Als je met een oldtimer mee wilt doen aan historische rally's, dan moet je in het bezit zijn van een FIVA Identity Card. Toen de FIVA in 1966 werd opgericht door een groot aantal clubs uit de gehele wereld, werd zij geconfronteerd met verschillende problemen rond de historische voertuigen. De tendens is sterk gericht op "terug naar de basis"-filosofie, waarbij het deelnemen in of met standaardvoertuigen zeer wordt aangemoedigd. Dit is ook geheel in de FIVA-traditie. Wil je hier meer over weten kijk dan op internet onder www.historischerallys.nl Voor voertuigen met een Nederlands kenteken verzorgt de FEHAC als nationale vertegen-woordiger van de FIVA (ANF) de afgifte van FIVA Identity Cards. Om in het bezit te komen van de Card moet je een speciaal aanvraagformulier invullen en de wagen wordt dan nog volledig geschouwd.
Een tweede Amazon die nog klaargemaakt moest worden voor de rallysport is van Olaf Pothoven. Deze Amazon is net terug van de straler en stond er nogal kaal bij, zo in de primer. Olaf reed al een aantal jaren in Volvo's en wilde wat meer. Toen hij met een Amazon bij Brinks kwam om een circliptang voor een raamhendeltje te halen is hij er eigenlijk gebleven, het resultaat konden we zien. Dus pas op als je naar Brinks gaat voor een tangetje, voor je het weet ben je bezig om je Amazon geheel te strippen. Olaf is er nu ca. twee jaar mee bezig en is eindelijk in het stadium gekomen dat hij de auto kan laten spuiten en dan te beginnen met opbouwen. Dat wil hij dit jaar nog realiseren, we wachten af. Over deze wagen werd ook het meest verteld. Er zaten nogal wat aanpassingen aan. In het blok (B20) was de krukas afgedraaid tot ca. 14 kg., normaal is dat 20 kg. De drijfstangen zijn gepolijst om minder weerstand te geven, grotere kleppen, ander spruitstuk, dubbele solex- carburateurs etc. Volgens de berekeningen moet de motor nu 140 tot 150 PK leveren bij 7000 toeren. Rondom komen er schijfremmen op van een 140 en een sperdifferentieel. Natuurlijk mag een rolkooi niet ontbreken, geschroefd en niet gelast, dat mag niet in de klasse waarin hij gaat rijden. Kuipstoelen met vierpuntgordels zijn ook nodig. De carrosserie is op verschillende plaatsen versterkt, over het algemeen is de carrosserie van de Amazon sterk genoeg. Bij moderne auto's moet er veel meer versterkt worden. Voor de veiligheid ligt er een 80 liter benzinetank in de kofferbak en is het achterschot branddicht gemaakt. Om de wegligging te verbeteren werden polyurethaan rubbers (deze zijn harder dan de normale rubbers), zware veren en stabilisatiestangen gebruikt. Bij de stangen moet je oppassen dat ze niet te dik zijn, want dan krijg je teveel overstuur en wil de wagen teveel rechtdoor. Het is dus zaak alles goed door te denken voor dat je het plaatst, door ondervinding kom je ook een hoop te weten.
Met alle aanpassingen vergeten we bijna de navigator, deze is waarschijnlijk belangrijker dan de rest. De rallysport is een van de weinige autosporten waarin je het met z'n tweeën moet doen, echt een teamsport. Olaf wil ook gaan rijden volgens de FIA normen, www.fia.com , dit deel van de rallysport heeft dan ook veel meer met de snelheid te maken. Ook hierbij moet de wagen aan veel eisen voldoen.
De firma Brinks is te bezoeken op www.autobrinks.nl Adres: Hoofdstraat 65 7213 CS Gorssel tel 0575-491277.
Het was een leuke avond om eens een ander deel van het rijden in een oldtimer mee te maken.
Regio Oost.René Ruiter