Vanaf 10 uur is er al een flinke opkomst Je komt natuurlijk ook dingen tegen die niet geheel soepel verlopen zoals fusee kogel waar de nieuwe wel heel ruim in de houder komen te zitten, dit vergt toch wat meer improvisatie talent om goed thuis te komen. Diversen leden hebben we kunnen inwijden bij het afstellen van de kleppen, uiteindelijk bleek het minder ingewikkeld dan erg gedacht werd, en als je toch bezig bent dan stel je toch direkt even de contactpunten en de timing bij. Hierbij hielpen de kenners de gene die hier minder van af wisten.
Ook van de bruggen werd gretig gebruik gemaakt, iemand met een 140 had een probleem met de benzinemeter en nadat hij zijn wagen binnen gebracht had zat er zo 4 man in de kofferbak want ze wisten al waar het probleem waarschijnlijk zou zitten. Door 2 schroevendraaiers infinitief te gebruiken was de vlotter er zo uit. Het bleek dus een aarde kwestie te zijn. Het is vaak een uitdaging voor menigeen om een probleem op te lossen. Zo is er ook vaak een oud monteur (van een heel ander merk) die het leuk vind om even langs te komen, meestal leest hij in de plaatselijke bladen dat er een sleuteldag is, en hij ligt dan ook in de kortste tijd onder een of andere motorkap.
De sleuteldagen zijn buiten dat ze veel technische informatie geven ook erg gezellig. Er zijn altijd wel een aantal problemen op te lossen. De leden die voor het eerst op een sleuteldag komen hoor je dan ook aan het eind van de dag zeggen "ik heb zoveel informatie gekregen dat ik het meeste al weer vergeten bent", dus komen ze de volgende keer weer. Het valt ook op dat degene die zegt "ik kom maar even kijken" vaak als laatste weer weg gaan.
De dag blijkt dan ook weer veel te snel om te zijn als iedereen met een voldaan gevoel naar huis toe gaat.
Regio Oost - René Ruiter