Deel V
STRALEN
De achterlichten worden al heel mooi, eerst gestraald en daarna met zinkprimer behandeld en als finishing touch met chroomverf bespoten, dat glimt mooi. Alleen de chroomverf blijft wat afgeven dus daar maar even een blanke lak overheen gezet. Nu zijn ze ineens donkerder (RAL 9006), een aluminium kleur, dat was niet de bedoeling. Gelukkig heb ik twee stel lichten dus ik kan het nog eens doen.
Ik ga de drie soorten achterlichten die ik nu heb, twee gespoten en één met zilverfolie (in de combi) eens vergelijken, welke geeft het meeste licht, maar dan moet eerst de verlichting erin gezet zijn. Dit is iets voor later.
Bij een installateur heb ik een staalborstel (vierkant) op een lange (ca. 1 meter) steel aangeschaft om in de kokerbalken schoon te maken, dat is wel lekker gemakkelijk.
Na enige tijd ben ik weer begonnen met het plaatwerk, ik heb eerst alle kleine delen gestraald die ik tegenkwam, ik heb nu zeker een emmer vol, gelukkig hoef ik niet alles eraf te stralen, de rest gebeurt wel in het zuurbad bij de verzinkerij.
Tijdens het stralen kom je er ook achter dat met acht bar stralen wel lekker snel gaat, maar het straalgrit snel in poeder verandert. Nu straal ik met vier bar, het duurt iets langer maar je grit gaat ook aanmerkelijk langer mee.
Af en toe kan ik wat onderdelen, waarvan ik weet dat ik dit toch niet gebruik, verkopen, daarvan koop ik weer onderdelen die ik wel nodig heb. Ik kijk alle aanbiedingen na en als er iets bij zit wat ik in de "toekomst" nodig heb, dan schaf ik dat aan, zo spreid ik de kosten ook iets.
Ik heb nu de kachelunit gestraald en opnieuw gespoten, de rubbers had ik al gekocht en de radiator gespoeld en met de stoomreiniger schoongemaakt. Nog even en dan kan ik de kachel in elkaar zetten, even wachten tot de parkers verzinkt zijn. Dan is er weer een klein stukje klaar. Dan kan hij naast de ruitenwisserunit en de carburateur gaan liggen. Hoewel ik nu een vrij redelijke schuur tot mijn beschikking heb, leg ik de onderdelen die al helemaal klaar zijn maar weer onder ons bed (dat waren we zo al gewend met de vorige restauratie). Ik zal ze naar de schuur brengen als ik klaar ben met slijpen aan de auto. Je moet wel een beetje zuinig zijn met de nieuwe onderdelen.
Nu lijkt het wel als of ik alleen maar aan de auto sleutel, maar tussendoor heb ik nog even de dakramen vervangen, heb ik nog een hobby als duiken en heb ik mijn gezin nog, o ja ik moet ook nog wat bijwerken aan onze combi, die is ook al 7 jaar "oud" (na de restauratie).
Omdat ik nog tijd overhad ga ik samen met nog een stel enthousiastelingen het kampeerweekend in 2010 organiseren, tijd is maar relatief, blijkt zo maar.
René Ruiter