Wat kan er allemaal aan de hand zijn met een motor waardoor hij niet goed loopt? Deelnemers aan de technische dag van Regio Oost op 23-2-2013 weten het inmiddels en ze weten ook hoe je zelf eenvoudig een aantal controles kunt uitvoeren.
Op zaterdag 23 februari was de technische dag van Regio Oost bij Tom's Classics in Enschede. De bijeenkomst was op de Zomerweg, maar die deed zijn naam geen eer aan, het was bitter koud. Maar binnen was het bij aankomst al gezellig. Bij de ingang worden we verwelkomd met de mededeling: "ik ben Tom", dus dat is meteen duidelijk. In de werkplaats zijn al de nodige deelnemers, uiteindelijk zullen er 22 komen, en iedereen doet zich tegoed aan koffie en prachtige zelfgebakken cupcakes. Die waren echte kunstwerkjes, gemaakt door de dochter van Tom, en opgemaakt met kleine Volvo'tjes en andere bijzondere versieringen. Een bijzondere start van de dag. We kijken alvast wat rond in de werkplaats waarna het verhaal van Tom begint.
Op een bijzonder rustige en duidelijke wijze, hij heeft dat zeker vaker gedaan!, legt Tom ons uit wat er mis kan zijn met de motor van onze klassieke Volvo. Hij richt zich op de B18 en B20 motoren, maar het principe geldt natuurlijk ook voor andere motoren. Het verhaal begint bij het begin, bij het principe van een viertaktmotor. Aan de hand van een blok zonder cilinderkop laat hij zien wat er gebeurt met de vier slagen van de zuiger. Vervolgens lopen we het hele traject systematisch door: wat gebeurt er als de motor valse lucht zuigt, hoe kun je dat testen, wat doe je met een krom spruitstuk.
Dan komt de distributie aan de orde, waarbij we leren hoe je kunt zien of de kleppen zijn ingesleten: houd een liniaal over de kleppen zonder de tuimelaaras; als de hoogte erg ongelijk is, zijn ze ingesleten. Tom laat ons verschillende cilinderkoppen zien en bij één daarvan kun je duidelijk zien dat de kleppen ver zijn ingesleten.
Aan de hand van een motorblok toont hij ons hoe je kunt controleren of de nokkenas afgesleten is: meet het verschil in hoogte van de bovenkant van de klep bij rust en als hij helemaal ingedrukt is. Als dat verschil bij alle kleppen min of meer gelijk is, is de nokkenas waarschijnlijk in orde. Als het verschil bij één klep ineens veel minder is, dan is daar de nok waarschijnlijk behoorlijk gesleten. Bij het zelfde blok demonstreert hij hoe je de compressie meet. Tot onze verbazing zijn drie van de vier cilinders gelijk, maar nummer vier heeft geen compressie. Daar is dus duidelijk iets mis. Dan gaan we de klepspeling controleren. Eén klep bij die cilinder staat veel te strak, die sluit niet goed. Na het stellen is er ineens ook een goede compressie.
Na de distributie komt de ontsteking aan de beurt. Tom laat zien dat je met een proeflampje kunt controleren of de puntjes wel goed open en dicht gaan. En hij toont ons de plekjes waar we periodiek een drupje olie moeten aanbrengen.
Na de pauze met koffie en weer van die lekkernijen krijgen we van TC-er Gerrit een uitleg over de taxatie van onze klassieker. Hij legt ons op humorvolle wijze uit dat taxatie niet alleen nodig is als je auto all-risks is verzekerd, maar nog veel belangrijker is als je alleen WA verzekerd bent. Want als je dan wordt aangereden, dan moet je bij de tegenpartij maar aantonen dat dat kapotte ding ooit een mooie auto was die het nodige waard was. Als het even tegenzit krijg je alleen de schrootwaarde uitgekeerd.
De taxatie gaat niet zomaar met de natte duim, maar het is een hele exacte gebeurtenis met een formulier waar alle punten op staan die gecontroleerd moeten worden en met een uitgebreide puntentelling. Met de nodige weegfactoren komt daar dan een bedrag uit. Vrijwel alle verzekeringsmaatschappijen accepteren onze clubtaxatie.
Na dit verhaal kunnen we nog wat napraten met bekenden en dan gaat iedereen de kou weer in. In ieder geval zullen de aanwezigen nu begrijpen wat er met hun motor aan de hand kan zijn, en kunnen ze zelf de nodige controles uitvoeren.
Hartelijk dank aan Tom en Gerrit voor hun duidelijke uitleg en gastvrijheid.
Team Regio Oost.