Op vrijdagavond 2 november was regio Zuid te gast bij CARE Schadeservice in Best. Direct bij binnenkomst valt al op dat dit een zeer klantgericht bedrijf is, een mooie entree met balie en een kantine van waaruit de klant desgewenst de hele werkplaats kan overzien. Een werkplaats die er overigens opvallend netjes uitziet.
Na koffie en even bijkletsen doet Harry Doeven het voorwoord en stelt de heren van CARE aan ons voor. Daarna maken we gezamenlijk een rondje door het bedrijf waarin verteld wordt welke stappen een schadeauto doorloopt. Wassen, demonteren. Eventueel richten en dan volgt het echte schadeherstel, spuiten en weer opbouwen. En dat met een gemiddelde van +/- 10 auto's per dag.
Vervolgens splitsen we ons op in 4 groepen (4 groepen van 12 dankzij de geweldige opkomst). Elke groep gaat daarna op toerbeurt naar een specialist die uitleg geeft over zijn vak. Bij de ontvangstbalie wordt uitgelegd hoe de klant wordt ontvangen en hoe met een gesprek met hem/haar wordt bekeken hoe de schade is ontstaan. Dit alles om via een geavanceerd computer systeem een schadebedrag naar de verzekering te kunnen sturen. Nee, dit is het stadium van met een natte vinger schatten hoeveel het kost duidelijk al lang voorbij.
Ook krijgen we uitleg hoe je kunststof kunt herstellen. Natuurlijk bumpers maar tegenwoordig ook koplampunits, dat zijn toch heel wat duurdere units als wij in onze oldtimer hebben zitten!
Daarna het fenomeen "uitdeuken zonder spuiten". Ook wij mochten proberen een deukje uit een motorkap te halen. Het enige wat wij voor elkaar kregen is in de buurt van het deukje een aantal bultjes op de kap te krijgen. Daarna deed de vakman het een keer en stom verbaasd keken we toe hoe in een luttele minuut het deukje er langzaam uitgedrukt werd. Heel apart.
Ten slot werd ons getoond hoe je krassen uit de lak krijgt. Dat wil zeggen krassen in de toplaag, anders lukt dit niet meer. Nadat een oude deur zo gerepareerd was, werd de Volvo 740 van een lid binnen gereden en nu ging het om het echt. Maar al snel was er niets meer van de kras over motorkap en spatbord te zien.
We kunnen terugzien op een leerzame en leuke avond, waarbij de mensen van CARE met duidelijk enthousiasme over hun vak vertelden. Ik wil deze mensen langs deze weg nogmaals hartelijk danken en natuurlijk ook dank aan de organisatoren van regio zuid die dit voor elkaar hebben gekregen.
Met vriendelijk groet,
Jan Soetens