Sleuteldag Regio Oost 02-04-2016 Volvo Garage Nieuwenhuijze

Sleuteldag-Nieuwenhuijze-2016 04Traditioneel is er in het voorjaar en het najaar bij Regio Oost een sleuteldag. Deze keer vindt de voorjaarssleuteldag op zaterdag 2 april plaats bij garage Nieuwenhuijze in Deventer.
Het is op deze zaterdag mooi weer, prima om met je klassieker op pad te gaan. Onze eigen klassieker heeft op dit moment weinig sleutelbehoefte, maar we hebben besloten om de Amazon van een familielid eens goed te vertroetelen. Want rondkijken en bijpraten is leuk, maar zelf weer even aan de gang is nog leuker.


Het is even zoeken waar de garage ook alweer was, je moet tijdig de ventweg op, maar dan zien we het vertrouwde logo en bovendien een Amazon geparkeerd aan de weg. Dat kan niet missen. Er blijkt al behoorlijk animo te zijn voor deze dag, alle bruggen zijn al bezet. Natuurlijk beginnen we met alle bekenden te begroeten en wat bij te praten met een beker koffie. En dan maken we maar eens een rondje langs de auto's. We zien vooral Amazons, maar ook een Kattenrug en een paar 240's. De Kattenrug is bijna klaar, hij heeft onder andere een goede doorsmeerbeurt gehad. En op een andere brug is bij een Amazon geconstateerd dat hij een lekke uitlaat heeft. Dat is nu niet te repareren maar in ieder geval is nu duidelijk waar dat geluid vandaan kwam.


Over geluid gesproken, ineens horen we getoeter. Yess, hij doet het weer!. Deze Amazon Combi had een claxon die niet werkte. En omdat het een oud politiemodel is, heeft hij de claxonbediening niet gewoon met de ring in het stuur maar met een knopje achter op het stuur. Zou daar iets mee mis zijn? Het begint met meten waar eigenlijk wel of geen spanning op staat. Op een bepaald moment staan er drie mannen gebogen over de neus van de auto. Waar zit nu de bedrading van die claxon? Het blijkt ingewikkelder aangesloten te zijn dan normaal maar uiteindelijk wordt de oorzaak gevonden: het relais blijft hangen. Een tikje er tegen en hij doet het weer. Gelukkig hoeft het stuur niet uit elkaar, maar zo blijkt maar weer dat een kleine oorzaak lastige gevolgen kan hebben. Overigens werkt de claxon bij het wegrijden opeens weer niet. Wat nu? Opnieuw een tikje tegen het relais is de oplossing. Een nieuw relais is geen overbodige luxe, zeker niet nu de APK voor de deur staat.


Een andere Amazon Combi staat op de brug met zijn wielen er af. Remmen worden nagekeken en remvloeistof vernieuwd, heel belangrijk, dat moet je eigenlijk iedere twee jaar doen. En hier kan dat een stuk gemakkelijker dan thuis op de grond.
Naast ons staat een mooie Amazon te draaien. Hij heeft zojuist nieuwe koelvloeistof gekregen. Deze auto wordt nauwelijks gebruikt, en dat is ook goed te zien aan de smetteloze staat waarin hij verkeert. Maar omdat hij toch altijd binnen staat is de motor gevuld met gewoon water zonder antivries. En nu moest dat maar eens ververst worden. Net op tijd trouwens want op het moment dat hij hier naar binnen rijdt begint er een waterslang te spuiten. Die kan dus meteen vernieuwd worden. En het gewone water dat er uit komt is behoorlijk bruin van de roest. Toch niet zo'n goed idee, alleen water. Koelvloeistof is niet alleen antivries maar geeft ook bescherming tegen roest. Inmiddels is alles vervangen en staat de auto warm te draaien om alles goed te laten doorstromen. Het is vreemd, de thermometer loopt op tot in het rode gebied, terwijl de slang naar de radiator nog steeds koud aanvoelt. Dan blijft de thermostaat dus dicht zitten. Met een paar rustige tikjes met een hamer komt hij los, de thermometer gaat terug naar groen en de slang wordt nu warm. Weer een probleem opgelost.


Intussen staat 'onze' Amazon op de brug om olie te verversen. En terwijl hij zo met zijn voorwieltjes los staat te 'bungelen' worden we door een ander clublid geattendeerd op de speling die op de voorwiellagers zit. Je kunt de wielen heen en weer bewegen terwijl je een duidelijke 'kloenk' voelt en hoort. Dat zit niet goed, maar we kunnen we er nu mooi bij en de speling wordt bijgesteld. We kunnen trouwens vooruit, want we willen ook nog kleppen stellen en de ontsteking aanpakken: nieuwe punten, rotor en verdeelkap evenals nieuwe bougies. En later wordt de carburateur nog bijgesteld. Deze auto gaat herboren terug naar zijn eigenaresse.


En even verderop blijkt ook alweer het voordeel van gezamenlijk sleutelen. Behalve gezelligheid is ook het uitwisselen van kennis en ervaring zo fijn. Hier wordt druk gepraat over de kentekenplaat bevestiging bij een Combi. Die is zo gemaakt dat de kentekenplaat met houder en al kan scharnieren; als je met de laadklep naar beneden rijdt klapt de kentekenplaat naar buiten zodat je die toch blijft zien. Bij deze Combi blijkt er een rubber klem te ontbreken waardoor de kentekenplaat niet goed vast blijft zitten en gaat wiebelen. Hoe het wel hoort te zitten wordt dan ook meteen gedemonstreerd bij de andere Combi.
Tenslotte is alles gedaan, zijn de nodige bekers koffie genuttigd, heeft ieder gezellig kunnen bijpraten en is het ruimschoots tijd om weer naar huis te gaan. Lekker vertroetelde auto's en tevreden baasjes, wat wil je nog meer...
Met onze hartelijke dank aan garage Nieuwenhuijze voor de gastvrijheid en de assistentie.

Team Regio Oost.

 

Sleuteldag-Nieuwenhuijze-2016 01 Sleuteldag-Nieuwenhuijze-2016 02 Sleuteldag-Nieuwenhuijze-2016 03 Sleuteldag-Nieuwenhuijze-2016 05Sleuteldag-Nieuwenhuijze-2016 06

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD