Gebracht met veel enthousiasme door Joop Noordhuizen, een man met zeker 30 jaar Volvo- ervaring, ex-regiocoördinator van Regio Oost en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Nu wilde Joop graag een aantal van zijn bevindingen aan ons kwijt. Dit bleek niet tegen dovemansoren gezegd, want we zaten in het zaaltje met zeker 30 man, sorry geen vrouw.
Hieronder een opsomming van een aantal tips die verteld werden. Vragen die bij ons allemaal wel eens voorkomen.
- Hoe maak ik nieuwe deurlopen voor een Amazon, dan bedoel ik de stoffen randen rondom de deur aan de binnenkant. Dit is lastig uit te leggen maar er wordt gebruik gemaakt van oude veiligheidsgordels en benzineslang, iedereen die aanwezig was heeft een stukje meegenomen om dit zelf ook te kunnen toepassen.
- Hoe kom ik voor weinig geld aan origineel lijkende brede velgen. Het komt er op neer om het binnenwerk eruit te halen en dan de buitenrand van een 140 of een Mercedes te nemen en daar het binnenwerk weer in te puntlassen. Let wel even op de plaats van het ventiel. Dit is een nettere oplossing dan de gehele velg door te zagen en er een breder stuk tussen te lassen. Ook dit moet je gezien hebben.
- Hoe repareer en restaureer ik een scharnier van een Amazon. Probeer niet de pen uit te slaan of te boren, dit is een bijna onmogelijk werkje, slijp het scharnier van boven naar onder (omgekeerd mag ook) door met een slijpschijf. Nu is de spanning eraf en kun je de pen er makkelijk uittikken. Sla nu de naad dicht en las hem vast. NU kan je hem opboren, de diameter is natuurlijk afhankelijk van de pendikte die je gaat gebruiken (b.v. een oude klepsteel, deze is gehard). Boor vooraf even een gaatje in het middelste deel van het scharnier en verzink dit zodat je het scharnier nu makkelijk met een vetspuit kan smeren.
- Hoe maak ik goedkope en betere schopplaten voor mijn Amazon (tegen de zijkant normaal van karton). Neem een stukje (zwart) polystyreen en lijm daar een stukje skai op, dit zit voor de rest van je leven. Natuurlijk kan je dit ook in de kofferdeksel toepassen. Polystyreen is met een föhn gemakkelijk te buigen. Mooier is natuurlijk om een gloeidraad te gebruiken.
- Mijn deur is aan de onderzijde verroest en de inzetstukken die leverbaar zijn passen voor geen meter, hoe los ik dit op? Snij uit een oude deur ca. halverwege een stuk, hierdoor heb je alle rondingen die in de deur zitten voor de onderste helft. Aan dit deel maak je nu een flensrand door hem op het frame te leggen en pas te maken. De gekochte stukken zijn namelijk allemaal recht.
- Hoe haal ik de felsnaden van een deur of kofferbak los zonder ze kapot te slijpen. Hiervoor had Joop op een van de bekken van een nijptang een klein stukje hoekprofiel gelast, dit hoekprofiel zet je op de zijkant van de deur en de andere bek kan dan de felsnaad terug buigen. Simpel, waarom verkopen ze die tang niet in het VOD?
- Ik heb de kleppen gesteld maar ze tikken nog! De tuimelaars willen aan de onderzijde waar de stoterstang tegenaan komt wel eens "ingedeukt" zijn. Hierdoor kan je stellen wat je wilt, maar elke keer valt de stoterstang weer in het "gat" na het stellen. Haal daarom de tuimelaar eraf en vlak deze eerst dan is het probleem opgelost. Er werd toen wel geopperd dat de tuimelaars gehard zijn, maar dat laagje is dan op die plaats toch al weg door het "deukje". Voordat het dan weer ingesleten is ben je al heel wat kilometers verder.
- Zijn je deurpanelen ook zo slecht! haal dan de restanten hardboard eruit en zet er een paneel in van 3mm dik polystyreen, lijm hier het skai op en klaar ben je, geen vochtproblemen meer. Natuurlijk eerst even alle gaten natekenen.
Na deze verhalen met begeleidende onderdelen, zodat we alles ook even vast konden houden en het ook visueel duidelijk werd, werd er in verschillende groepjes nog nagesproken over allerlei onderwerpen. Misschien kunnen we dit nog een keer doen met weer andere tips en trucs. Mocht je nog vragen hebben over de tips dan kan je altijd op een van onze bijeenkomsten er naar vragen.
Rene