Rubber versnellingsbaksteun overdrive

Lees meer
26-03-2007 22:01 #51373 door John Bressers
Rubber versnellingsbaksteun overdrive is gemaakt door John Bressers
<p>Na het monteren van een J-type overdrive in mijn Amazon komt er gebonk vanaf het aandrijfgedeelte bij het rijden door een kuil. Na enig zoekwerk in het archief van het forum ben ik erachter gekomen dat er een ander rubber gemonteerd dient te worden. Na het juiste rubber bij het VOD te hebben besteld en gemonteerd blijkt het euvel nog niet verholpen. Heb al materiaal van de versnellingsbaksteun gehaald om er zeker van te zijn dat de flens van de overdrive of de moeren niets kunnen raken. Nu blijkt het rubber de boosdoener te zijn, de metalen schijf waarop het rubber is gevulcaniseerd raakt de overdrive. Wie heeft soortgelijke ervaringen, of beter wie weet wat er hier niet klopt. Het rubber heeft dezelfde afmetingen als de oude (zonder overdrive) maar is wel stugger.</p><p>John Bressers</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2007 23:10 #84738 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Rubber versnellingsbaksteun overdrive
wat is het onderdeelnr ("part number") van "het juiste rubber" dat je bij
het VOD aangeschaft hebt? Onder mijn AMs zitten D-type ODs, en over de
steunen onder de M41 mailde ik naar forum o.a. naar aanleiding vd topics:

"steun versnellingsbak" van jack op 22-03-2006 22:46

"ophangrubber versnellingsbak" van Jeroen Rosengarten op 08-08-2005 22:16

Maar "materiaal vd versnellingsbaksteun halen" zou ik toch nooit doen:
daardoor wordt die steun toch zwakker? Het zou mij verder verbazen dat met
D-type OD je probleem niet optreedt (bij mijn AM) en met latere J-type wel
(bij jou dus). Met de juiste steun en ophangrubber (volgens onderdeelboek
en aanbevelingen van Volvo) kan/mag er volgens mij geen probleem zijn. Je
steun is toch niet beschadigd=verwrongen door gebonk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-03-2007 23:12 #84737 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Rubber versnellingsbaksteun overdrive
Hoe is de staat van je motor rubbers? ik zou die ook vervangen, waarschijnlijk is je probleem dan opgelost. Maar soms is het nodig om een paar ringen te monteren tussen de bevestiging en het ophangrubber om hem net iets meer speling te geven. Je kan ook een wat steviger motorrubber plaatsen van een 164. Zijn hetzelfde alleen een hardere en sterkere variant daardoor blijft je blok wat hoger en stabieler. De motor - en versnellingsbakrubbers voor de B20 zijn wat zwak omdat ze deel uitmaken van de veiligheidsvoorzieningen. Ze zijn ontworpen om bij een frontale botsing af te scheuren om te voorkomen dat je blok naar binnen komt. Dus misschien toch maar geen B30 rubbers monteren....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2007 04:59 #84736 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Rubber versnellingsbaksteun overdrive
Ik heb een J-type onder de combi en heb de versnellingsbaksteun van een 740 gebruikt. Moet een klein hoekje uit omdat hij anders niet in de beugel past. Verder gaat dat prima. Overigens als de rubbers snel de geest geven, kan dat komen door de olie die uit de bak lekt. Veel rubbers kunnen daar niet tegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-03-2007 10:07 #84735 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Rubber versnellingsbaksteun overdrive
<p>Ik heb een motorsteun gebruikt voor het ophangen van mijn bak+OD (zou wel een D-type kunnen zijn trouwens). </p><p>Hierbij moest ik wel een stukje draadeind van de steun afzagen (aan de kant van de bak), anders paste het niet. Het draadeind zat anders tegen de bak aan en was met geen mogelijkheid nog vast te zetten.</p><p>Het spul hangt prachtig nu :).</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2007 18:52 #84734 door John Bressers
Beantwoord door John Bressers in topic Rubber versnellingsbaksteun overdrive
<p>Heren, allen bedankt voor de reacties.</p><p>@Willy, versnellingsbak rubber is de 1221967 en is dus nieuw. Het rubber zat echter niet in een gesloten originele verpakking, maar nummer stond geschreven op het rubber. Is ook te zien of te meten of ik het juiste rubber heb?. Van de originele versnellingsbaksteun (zonder OD) is zo weinig mogelijk afgehaald en bovendien heb ik nog een gaaf exemplaar op het schap liggen voor wanneer de problemen zijn opgelost. Of bestaan er versnellingsbaksteunen speciaal voor de J-Type overdrive?</p><p>@Peter, motor rubbers zijn in orde, doen volgens mij ook weinig om de versnellingsbak omhoog te krijgen. Heb het ook al geprobeerd met vulringen, maar kwam er toen achter dat de metalen flens van het rubber de overdrive raakte.</p><p>@Piek, rubber is nieuw en heeft dus nog weinig olie gezien.</p><p>@Michiel, wat bedoel je hiermee, een motorsteunrubber?</p><p>Ben dus nog niet verder gekomen, maar ik laat weten hoe het is opgelost mocht dit ooit gebeuren.</p><p>John Bressers</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-03-2007 22:05 #84733 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Rubber versnellingsbaksteun overdrive
@John:

hieronder een argument waarom nr 1221967 misschien toch niet het
juiste nr voor AM is (alleen vergelijking met het alternatief nr 662711 door meting
geeft uitsluitsel of meer info):

het onderdeelnr 1221967 is de ophangrubber voor versnellingsbak+OD
(waarsch het J-type) voor 140 reeks (uitvoering -1972), en de bijhorende balk
(waarop dus de rubber steunt) heeft nr 675899, of nr 1211500 voor
bepaalde chassisnrs. Nog steeds voor 140 reeks, heeft oph.rubber
onder bak zonder OD het nr 662711, en bijhorende balk het nr 675898.
Ook de ijzeren steunen die aan de bak hangen zijn verschillend bij
AM en 140. Omdat balken dus verschillend zijn bij 140 reeks
(dus zonder en met OD), zou men mogen verwachten dat ook de
ophangrubbers voor bak+OD verschillend zijn bij 140 serie en bij AM.

Nu zit bij jou het nr 1221967 reeds onder bak+OD, en kun je dus niet
meer de afmetingen van deze meten. Dan zou je kunnen vergelijken met
de afmetingen die ik in bijdrage tot "steun versnellingsbak"
gemeld heb. Het verschil zou dan eventueel kunnen verklaren waarom
er bij jou het gemelde probleem is, nl de ijzeren plaat op de rubber
die blijkbaar te groot is. Misschien kan een 140 eigenaar met OD dit
eens opmeten bij nieuwe ophangrubber nr 1221967?

Dus nogmaals: bij mij zit nr 662711 onder bak+OD en geeft geen
problemen.

Nota: nr 662711 staat ook nog in VOD lijst:

<table width="98%" cellspacing="0" cellpadding="0" border="0"> <tbody> <tr> <td width="60"><strong> nummer </strong> </td> <td width="1"> </td> <td> <strong> omschrijving </strong> </td> <td width="100" align="right"> <div align="center"><strong>prijs</strong></div> </td> <td width="40" align="right"> <strong> </strong> </td> <td width="40"> </td> </tr> <tr> <td height="20"> 273997 </td> <td> </td> <td> (ZIE 662711) RUBBER VERSNELLIN </td> <td align="right"> 15.50 <small>euro</small> </td> <td> <div align="right"> </div> <form name="addtowinkelwagentje" action="/main.php" method="post"> <div align="right"> <input type="hidden" name="formid" value="addtowinkelwagentje" /> <input type="hidden" name="NUMMER" value="273997" /> <input type="hidden" name="aantal" value="1" /> <input type="image" src="../../../../pics/layout01/winkelwagentje.gif" alt="toevoegen" /> </div> </form> <div align="right"> </div> </td> <td align="right"> </td> </tr> <tr> <td height="20"> 662711 </td> <td> </td> <td> RUBBER VERSNELLINGSBAK </td> <td align="right"> 7.99 <small>euro</small> </td> <td> <div align="right"> </div> <form name="addtowinkelwagentje" action="/main.php" method="post"> <div align="right"> <input type="hidden" name="formid" value="addtowinkelwagentje" /> <input type="hidden" name="NUMMER" value="662711" /> <input type="hidden" name="aantal" value="1" /> </div> </form> </td> </tr> </tbody></table>

Succes met oplossen probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-03-2007 20:18 #84732 door John Bressers
Beantwoord door John Bressers in topic Rubber versnellingsbaksteun overdrive
Dank je Willy, ga eens op zoek naar de gemelde 140 delen, eens kijken waar de verschillen zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-03-2007 10:06 #84731 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Rubber versnellingsbaksteun overdrive
John;<span style="font-style: italic;">
"motor rubbers zijn in orde, doen volgens mij ook weinig om de versnellingsbak omhoog te krijgen."
</span>Er komt met de overdrive exta belasting op je motorsteun rubbers door het extra gewicht. Daardoor komt je motor lager te hangen maar je versnellingsbak en dus ook overdrive juist hoger en de kans dat die ergens tegenaan bonkt is dus groter. Een paar mm <span style="font-weight: bold;">lager </span>hangen van je blok betekent dat je overdrive <span style="font-weight: bold;">meer</span> als een paar mm <span style="font-weight: bold;">hoger </span>komt door de lengte. Werkt als een soort van hefboom. Als je een nieuw versnellingsbak rubber plaatst dan ook nieuwe motorsteun rubbers plaatsen, anders is de hele ophanging niet meer goed in balans.
<span style="font-style: italic;"></span>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2007 20:54 #84730 door John Bressers
Beantwoord door John Bressers in topic Rubber versnellingsbaksteun overdrive
<p>Probleem lijkt voorlopig opgelost, op dit moment zit er dus het rubber in van een 140, heb daarna 2 vulringen geplaatst van 3 mm dik, 1x aan de onderzijde van het rubber en 1x aan de bovenzijde, het is tot nu toe stil. Het rubber staat nu beter tussen het steuntje aan de bak en de grote steun onder de bak, voorheen leek het rubber wat verschoven. Wat ik me nu nog afvraag is of het steuntje aan de versnellingsbak wel de juiste is. Ik kan in de onderdelen boeken geen duidelijk beeld krijgen of hier verschil mogelijk is, heb al wel gehoord dat een 164 een andere steun heeft, maar hoe zit dat met de 140 en de Amazon.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.