 1960. Momenteel tank in 95 en doe er loodvervanger bij. Afhankelijk van welk commentaar je leest kan het prima met 95. Krijg ook het idee dat de loodvervanger niet nodig is door het geheugen van de kleppen (prachtig overigens).

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-10-2011 17:25 #107190 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Euro 95 of Euro 98
Ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij is toch zo dat als je 95 tankt zonder problemen als pingelen dit prima gaat.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2011 17:51 #107193 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Euro 95 of Euro 98
Hoi Daan, een beetje krom nederlands, of ligt dat aan mij, ik begrijp in ieder geval niet helemaal wat je probeert te zeggen?
Als je zegt dat als de motor er niet mee pingelt je 95 kunt tanken? Wel eens gehoord van high speed knock? Dat hoor je niet maar v eroorzaakt enorme schade, en heel snel.

Het is een terugkerende discussie (zie zoekfunctie) maar het blijft een feit dat Volvo voor onze auto's Ron98 aanbeval en bij sommige (B en D) zelfs nog hoger. Dat een hoop motoren hun compressie tegenwoordig niet meer halen door slijtage kan best zijn, maar voor goede B18 en B20 motoren geldt gewoon Ron98.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-10-2011 18:08 #107194 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Euro 95 of Euro 98
Inderdaad beetje vluchtig tussen de bedrijven door getypt, zonder na te lezen.

Maar wat je dacht dat ik bedoelde, klopt. Ik ga/ging ervan uit dat zolang je nergens last van hebt bij het rijden op 95, dat betekent dat je motor een dusdanige compressie heeft dat je prima 95 kan tanken. Aangezien ik altijd op LPG rijd heb ik weinig ervaring met benzine, maar heb in m'n benzine tank als reserve altijd 95 zitten, en de enkele keer dat ik daarop rijd lijkt m'n motor probleemloos te lopen.

Maar goed, dit was meer een vraag dan een opmerking/standpunt, maar ik heb het vermoeden dat in de praktijk meerdere mensen 95 tanken zonder probleem.

Wellicht dat de hele discussie een beetje gelijk is aan de discussie over de olie in de overdrive: het uiteindelijke antwoord hang een beetje van je smaak af. Of in dit geval vooral de staat van de motor icm de persoonlijke voorzichtigheid.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2011 19:09 #107206 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Euro 95 of Euro 98
Nou, het is geen kwestie van smaak maar van natuurkunde: bij een bepaalde druk en temperatuur ontbrandt benzinedamp vanzelf. En dat is pingelen: op het verkeerde moment tot ontbranding komen, namelijk terwijl de zuiger nog omhoog komt. Kun je je vooorstellen hoeveel schade dat geeft?
Oh, en LPG heeft een octaangetal van ongeveer 105......
(Daarom rijdt ik met LPG injectie in mijn 940 met verhoogde turbodruk, zelfs met 98 ben ik daar voorzichtig mee, terwijl die auto een pingelsensor heeft die de ontsteking bijstuurt als het link wordt.)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-10-2011 23:17 #107230 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Euro 95 of Euro 98
Met een studie technische natuurkunde op zak begrijp ik uitstekend wat pingelen inhoud. Maar waar het om draait is of aan de (rand)voorwaarden wordt voldaan om de ongewenste zelfontbranding plaats te laten vinden. En daarvan ben ik niet helemaal zeker in het geval van de gemiddelde B20 of B18. Maar goed, de kans op pingelen is altijd kleiner wanneer men 98 tankt en dit is dus zeker aan te raden om in de safe zone te blijven.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2011 08:50 #107234 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Euro 95 of Euro 98
In dat geval begrijp ik je onwetenschappelijke uitspraak: "het uiteindelijke antwoord hang een beetje van je smaak af." al helemaal niet.
Natuurlijk ging Volvo bij het aangeven van 98 of meer voor alle B18 en B20 motoren uit van redelijk hoge belasting, dus de originele compressiedruk, hoge temperatuur en zware belasting. Maar je neemt toch ook niet het zwakste touw om een berg te beklimmen omdat je je toch niet zwaar zult inspannen? En als het dan halverwege gaat waaien?
Voor zover ik weet is het redelijk algemeen aanvaard dat je met oudere motoren zoals de B18 en B20 tot een compressieverhouding van hooguit 9:1 op 95 kunt rijden, daarboven op 98.
Natuurlijk hangt het benodigde octaangetal bij verbrandingsmotoren verder af van de vorm van de verbrandingskamers, de temperatuur waaronder de motor draait etc. Moderne motoren kunnen dan ook vaak met een hogere compressieverhouding toch draaien op 95 door o.a. een grotere overlap inlaat- uitlaatklep en de vorm van de verbrandingskamer. Verder hebben die allemaal door computer geregelde ontsteking en inspuiting, zodat via een pingelsensor en temperatuursensor wordt ingegrepen voordat het pingelen ontstaat.

Ik wil mijn auto's in ieder geval onder alle omstandigheden probleemloos kunnen gebruiken en tank dus 98.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2011 09:03 #107238 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Euro 95 of Euro 98
Heb alleen maar natuurkunde VWO...maar het is duidelijk dat je of LPG of octaan 98 benzine probeert te tanken.
Overigens hebben de B20E koppen al grotere kleppen standaard, ik vermoed omdat 70% naar N-Amerika ging en loodvrij was al in die jaren, én dat het een hogere compressie motor is.

Met mijn B30 getuned en 3 Strombergs, had ik ook warmere bougies nodig en iets wijder afgesteld, daarna geen pingelen meer.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2011 09:21 #107239 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Euro 95 of Euro 98
Begrijp ik het dan goed dat een B20E minder snel last heeft van pingelen omdat hij grotere kleppen heeft en een hogere compressie??? :shock:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.