Flyg Rutt in Zuid-West

Verslag Flyg-Rutt 13 juni

Het is zondag 13 juni, vandaag gaan we de FLYG-RUTT rijden, een toertocht georganiseerd door Regio Zuid-West. Een rit van 90 km die start bij Vliegveld Midden Zeeland bij Arnemuiden en die ons zal voeren via 3 andere vliegvelden (Aluette, Woensdrecht en Grondpiloten) naar onze bestemming Vliegveld Seppe, waar we een bezoek gaan brengen aan het Vliegend Museum.Ik wist niet dat er in die regio zoveel vliegvelden waren.mail

Vorige week nog de hoofdremcilinder van mijn Amazon vervangen, om aan deze rit te kunnen deelnemen. Om 10:00 uur vertrekken we met z'n tweeën vanuit Breda naar Zeeland. Het is lekker rustig op de weg en iets na 11:00 uur arriveren we bij het vliegveld. Het bestuur van Zuid-West heeft een aantal plaatsen op het terras gereserveerd en ontvangen ons, zoals gebruikelijk, zeer hartelijk. Een bakkie koffie, een lekkere punt vlaai en weer eens lekker bijkletsen met de andere belangstellende clubleden.

Het is wel bewolkt maar ideaal weer voor een rit met onze Volvo's, Ed Blonk maakt van de gelegenheid gebruik om een tegoedbon voor een zweefvlucht te verzilveren en zweeft zo'n half uur boven de wolken. Toch weet hij nog enkele leuke foto's te maken van het vliegveld met daarop stipjes van voertuigen en vliegtuigen. Af en toe stijgt er een vliegtuig op en dan zie je er weer een landen.

Tegen 12:00 uur worden de routes uitgedeeld aan de 25 deelnemende equipes en wordt ieder vrij gelaten wanneer te vertrekken. Wij vertrekken rond 12:15 en slaan linksaf de parkeerplaats af. Mijn echtgenote toont zich een ware navigator door steeds nauwlettend de afstanden te noemen en de straatnamen. Zo komen we via Wilhelminadorp, Wemeldinge, Yerseke, Stationsbuurt en Rilland aan bij Vliegveld Aluette. Een vliegveld voor Model-Vliegtuigen. Er zijn enkele piloten die hun vliegtuig in gereedheid brengen en binnen 10 minuten stijgen er 2 van de modelvliegtuigen op vanaf dit vliegveld. Een prachtig gezicht als je ziet wat voor stunts deze mensen uithalen met hun vliegtuigen. Na zo'n 10 minuten verlaat de eerste piloot het veld.

Ik vraag hem hoe hard zo'n vliegtuig nu eigenlijk vliegt. Hij vertelt me dat zo'n model wel snelheden van 120 km/uur kan vliegen, hebben een 10cc motor met een vermogen van zo'n 1,5 pk. Verbazingwekkend dat er zoveel vermogen uit deze kleine motoren gehaald kan worden.

Maar we moeten verder met de rit en verlaten vliegveld Aluette. We rijden via Ossendrecht en Huijbergen langs Vliegveld Woensdrecht. Dit vliegveld kunnen we niet bezoeken, maar de rit voert ons langs hele mooie plekjes. Zo komen we vanuit een mooi Zeeuws polderlandschap in de bosrijke omgeving van Huijbergen en Wouwse Plantage. Van daaruit gaan we richting Nispen en komen voorbij de ijsboerderij. Daar stoppen we, samen met een medeclublid, waar ik de naam van ben vergeten, even voor een rustpauze en een lekker ijsje.

Medeclublid Mike en Eega zitten er al op het terrasje. Na een klein half uurtje vertrekken we gezamenlijk met 3 Volvo Amazon's vanaf de ijsboerderij om de rit te vervolgen. Al bijna meteen zien we aan de linkerzijde het vliegveld van de Grondpiloten. Ook weer een vliegveld voor Modelvliegtuigen. Er was weinig activiteit en om nu weer een pauze in te lassen, vonden we overdreven. Dus Navigator Marian duikt weer met haar neus in de routebeschrijving en nummert de afstanden en noemt de straatnamen. Ik houd de afstanden via de dagteller nauwlettend in de gaten en kan de organisatie niet op fouten betrappen.mail2

Zo komen we tegen 16:00 uur bij het 5e vliegveld "Seppe". Hier geven Wim, John en Madeleine ons aanwijzingen over de te volgen route. We komen op het vliegveld zelf, bij een antieke dubbeldekker, waarnaast we onze Amazon parkeren voor een foto. Madeleine maakt van alle teams een foto, waarna men de auto bij een van de hangars mag parkeren. We staan inmiddels met enkele teams te wachten en kijken naar het opstijgen en landen van vliegtuigen. We zien wat activiteiten bij de antieke dubbeldekkers, maar slaan daar in eerste instantie weinig acht op. Langzaamaan komen er wat koppels binnen en er wordt weer driftig gekletst.

Dan zie ik een van de mensen die bij de antieke dubbeldekkers bezig is, het vliegtuig bij de staart optillen, om de kist te draaien. Dan wordt de eerste groep binnen in de hangar verwacht voor een rondleiding. De gids leidt ons langs motoren en vliegtuigen en geeft overal uitleg bij. We kijken ook nog even naar het opstijgen van de 2 antieke dubbeldekkers, wat toch best een leuk gebeuren is.

De 2e groep wordt door een andere gids door de hangar geleid en na de rondleidingen kunnen we onder het genot van een drankje nog wat bijkletsen. Daarna vertrekken er enkele koppels. De rest blijft om samen in het restaurant "De Cockpit" bij het vliegveld nog wat te eten. In het restaurant wordt één lange tafel samengesteld waar we met deze grote club aan kunnen zitten. We drinken, kletsen en eten een heerlijke maaltijd. Daarna vertrekken we om beurten naar huis.

Al met al een zeer geslaagde dag, met een leuke rit en lekker bijgekletst.

Jack van Bokstel

 


Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD