Autopoets demonstratie 1 februari 2013
Op deze vrijdagavond was regio zuid te gast bij restauratiebedrijf Kapteijn in het Brabantse Lieshout. In de ruime bedrijfshal, gezeten tussen prachtige klassiekers van diverse pluimage, gaf een van beide broers een uiteenzetting over de door hen vertegenwoordigde autoverzorgingsproducten van Meguiar's, een Amerikaans familiebedrijf dat ooit begon met meubelwax, en inmiddelseigendom is van 3M.
Ook ondergetekende maakte tot dusverre gebruik van huismiddelen als Dreft, Andy en Glassex, in combinatie met moeders' spons en zeem. Niet meer doen dus: deze middelen ontvetten te sterk waardoor de lak kan uitdrogen, of zijn minder effectief, terwijl de spons fijne zandkorreltjes vasthoudt en die vervolgens over de lak uitsmeert.
Meguiar's propageert een 5-stappen plan;
1. Wassen.
Spuit een zwaar vervuilde auto eerst schoon. Gebruik veiligheidshalve liever geen hogedruk reiniger, want bij onoordeelkundig gebruik zou de lak los kunnen komen. Vervolgens de auto wassen met een microvezel washandje, "washmitt" in goed Nederlands. Deze verwijdert vuil en houdt dit goed vast. Gebruik hierbij twee emmers; een gevuld met een sopje van autoshampoo en koud water, de ander met schoon koud water om de handschoen in uit te spoelen, zodat vuil niet opnieuw wordt opgebracht. Het is belangrijk om de auto steeds nat te houden, liefst in de schaduw. Bij voorkeur de auto met een flauw waterstraaltje naspoelen en vervolgens droogmaken. Gebruik hiervoor de grote microvezel droogdoek met het wafelpatroon, de zogenaamde "water magnetdryingtowel", die driemaal zoveel water opneemt dan een gewone zeem en een snel, vlekvrij resultaat geeft.
2.Reinigen en voorbereiden.
A. Bij doffe, of ernstig vervuilde lak niet naar de Commandant grijpen, die te veel lak wegneemt, maar gaan kleien. Dit is vergelijkbaar met schuurmiddel P 600 á 800, met minimale lakafname. Eerst "quikdetailer" opspuiten als een soort glijmiddel, daarna het blokje speciale klei cirkelvormig over de lak bewegen, die vervolgens spiegelglad wordt. Dit blokje regelmatig kneden en weer uitvouwen tot een klein "pannenkoekje", totdat het op de lange termijn verzadigt raakt, te zien aan het steeds donkerder kleuren. Daarna met een microvezeldoek nawrijven, de zogenaamde "supremeshine microfiber towel". NB. Vooral rood, dat gemakkelijk "verkrijt" of verbleekt, maar ook geel en lichtblauw zijn kwetsbare kleuren. Mocht je het blokje klei op de grond laten vallen, dan meteen weggooien, omdat het opgenomen zand krassen zal geven in de lak! Goed vasthouden dus, anders is er weer minimaal 15 euro naar de haaien
B. Vervolgens (of meteen als mooie lak het kleien onnodig maakt) lakimperfecties zoals oxidatie, vlekken, fijne krasjes en spiraalvormige kringen ("swirls") behandelen met de niet krassende lakreiniger "ultimate compound". Deze in delen opbrengen met een rond sponsje, "pad" genaamd, en daarna uitwrijven met de microvezel doek.
3. Polijsten.
Dit is een optionele stap, tussen het reinigen en waxen van de auto, ten behoeve van kleurverdieping bij unikleuren. Auto's met uitgedroogde of donkere lak zullen profijt hebben van deze behandeling met Meguiar's Polish.
4. Beschermen.
Om glans te behouden en de lak van weersinvloeden te vrijwaren, de auto in de was zetten. Voor onze klassiekers wordt: " Gold Class" aangeraden, die een diepere glans genereert, dankzij onder meer carnauba wax. Dit exotische goedje,afkomstig uit Braziliaanse palmboombladeren, zit onder meer in de exclusieve producten van Swissvax en daarvoor betaal je, afhankelijk van het aandeel carnauba, tussen de 75 en 1000 euro voor een potje van 200ml.
De was moet na het aanbrengen grofweg zo'n 20 minuten drogen, afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid, en daarna worden uitgewreven met de microvezeldoek. Voor hobbymatig gebruikte auto's zou 1 tot 2 keer per jaar in de was zetten volstaan.
5. Onderhoud.
Door regelmatig onderhoud worden verontreinigingen zoals vogelpoep en boomsappen verwijderd voordat deze zich aan de lak kunnen hechten. Vogelpoep zo snel mogelijk verwijderen, zeker bij water gedragen lakken. Een natte tissue laten inweken en dan opnemen; niet draaien, want steentjes of zaadjes in vogelpoep kunnen krasjes geven. Als middel hiervoor kan de eerder genoemde "quikdetailer" worden gebruikt; eenvoudig opnevelen en uitwrijven met microvezel- of 100% katoenen doek. Hiermee wordt tevens de levensduur van de waxlaag verlengd.
Tenslotte: Alle middelen zijn veilig te gebruiken en kunnen desgewenst met een excentrische poetsmachine (geen roterende, om kringen te voorkomen) worden opgebracht.
Pads en microvezeldoeken zijn langdurig te hergebruiken, na machinaal uitwassen bij 40 graden– zonder gebruikmaking van wasverzachter en wasdroger. Het is raadzaam om voor het reinigen een zijde van de microvezeldoek te gebruiken en voor het in de was zetten de andere, of om twee verschillende doeken te nemen. Wel wordt ten stelligste aangeraden om voor de wielen altijd een aparte doek te gebruiken, omdat remstofdeeltjes er nooit meer uitgaan, en die wil je niet in de lak krijgen.
Het productaanbod van Meguiar'sis duizelingwekkend. Naast lak reiniging- en beschermingsmiddelen in vele soorten, is er een scala aan middelen voor chroom- of kunststofbehandeling, bandenreiniging, kunststof koplampglazen, velgreiniging etc. Voor meer informatie, zie www.meguiars.nl
Toch kun je het simpel houden, zoals blijkt uit de actiepakketten die na afloop gunstig konden worden aangeschaft. Er is een standaardverpakking voor nieuwe lak en eentje voor verweerde lakken, waar alle benodigdheden inzitten.
Dank aan Kapteijn Klassieke Automobielen voor de gastvrije en leerzame avond, met veel nuttige tips. Voor wie zijn auto bij hen wil laten poetsen: dat kan, voor 150 euro ex. btw. Duur? Niet wanneer je in aanmerking neemt dat er zo´n vijf uur werk zit in een volledige reiniging- en poets beurt.
Sjef van Giersbergen.