Euro 95 of Euro 98

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-08-2011 01:14 #105554 door Ronald Damme (GAST)
Euro 95 of Euro 98 is gemaakt door Ronald Damme (GAST)
Hallo,

Ik heb sinds kort een oldtimer en op de verjaardagspartijtjes werd er juist overgesproken dat je jusit wel of juist niet 98 moet tanken.

Ik hoop dat iemand mij hieermee verder kan helpen. Het gaat erom wat het bete is voor de motor. De kop is niet aangepast.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie's

Ps. mijn excuses als er al zo'n dergelijke vraag staat op het forum, maar ik kon het antwoord niet vinden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-08-2011 13:29 #105572 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Euro 95 of Euro 98
98.
Japanse auto's en motoren waren vanaf 1976 geschikt voor 95 en Europese pas vanaf pakweg 1985.
Lood was nodig/noodzakelijk om aan de 98 grens te komen. Sinds het verwijderen van het lood heeft men getracht de 98 te halen en dat ging moeizaam.
Nu er betere raffinage processen en motorontwerpen zijn is 98 haalbaar én dus ook loodvrij.
Lood had het bijkomend voordeel dat het neersloeg op de kleppen en klepzittingen, dus die konden dus aan de gevraagde levensduur voldoen.
98 blijft noodzakelijk in een oldtimer, dat het nu loodvrij is kan de levensduur van de kleppen verlagen.
Vandaar de term "aangepast" en "loodvrij" gemaakte cilinderkoppen en kleppen.
LPG heeft een octaangetal van bijna 105 dus prima! en altijd loodvrij, altijd al geweest.
Mijn Amazon reed 100.000km zónder een aangepaste kop met een rustige rijstijl (wie gaat er immers trappen met een oldtimer!) en regelmatig kleppen stellen (eens in de ca 7000km)
Na motorrevisie heb ik toch maar de kop aangepast. Scheelt in kleppen stellen.
Octaan boosters (flesje wat je bij de benzine kan doen) is alleen nodig waar je écht geen 98 en alleen 90 of 95 kan krijgen zoals in Afrika en sommige Oostbloklanden. Ze vervuilen wel je klepstelen en de carburateur, maar je moet toch wat als het niet anders kan.
Mijn oldtimer BMW (woon-werk verkeer) moet ook 98 hebben en ik tank al 8jaar 95 en hij doet het nog steeds.
Hier vind je nog zat 98 pompen, even zoeken. Bv BP Ultimate (niet Shell premium, dat is weer teruggebracht naar 95)
De huidige generatie VW heeft zelfs 100Ron nodig om aan de eisen te voldoen. 95 tanken mag evt ook in een moderne vw, de motor registreert dat en neemt zelf vermogen terug om schade te voorkomen middels een pingelsensor.
Dus:98 voor een oldtimer.
Ik moet zeggen dat mijn Amazon ook goed loopt op 95 met mijn rustige rijstijl terwijl ik 99% op LPG rij
Volvo blokken zijn loeisterk, maar bv een oldtimer Alfa moet je dat niet willen proberen bv.
Ik hoop dat ik je vraag duidelijk heb mogen beantwoorden.
Als je nog vragen hebt: stel ze gerust.
gr marcel ama combi 1966

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-08-2011 13:44 #105573 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Euro 95 of Euro 98
98
Ik snap niet waarom er 95 is (zal wel iets met marketing te maken hebben). Op 1 L 98 rij ik verder (ws. precies even veel verder als het duurder is) en de motor is er blij mee.
Destijds schreef Volvo zelfs 100 (ROT) voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-08-2011 18:46 #105586 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Euro 95 of Euro 98
Dus 98 is het beste voor de motor

Ik snap nog steeds niet echt goed waarom, want ze zijn beide loodvrij.

maar ik gok dat als tie op 95 loopt dat hij dan te arm loopt?

Mijn tank zit nu vol met 95 hier kan ik zonder problemen 98 bij mikken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
21-08-2011 20:09 #105588 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Euro 95 of Euro 98
Octaangetal, daar gaat het om. Dit is een maat voor de stabiliteit van benzine onder druk en hitte. In benzinemotoren wil je gecontroleerde verbranding m.b.v. de vonk, en geen spontane ontbranding omdat de benzine (voortijdig of wanneer dan ook) vanzelf ontbrandt.

nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal

95 en 98 zijn compleet mengbaar en het kan geen kwaad om nog een poosje op 95 te rijden. Misschien kan je het effect van 95 zelf waarnemen. Ga 60 rijden ergens in z'n 4 en trap het gaspedaal in 1 keer naar de grond, continu. Je kan dan een licht rinkelend geluid horen uit de motor, dat is pingelen, het geluid van spontaan ontbrandende benzine. Op de snelweg stevig acceleren vanaf 100 moet hetzelfde effect opleveren.
Als dit een hele poos zo door gaat slaan er gaten in je zuigers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2011 20:15 #105589 door Stam
Beantwoord door Stam in topic Euro 95 of Euro 98
Tja, 98 is 'beter' tenzij je dus een aangepaste kop op je blok hebt, dan is 95 prima.
In principe rij ik altijd op 98, tenzij het niet voorhanden is - op 95 loopt het allemaal ook ;-)
Ik dacht wel dat het goed is om je ontsteking af te stellen op 1 type brandstof, ivm pingelen/nadieselen, en daar zo veel mogelijk op te rijden - maar misschien heb ik het mis (iemand?).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2011 22:17 #105604 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Euro 95 of Euro 98
Bij de Volvo klassiekers met een 4-cylinder 1600, 1800 of 2000 cc simpele motor luistert het meestal niet zo nauw, zijn zgn lange slag motoren en maken zelden meer dan 4000 toeren.
Alleen bij de hoge compressie motoren zoals de B20B, B20E en F zou de motor kunnen pingelen als je RON95 tankt.
Anders wordt het bij de B30 motoren die zijn gevoeliger voor pingelen, zeker bij dubbele of driedubbele Stromberg.

Mijn B20E is in '92 gereviseerd, is met hogere compressie dus een 'echte E". In het begin kon ik loodhoudend 98 nog krijgen in Belgie en Luxemburg. Zit een gewone kop op, wel met grote kleppen (standaard bij de 'E') en doet het al 50.000 km prima.
Gooi er wel loodvervanger in vanaf het moment dat je geen loodhoudende meer kon krijgen, wel 98 RON.
Heb altijd octaan booster bij me, als je geen 98 konkrijgen, maar nog nooit nodig gehad

Overigens de Volvo 2,0 liter van de 360 liep zelfs op 92 octaan, staat in het instructieboekje

Er is al veel over geschreven op dit forum, maar motoren die nog op loodhoudende benzine hebben gereden daar zijn de klepppend en de schotels door lood harder geworden en hebben een zgn memory hardheid. Kan wel 100.000 km of meer duren voordat je de kleppen niet meer kunt stellen.
Dat is voor een klassieker een heeele tijd, uitgaande van 7500 per jaar kun je 13,3 jaar vooruit.

Ergo, trappen met dat hok (mits hij goed warm is) gebeurt voorlopig niks mee, en is zelfs goed voor het blok en zorgt ervoor dat de kalk aanslag verdwijnt..
Hiermee bedoel ik dat de 1800E in Duitsland op de Autobahn rustig tot 150 km gaat, omdat ik een automaat heb lopen de toeren dan op tot 6000, dus in het rood, zolang olie en water temp normale getallen geven gaat dit prima.
Als je een E motor hebt, dan wil je sportief rijden, toch ?

Ik hoop dat velen van jullie aan een revisie toe komen, dat betekent dat ze worden gebruikt

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2011 22:40 #105607 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Euro 95 of Euro 98
BP ultimate is 98 octaan. Bij de oosterburen leveren Aral en Shell (niet bij elke pomp overigens) momenteel 102 octaan benzine en mijn Amazon en 940 rijden daar echt lekkerder op. Als je in D of F tankt, let er dan op, dat je niet per ongeluk 95E10 pakt, tenzij je reeds alle benzineleidingen en pakkingen hebt vervangen door ethanol bestendige items. De kans op lekkage en daarmee brand wordt groter.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-08-2011 11:58 #105692 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Euro 95 of Euro 98
Euro 95 (het woord zegt het al) is nodig om aan de europese milieunormen te kunnen voldoen.
De introductie was geloof ik in 1997?
De lagere octaanwaarde was voldoende om de lagere NOx uitstoot te halen i.c.m. een standaard katalysator.
Tegenwoordig zijn de katalysatoren nog verder verfijnd
En 95 is geen marketing benaming. En uiteraard loodvrij (gelukkig) De katalysator kan daar ook niet tegen.
Brandstoffen zijn vooral tegenwoordig een hele belangrijke schakel in de moderne en die nog gaan komen milieueisen.
Hopelijk zijn er straks nog brandstoffen te krijgen voor onze oldtimers, er was sprake dat 98 geheel zou verdwijnen maar dat is gelukkig nog niet het geval.
Gebruik loodvervangers liever niet en idd als een blok al een tijd op loodhoudend heeft gereden dit een hele tijd blijft "hangen"
maar zijn die motoren er nog?
Ik vind dat Vpower spul nauwelijks merkbaar, testen wijzen dat ook uit maar wel een flink stuk duurder.
Soms is dat voor alleen het gevoel wel eens anders.
gr marcel

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2011 21:47 #107174 door Alke Kamstra
Beantwoord door Alke Kamstra in topic Euro 95 of Euro 98
Maar wat moet ik nu tanken in B 18 met originelen kop uit 1961?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.