moeilijk schakelen

Lees meer
24-11-2010 18:38 #98270 door 12854-dummy
moeilijk schakelen is gemaakt door 12854-dummy
Onze amazon heeft het probleem dat de auto soms moeilijk schakelt.
De bak lijkt goed daar deze met motor uit goed schakelt. ( alle versnellingen)
Ik denk dat het ergens in de koppeling zit.
B.v.: Vanmorgen op weg naar mijn werk schakelt de auto moeilijk en op de terug weg vanmiddag schakelt hij weer prima.
Wat kan deze symtomen verklaren?
Drukgroep
Platen
Cylinders
Druklager
Toplager
Leiding

Iemand een verklaring?

Gr.
Stijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2010 23:07 #98278 door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic moeilijk schakelen
Je geeft aan dat de auto "moeilijk schakelt". Wat betekend dit? Is de pook met geen mogelijkheid in de versnelling te drukken of hoor je de tanden knarsen of ...? Is alleen opschakelen een probleem of ook terugschakelen? Treedt het probleem op bij alle versnellingen of is 't slechts bij één versnelling?

Om even twee probleempunten aan te geven waar ik zelf ervaring mee heb. De hydraulische koppelingsbediening en de synchronisatie van de versnellingen. Dit zijn beide redelijk bekende problemen.

In de nieuwere wagens zit een kabel voor de bediening van de koppeling. Oudere wagens, zoals ook mijn 67-er amazon, hebben echter een hydraulisch systeem hiervoor. Ikzelf heb daarvan de hulpkoppelingscilinder lek gehad. Hierdoor zat er lucht in het systeem en verloor ik redelijk rap olie, een paar keer met het pedaal pompen voordat ik ging schakelen hielp toen om me thuis te brengen. Niet fijn om mee door te rijden dus...

Daarnaast schakelde het niet lekker naar de tweede versnelling, terwijl de andere versnellingen prima gingen. Waarschijnlijke boosdoener hier is het koperen tandwiel, de synchromesh, dat voor de synchronisatie van de betreffende versnelling moet zorgen. Short-shiften bij het optrekken helpt bij mij om toch redelijk te kunnen schakelen. Evenals even in de vrij wachten bij het opschakelen, zodat de ingaande as van de versnellingsbak wat snelheid kan verliezen. Bij terugschakelen het omgekeerde, even in de vrij de koppeling op laten komen en tussengas geven om de ingaande as van de bak op snelheid te brengen. Hierbij was het nogal van de temperatuur afhankelijk hoeveel last ik er op een rit van had.

Succes met het uitvogelen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2010 13:49 #98286 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic moeilijk schakelen
Als het een probleem van de synchromesh is, zal dat op één versnelling meer problemen geven dan op de andere: ze slijten niet even hard. Ook kun je het proberen door met "double clutch"te schakelen: bijv van 1 naar 2: koppeling intrappen, naar vrij schakelen, koppeling op laten komen en weer intrappen en doorschakelen naar 2. Als het dan probleemloos gaat, is de sysnchromesh van die versnelling inderdaad naar z'n grootje.

Als je met alle versnellingen problemen hebt, is het hoogstwaarschijnlijk de koppeling die niet genoeg vrij komt, zoals hiervoor gezegd meestal veroorzaakt doordat de hoofd- en/of slave cilinder van de koppelingbediening niet goed zijn en lekken of lucht trekken.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2010 17:56 #98291 door 12854-dummy
Beantwoord door 12854-dummy in topic moeilijk schakelen
Bedankt voor de reacties.
Het gaat om een b18 uit "1965 waar een andere b20a motor is ingehangen.
De koppelingsplaten en druk groep zijn van de b20 de versnellingsbak en het druklager zijn van de oude b18.
Voorheen schakelde de auto echt soepel.

Wat ik erg vreemd blijf vinden is dat het slecht schakelen alleen lijkt plaats te vinden als ik in de ochtend weg rijd naar mijn werk.( 18 km) Hij schakelt dan slecht op alle versnellingen. met veel moeite krijg ik hem nog wel in de 3e maar de 1 en 2
gaat echt niet. Als ik om 5 uur weer naar huis ga is er niks aan de hand schakeld de auto weer soepel.

Het vloeistof niveau is nog goed en de vrijslag is ook goed.
Misschien toch nog lucht of vette platen?

Gr.
Stijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2010 19:12 #98297 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic moeilijk schakelen
Lastig Stijn!
Zit er wel olie en/of de goede olie in de bak?

Helpt het double clutchen? Morgen even proberen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2010 19:23 #98298 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic moeilijk schakelen

Het gaat om een b18 uit "1965 waar een andere b20a motor is ingehangen.
De koppelingsplaten en druk groep zijn van de b20 de versnellingsbak en
het druklager zijn van de oude b18. Voorheen schakelde de auto echt soepel.


waarsch. zijn de hierboven genoemde onderdelen niet met mekaar verenigbaar.

Ik denk dan ook dat de reden voor het schakelprobleem reeds door Tom aangegeven
is, nl dat de koppeling niet genoeg vrij komt. De oorzaak daarvan zal dan
waarsch. zijn dat het druklager (van de oude B18) niet past bij de drukgroep
die op de B20 stond.

Om wat hieronder staat te volgen moet men eigenlijk de onderdelenboeken
van de AM B18 en de AM B20 bij de hand hebben:

origineel zit er op de B20 een drukgroep Fichtel&Sachs (part nr 419496), met
druklager 380569 (dikte lager is "A=36.5mm"). Bij B18 waren er 3 mogelijke
drukgroepen, 2 van Borg&Beck (met 2 versch. lagers, resp. dikte "A=32mm"
en "A=43mm), en 1 van F&S: 419496 (met lage "A=36.5mm". Van hieruit is het
natuurlijk onmogelijk te zeggen om welke drukgroep en druklager het gaat, en
waarsch. weten jullie het nu ook nog niet.

Indien je ook het druklager vd B20 overneemt (als dit mogelijk is
tenminste?) dan verdwijnt het schakelprobleem waarschijnlijk ook.

Ik heb het gemelde schakelprobleem begin dit jaar ook eens voorgehad bij
vervangen van een B&B drukgroep op een B18B door een F&S drukgroep, maar
bij behoud vh druklager dat bij de B&B paste. Een gepast F&S druklager
loste probleem onmiddellijk op.

Het is echter inderdaad vreemd dat schakelen de ene keer wel goed gaat, en de
andere keer niet. Daarom zou ik, vooraleer druklager te vervangen, nog eens
nakijken of alle bouten wel vast zitten: vork of gaffel, bak aan kopp.huis,
huis aan motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2010 19:57 #98299 door 12854-dummy
Beantwoord door 12854-dummy in topic moeilijk schakelen
Ik heb de platen en drukgroep van de b18 nog op het oude blok zitten en zal deze dagen toch de boel maar weer open gooien en verwisselen. Zie daar niet echt naar uit met dit weer buiten in de put, maar ja het is de auto van mijn vrouw en die kan ik natuurlijk niet teleur stellen.
Ik laat jullie wel weten wat ik tegenkom.

Gr,
Stijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.