Verslag Technische Avond d.d. 20 maart bij V.O.F. Piet Mozes Autoschade en Restauraties in Heerenveen
Met bijna 35 mensen aanwezig was het gezellig druk in de zaak en moesten we af en toe wat inschikken om alles goed te kunnen volgen. Het bedrijf bestaat 20 jaar en is gespecialiseerd in het restaureren van klassieke auto’s voor (vaak vaste) klanten zonder specifieke merkgebondenheid. Ook is men importeur voor Europa van het Japanse velgenmerk Panasport, velgen op aluminiumbasis met een uitstekende corrosiebestendigheid. Daarnaast wordt schade hersteld aan auto’s die tijdens rally’s e.d. iets te hard met de omgeving in aanraking zijn gekomen. Twee man doen al het werk: een monteur voor het de- en monteren van alle mechanische en elektrische componenten en Piet zelf voor al het plaatwerk, een vak waar hij nog altijd met veel liefde en toewijding over spreekt en waarin hij prestaties op zeer grote hoogte levert zoals we aan diverse voorbeelden zelf konden zien. In een speciale trailer worden de auto’s bij de klant opgehaald en na gereedkomen weer teruggebracht. Tijdens de restauratie wordt alles gedocumenteerd en met de klant afgestemd.
Oorspronkelijk begon Piet met Volvo’s, later heeft hij zich breder georiënteerd naar o.a. Britse en Italiaanse merken. Niettemin konden we bij ons bezoek toch 2 Volvo’s aantreffen: een katterug die op wens van de klant een zeer grondige behandeling onderging en een vroege, zeer originele, P1800 die als uitzondering op de regel uit de VS is gehaald en nu in ongerestaureerde staat te koop is. Andere bijzondere objecten zijn een Jaguar E-type die binnenkwam voor een andere kleur en nu (na ca 1,5 jaar werk) is geëindigd in een volledig nieuwe auto (alleen het deel tussen stoelen en achterklep plus een deel schutbord zijn nog origineel). Het restaureren wordt er in de loop der jaren niet eenvoudiger op; er zijn steeds minder originele plaatwerkdelen beschikbaar en de vervangende herproducties zijn duidelijk minder qua nauwkeurigheid/pasvorm. Dit was zo bij de Jaguar en ook aan een Alfa Romeo was dit goed te zien: de frontplaat was met veel moeite nog wel te verkrijgen maar een rechtervoorscherm moest speciaal gemaakt worden (met 6 weken levertijd). Vervolgens blijkt dat de vouw in het scherm net niet juist aansluit bij die van de frontplaat. Hiervoor is wel een oplossing namelijk handwerk. Dat moet vakkundig gebeuren (en dan kan hier ook perfect) maar het kost veel tijd. Een soortgelijk verhaal past bij een nieuw chassis voor een Triumph TR: het laswerk aan dit onderstel was zo matig dat op tal van plaatsen versterkingen en verbeteringen nodig zijn voordat de carosserie er weer op gezet kan worden. Daarmee ben je er nog niet in één keer: alle componenten moeten eerst in- en aangebouwd worden om goed passend te krijgen en daarna gaat alles er weer af om de auto te laten spuiten. Spuitwerk (en ook revisies aan motoren, versnellingsbakken e.d.) wordt uitbesteed, hiervoor heeft men een aantal prima onderleveranciers.
Het was een interessante avond waar we met veel respect voor de bereikte hoge kwaliteit aan terugdenken met dank aan Piet Mozes en zijn zoon Martin die hem bij dit bezoek assisteerde.
Dick Spanjaard