Op 19 November waren we te gast bij Decohome De verfmolen te Zundert. Daar in de bergingsloods werd een avondvullend programma verzorgd door Bardahl, meer dan 70 jaar specialist in additieven, chemicaliën en beschermmiddelen voor onze auto’s.
Meer dan 25 volvoleden waren aanwezig evenals drie specialisten van Bardahl waar we met al onze vragen bij terecht konden. De avond begon met een uitgebreide presentatie over de vele Bardahl producten en hun werking. Natuurlijk werd ingegaan op verschillende soorten oliën en de normen waar deze aan kunnen voldoen.
Van 2010-11-19 Bardahl Technische avond ZW |
Bijzondere aandacht was er voor het product ‘top oil’ dat zorgt voor extra smering van nokkenas en kleppen. Zoals we gewend zijn van volvorijders willen we de praktijk zien en niet alleen maar woorden dus was er een testopstelling gebouwd door Bardahl waarop het effect van smeermiddelen kon worden gemeten. Deze testopstelling bestond uit een 1 kW motor die een kleine cilinder aandreef. Deze cilinder werd in een bakje gedompeld waar de smeermiddelen aan toe gevoegd kunnen worden. Door een metalen busje op deze cilinder te drukken ontstaat wrijving wat werd gemeten in amperes.
Van 2010-11-19 Bardahl Technische avond ZW |
Begonnen werd met een half synthetische olie 10W40 in het cilinderbakje te gieten. Al heel snel liep het amperage sterk op en maakt het apparaat een hoop lawaai. Vervolgens werd aan de 10W40 een beetje ‘oil booster’ toegevoegd waarna het amperage daalde tot normale waarden. Zelf na toevoegen van water of het bakje olie helemaal leeggieten bleef de weerstand laag! Vervolgens werd ook het alom geprezen WD40 getest op dit apparaat. Ook nu werd al na zeer korte tijd een hoog amperage gemeten. Natuurlijk werd ook een busje WD40 van Decohome geleend en getest met hetzelfde resultaat. Verklaring: vroeger werd WD40 in de VS geproduceerd wat een goed product gaf maar sinds het in België wordt gemaakt is het recept veranderd en is het kwalitatief veel minder goed. Gelukkig heeft Bardahl een alternatief (BD50). Ook dit werd getest op hun opstelling en inderdaad steeg de weerstand niet. De Volvo leden kregen de smaak te pakken en haalde zelfs Zweeds kogellagervet te voorschijn. Helaas liep ook hierbij de weerstand zeer snel op. Na de overtuigende demo werd uitvoerig de additieven besproken met hun werkzaamheid. Middelen om roesten van de benzinetank tijdens de winterslaap te voorkomen werden getoond evenals producten die na de winterslaap de (op)start weer vergemakkelijken. Tevens werd het ontstaan en voorkomen van sludge in de olie bespoken. Gewaarschuwd werd onze equipe die naar Zuid Amerika afreist voor het hoge methanolgehalte in de benzine daar. De benzine heeft daardoor een hogere verbrandingstemperatuur en bevat een beetje water. Omdat ook daarvoor Bardahl de juiste additieven heeft gingen we met een gerust hart weer naar huis na zeer interessante avond. De Bardahl additieven zullen worden gedistribueerd via Wilpac uit Zundert.
Bart van Ingen
2010-11-19 Bardahl Technische avond ZW |