2012 - 02: Massaal naar Moritz Tuning in Amsterdam

Massaal naar MoritzMoritz_03_P145_John_heeft_er_zin_in

 

De eerste activiteit van regio Noord-West in 2012 was meteen een daverend succes. Maar liefst 34 mensen kwamen op 10 februari naar Amsterdam om een kijkje te nemen bij de firma Moritz Tuning. Drie oude Volvo’s werden daar ’s avonds op de rollenbank getest.

Dat we bij Moritz terecht kwamen, was het gevolg van problemen die regiobestuurslid Alfred van Buuren ooit met een wagen had. Als hij honderd reed, begon de Volvo vervelend te trillen. En omdat gesleutel niet direct tot de oplossing leidde, lag het voor de hand een bedrijf met een rollenbank te zoeken. Dan kun je immers net doen of je honderd rijdt en de computer meteen allerlei metingen laten uitvoeren.

Moritz is nog een echt familiebedrijf. Vader John en echtgenote en zoon Patrick verwelkomden ons op de 10e februari. Het bedrijf bestaat al 80 jaar, was oorspronkelijk van de vader van John en zat toen nog in de stad. ,,Mijn vader was voor de oorlog de man in Amsterdam van de Cadillacs en de Minerva’s.’’

Zoals vele andere bedrijven is de zaak inmiddels naar een industrieterrein verhuisd. Moritz zit nu op de Isolatorweg nabij station Sloterdijk. Maar verwacht daar geen gelikte zakelijke sfeer. Binnen is het nog heerlijk vol. Met auto’s, met onderdelen en met een ontvangstruimte/kantoor waar een grote hoeveelheid prijsbekers direct in het oog springt.

 

Moritz is dan ook actief in de racewereld. Ooit werd zelfs met een Volvo 140 op circuits gereden, iets waar Volvo niet zo blij mee was, maar vanaf het jaar 2000 is de Marcos Mantis de wagen waarmee Moritz in de autosport, Belcar en de Dutch Supercar Challenge, successen wist te behalen.

Groot geworden in het onderhouden en tunen van met name Amerikaanse wagens is Moritz vandaag de dag een universele garage en vormt de rollenbank een aparte activiteit.

 

Ook is Moritz ver gevorderd met het ontwikkelen van een LPG injectie systeem voor motoren met een carburateur. Per cylinder wordt een injector tot vlak bij de inlaatklep geplaatst, welke injectoren middels een eigen ontwikkeld motor management systeem worden aangestuurd. Voordeel van dit systeem is een groter vermogen en, niet onbelangrijk, een lager verbruik van LPG. Wij zullen ongetwijfeld nog van Moritz hierover horen!

 

Moritz_17_Amazon_achterzijdeNa een inleiding van Patrick, met een uitleg over de werking van de bank, werden uiteindelijk een 145, een 245 en een Amazon aan een test onderworpen.

Waarbij het er, anders dan eerder bij Alfred, om ging om het motorvermogen vast te stellen. Want ook daar is een rollenbank prima geschikt voor.

 

Arthur Maandag 

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD