Sleuteldag Regio Oost bij Henk Scholten in Ede

Zaterdag 6 oktober 2018; vandaag is de najaars sleuteldag van Regio Oost bij Volvo Henk Scholten in Ede. Het is prachtig weer, dus een goede gelegenheid om de trouwe Kattenrug van stal te halen. Eigenlijk hoeven we niet te sleutelen, maar we bedenken dat we wel olie kunnen verversen. Toch makkelijker met een brug, dan op je rug onder de auto. De olie en een filter hebben we wel staan, alleen geen nieuwe ring voor de carterplug. Zoiets zullen ze bij een Volvo dealer toch wel hebben?
Als we aankomen zien we buiten maar één, wel mooie, crème Amazon staan. Maar gelukkig staan er binnen nog meer. Alles bij elkaar komen er zo’n 6 Amazons en dus één Kattenrug. Niet zo veel als vaak op andere sleuteldagen, maar het mooie weer zal zeker een rol gespeeld hebben.
We gaan eens binnen kijken. Alle bruggen en/of plekken zijn in gebruik. Vooraan staat een mooie groene Amazon met zijn koplamp er uit. Het blijkt dat de rechter koplamp het niet deed. Kwestie van een kapot lampje denk je dan, maar een nieuw lampje deed het ook niet. Dan wordt het serieuzer en moet er gemeten gaan worden. Toch wel spanning, en dan blijkt het nieuwe lampje ook kapot te zijn. Dat verwacht je niet. Een derde lampje brengt uitkomst, het werkt weer en de lamp kan weer in elkaar.
Een plek verder staat een crème Amazon. Hier worden de kleppen gesteld. Het is al bijna klaar en als de laatste klep gesteld is gaat het klepdeksel er weer op. Met een mooie dikke nieuwe kurkpakking. Bij het proefdraaien hoort de eigenaar ineens een geluidje dat hij niet eerder had gehoord. Zou dat te maken hebben met het kleppenstellen, en is er iets soms niet goed gegaan? Luisteren door diverse mensen levert geen duidelijk beeld op, maar het lijkt iets als aanzuiggeluid bij de carburateurs, of een soort piepje van de V-snaar bij de dynamo. In ieder geval niet iets dat ernstig lijkt.
Bij de buurman, een mooie rode Amazon, wordt het olie-niveau van de achteras gecontroleerd. Het is gelukkig allemaal goed. En we staan te kijken naar het koppelingspedaal, dat komt in rust een stukje hoger dan het rempedaal. Dat is niet normaal. Gelukkig blijkt dat het vooral een ‘loos’ stuk is: als je met je hand het pedaal indrukt tot je weerstand voelt van de hydraulische koppelingscilinder, dan is het pedaal precies op de zelfde hoogte als het rempedaal. Een kwestie van de aanslag aanpassen lijkt het. Maar nu zit dat achter de bekleding en die willen we hier niet lostrekken.
En dan is er nog een Amazon van een clublid die hem nog niet zo lang heeft, en hem als dagelijks vervoer wil inzetten. Er zit een plaatje op de motor geniet. Hij vraagt zich af wat dat is. Het blijken gegevens te zijn over de motor, waarschijnlijk een info plaatje van een revisiebedrijf al staat er verder geen bedrijfsnaam bij. En het type plaatje dat op het schutbord hoort te zitten is weg. Maar aan de hand van het chassisnummer en de telefoon van een van de aanwezigen kunnen we wel achterhalen wat het officiële bouwjaar is, want daar waren ook wat twijfels over. Zo zie je hoe nuttig zo’n dag is. Tussen al het gesleutel door wordt er ook vooral gezellig bijgekletst door iedereen en de koffie smaakt goed.
En dan komt er een brug vrij, wij mogen er met de Kattenrug op. Maar eerst maar even informeren of er een ring beschikbaar is voor de carterplug. Dat blijkt tegen te vallen, het magazijn is dicht en de monteur die we het vragen kan er niet in. En onze mede clubleden zijn ook van mening dat je toch liever niet de oude ring weer moet gebruiken. Okee, dan deze keer geen olie verversen, de Kattenrug mag lekker buiten in het zonnetje blijven staan. Terwijl we nog even bij die auto staan te praten, merkt een van de clubleden op dat er achter de grille een muizennest zit. Geen muis gelukkig, maar wel een verzameling schillen en resten van nootjes of dennenappels. Dat zal er wel een keer uit moeten maar je kunt er zo niet bij. Gelukkig weet iemand te vertellen dat de grille aan de binnenkant van de spatborden losgemaakt kan worden. Een klusje voor thuis.

Muizennest

En dan is het even na lunchtijd wel zo’n beetje gebeurd, we staan met zijn allen nog wat na te praten in het zonnetje en dan gaat iedereen weer verder van het mooie weer genieten. Toch zijn er de nodige klussen gedaan en een aantal Amazons weer beter op weg naar huis gegaan.
Met dank aan garage Henk Scholten voor de gastvrijheid.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD