Sleuteldag Regio Oost, 28 maart 2015 bij Henk Scholten in Ede

Sleuteldag 28-3-2015 Henk-Scholten 01Het is een goede traditie bij Regio Oost om in het voorjaar en najaar een sleuteldag te houden. In het najaar kan je de auto klaarmaken voor de winter en in het voorjaar wordt hij weer lekker wakker geschud voor het zomerseizoen. De sleuteldagen worden verdeeld over een aantal Volvo dealers die hun garage ter beschikking stellen. Dit keer zijn we te gast bij Henk Scholten in Ede.

Zaterdag 28 maart 2015. Het is koud, er is regen en veel wind voorspeld. Niet echt aantrekkelijk om je klassieker uit zijn warme slaapplek te halen. Maar we willen voor het nieuwe seizoen de olie van de versnellingsbak wisselen, en dat doe je nu eenmaal een stuk prettiger op een brug dan op je rug onder de auto.
Als we heenrijden is het nog droog, onze trouwe Volvo snort weer lekker en alles werkt nog steeds naar genoegen, dus het is een plezier om weer met hem op pad te zijn. Het is niet zo ver naar Ede en als we aankomen zien we de verenigingsvlag al wapperen. Op de parkeerplaats staan maar een paar klassieke Volvo's. Dat voorspelt niet veel goeds, zou men dan afgeschrikt zijn door de weersverwachting? Maar gelukkig, schijn bedriegt, want als we de garage in gaan blijkt die helemaal vol te staan, alle bruggen zijn bezet en daar tussenin ook nog wat auto's. Gewoon, iedereen zit lekker binnen! We zien een paar Kattenruggen, een Amazon, een 240 en zowaar een Daf/Volvo. Uiteindelijk blijken er die dag toch zo'n 20 auto's te zijn geweest, een prima opkomst dus.
We kunnen zelf nog niet op de brug, dus we gaan doen waar een sleuteldag ook voor bedoeld is, lekker kijken bij anderen en bijkletsen met bekenden en nieuwe mensen leren kennen. Er wordt ondertussen hard gewerkt. In een hoek van de garage wordt een 240 ontdaan van zijn gasinstallatie en teruggebouwd naar benzine. Een gevolg van de nieuwe belastingmaatregel voor klassiekers die LPG extra zwaar belast. Een onzinnig besluit omdat gas veel schoner is dan benzine en iedereen in de politiek zo loopt te klagen over de uitstoot van klassiekers. Maar goed, daar is al genoeg over gezegd. Deze auto gaat weer op benzine de weg op. Na een tijdje sleutelen start hij goed en loopt netjes.
Dan worden we opgeschrikt door een luid getoeter. Joepie....hij doet het weer! De claxon had kuren, maar dat is blijkbaar weer verholpen. En op een brug wordt gesleuteld aan de aandrijving van de snelheidsmeter bij de versnellingsbak. Hij lekte olie, maar met een nieuwe rubber keerring is ook dat weer voor elkaar. Bij een andere brug staat een jonge dame met een groepje mannen om haar heen naar een Kattenrug te kijken. Ze blijkt de auto nog niet zo lang te hebben en bekijkt hoe hij er bij staat. De auto is best bijzonder, hij heeft een overdrive met daarbij behorende elektrische telleraandrijving van Huke Basart, hij heeft cruise control en airco, allemaal zaken die een Kattenrug normaal niet heeft. Maar hij heeft op dit moment ook een lekke uitlaat, speling op een fusee en een verkeerde wielstand van één voorwiel. Er moet dus nog wel wat aan gebeuren, maar verder een prima auto. Toch fijn dat je op zo'n dag goede raad kan krijgen!
Dan is het tijd voor koffie. Die staat al klaar in de kantine met heerlijke plakken cake erbij.
En daarna kunnen we zelf met onze auto op de brug. Rubber handschoenen aan en kliederen maar. De aftapstop van de versnellingsbak, dat lukt nog wel. De warme olie stroomt over onze vingers. Maar dan...waar zit eigenlijk de stop van de overdrive? Die blijkt er niet te zijn en een luikje aan de onderkant moet er af. Dat lukt en gelukkig hebben we daar ook nog een nieuwe pakking voor. Als alles droog en schoon is gemaakt moet de nieuwe olie er in. Dat valt nog niet mee, de vulstop zit aan de zijkant van de bak in de cardantunnel. Vijf centimeter ruimte is alles wat je hebt en voor vullen uit een fles of blik is al helemaal geen plaats. Sommigen vullen de bak via de versnellingspook, maar bij ons zit dat helemaal dicht met bekleding. Geen optie dus. Maar we hebben er op gerekend en een soort pomp aangeschaft. Kijken of het werkt.. Zowaar het gaat, al gaat het oppompen wel heel zwaar met deze dikke olie. Maar na een tijdje zit alles weer netjes vol. Schoonmaken en opruimen en deze klus is ook weer geklaard.
Na nog wat napraten met iedereen gaan we tevreden naar huis. Een succesvolle sleuteldag met dank aan Henk Scholten voor de gastvrijheid.

 

Sleuteldag 28-3-2015 Henk-Scholten 02 Sleuteldag 28-3-2015 Henk-Scholten 03 Sleuteldag 28-3-2015 Henk-Scholten 04 Sleuteldag 28-3-2015 Henk-Scholten 05

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD