Sleuteldag Regio Oost bij Harrie Arendsen Ruurlo, 6 april 2019

Sleuteldag Harry Arendsen 2019 03Traditiegetrouw is er bij Regio Oost in het voorjaar en het najaar een sleuteldag. Een goed moment om je auto weer klaar te maken voor het seizoen. Of om gezellig te kijken en bij te praten. Het is ook vooral een sociaal gebeuren. Dit voorjaar gaan we naar de Achterhoek. Op deze zaterdag 6 april 2019 zijn we te gast bij Volvo dealer Harrie Arendsen in Ruurlo.

Het belooft een mooie dag te worden dus we besluiten de Kattenrug maar weer eens uit te laten. Bovendien moeten we nog steeds een keer olie verversen. De vorige keer, bij de sleuteldag afgelopen najaar ging dat niet door omdat we geen nieuwe carterplug ring hadden en er bij de Volvo dealer ook geen konden kopen. Nu hebben we alles bij ons, inclusief een nieuwe ring. We weten inmiddels de weg naar Harrie Arendsen, we zijn er immers met de Snertrit in februari ook al geweest.
Op de parkeerplaats zien we al de nodige klassieke Volvo’s waaronder een groepje Kattenruggen. Natuurlijk sluiten we daar bij aan, er is nog plaats. Ziet er toch altijd weer leuk uit, zo’n groepje klassiekers. Binnen staat de werkplaats al helemaal vol, er wordt hard gesleuteld. De eerste die we treffen is een 240 op de brug, hier is zojuist een nieuwe V-snaar gemonteerd en hij wordt nu op spanning afgesteld. Daar kan je van boven zeer slecht bij, maar op de brug gaat dat prima. Al pratend valt op dat de nieuwe riem veel breder is dan de oude. Deze is origineel Volvo en dat maakt blijkbaar toch verschil.

Verder lopend komen we bij een Amazon met de motorkap open. De bougies liggen op het kleppendeksel. “Wat zijn jullie aan het doen?” De compressie is zojuist getest, want de auto heeft last van nadieselen en ze willen weten of dat komt door olie lekkage langs de zuigers. De compressie is hoog, over alle vier de cilinders, dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. De bougies gaan er weer in. Dan wordt de rest even nagekeken en blijkt dat er in de carburateur geen olie in de demper zit. Dat hoort wel, er moet voldoende SAE 20 olie in zitten. Die is niet voorhanden, maar ATF rood (automatic transmission fluid) is er wel en die heeft ook de goede viscositeit en nog het voordeel dat hij niet dunner wordt met warmte. Op zich verklaart dat niet het nadieselen. Maar het zou ook kunnen komen door de combinatie van euro 95 benzine en de hoge compressie. Een benzine met hoger octaan gehalte en/of een toevoeging zou wellicht kunnen helpen.
Ineens is het leeg om ons heen, waar is iedereen gebleven. Dan zien we in de showroom een groepje mensen en daar blijkt de koffie te staan. En niet alleen dat, maar ook dozen met heerlijke stukken appeltaart! Gastvrijheid wordt bij Harrie Arendsen met een hoofdletter geschreven, dat blijkt maar weer eens!

Na al dit lekkers terug naar de werkplaats. Inmiddels is er een brug vrij gekomen en we kunnen onze Kattenrug er op kwijt. Het olie verversen gaat voorspoedig, toch heel wat fijner dan op je rug in je eigen garage. Ook nog even het niveau in de versnellingsbak bekijken. Dat is een gepriegel, die stop kan er nauwelijks uit bij een Kattenrug, je zit vrijwel meteen klem bij de chassisbalk. Maar het lukt en het peil is okee. Als laatste de cardan en daar is het ook goed. Hij kan weer van de brug met lekkere verse olie.
Bij het verder rondlopen zien we een Amazon waar het kleppendeksel open ligt, hier zijn net de kleppen gesteld. En dat bleek nodig ook, ze stonden op één na allemaal te strak. Een teken dat ze toch geleidelijk inslaan in het gietijzer van de kop. Zolang ze nog niet aan het eind van het stelbereik zijn is dat geen probleem, maar je moet het dus wel regelmatig in de gaten houden, dat blijkt. Een loodvervanger zou misschien ook nog iets kunnen helpen, al zijn daar de meningen over verdeeld.
Een mooie zachtgele Amazon wordt aan alle kanten bekeken, hij wordt getaxeerd. Wat ons betreft mag hij een goede waarde krijgen, hij ziet er prachtig uit. Altijd heerlijk als je onder een motorkap kijkt en alles ziet er smetteloos uit. Hij is door de eigenaar zelf gerestaureerd, al dan niet met hulp van anderen, maar hier en daar zijn er nog wat technische dingetjes die niet helemaal perfect zijn. Hij meldt bijvoorbeeld dat het geven van een licht signaal niet werkt. Als hij geen lampen aanheeft, of alleen stadslicht, dan werkt het wel. Maar met dimlicht niet. Terwijl je het relais wel hoort klikken. Terwijl we zo staan te kijken en hij het demonstreert, blijkt ineens dat het signaal wel degelijk werkt maar op het dimlicht, niet op het groot licht. Dus als je met dimlicht rijdt, tja dan zie je ook geen verschil. Waarschijnlijk toch een kwestie van een aansluiting ergens verwisseld. We kwamen er al pratend niet precies uit, dan moet je echt op je schema kijken en dat was niet voorhanden. Voor de lol hebben we thuis even op ons schema gekeken. Bij gebrek aan een Amazon schema dan wel op een van de Kattenrug. Daar is het simpel, de lichtschakelaar voert de volle stroom, en het relais is alleen voor het signaal. Als dat relais werkt is het dus vanaf het relais aan de verkeerde draad aangesloten. We hebben ook nog een schema van een 1800 ES, daar is het ingewikkelder, dan wordt alles via een relais aangestuurd. Als dat zo is, is het een kwestie van twee draden aan het relais omwisselen. Ach, hij zal er vast wel uit komen met zijn eigen schema, misschien horen we nog eens hoe het afliep.

Na nog een rondje en even kijken bij een 240 die lekker helemaal nagekeken wordt, is het wel weer tijd om naar huis te gaan. Het is mooi weer, we maken er een leuk tochtje van. Het was weer een fijne sleuteldag en de gulle gastvrijheid van Harrie Arendsen maakte er helemaal een feest van!

Hartelijk dank aan Harrie Arendsen en de organisatie van Regio Oost!

Sleuteldag Harry Arendsen 2019 01Sleuteldag Harry Arendsen 2019 02Sleuteldag Harry Arendsen 2019 04Sleuteldag Harry Arendsen 2019 05Sleuteldag Harry Arendsen 2019 06Sleuteldag Harry Arendsen 2019 07

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD