Deel III
DRAAIEND AAN HET SPIT
Terwijl ik bezig was om de bituum al krabbend te verwijderen, wat overigens een warm karwei is, vroeg een vriend van mij “is dit nu de beste manier om de bituum te verwijderen?”. Volgens mij wel veel minder stoffig dan het droog te doen. Na een tijdje, kwam hij met de oplossing. Droogijs (CO2), bevriezen en dan valt de bituum er zo af, de CO2 gaat op in de lucht en de bituum valt naar beneden. Het is een droge oplossing voor het probleem. We hebben even op Internet gegoogeld en ja hoor, vlak bij ons zit een bedrijf die met droogijs werkt, ze komen zelfs aan huis.
www.intoned.nl en kijk dan bij droogijs stralen. Het is DE oplossing. Er zit wel een prijskaartje aan, maar dan ben je ook in een paar uurtjes klaar. Omdat ik al halverwege ben en een krent ben, ga ik verder met krabben. Na stevig doorwerken had ik na een tijdje (ik denk er liever niet aan terug) alle bituum eraf . Het laatste is er gewoon met thinner af te poetsen.
Het heeft ook even geduurd voor dat ik de stuurstang (het bovenste deel) eruit had, zoals met alles moet je· het gewoon laten zitten en dan komt het vanzelf wel weer aan de beurt. Nu hadden we met het slopen van de witte Amazon exact de zelfde stuurstang (1969 met stuurslot). Toen Bart deze eruit haalde heb ik goed gekeken hoe het ging, de taal die Bart daarbij uitte was niet netjes. Maar het was uiteindelijk zo simpel. Stuurslot eraf (breekbouten even inslijpen), bevestigingsstang ook met breekbouten eraf en dan het geheel met omhulsel door de motorruimte eruit halen. Het omhulsel zit namelijk vast met een pen i.v.m het stuurslot. Dat is net iets anders dan de oudere modellen.
De kabelboom moet ik er nog uithalen, maar het dikke deel wil niet zo lekker door het schutbord heen. Uiteindelijk heb ik deze gewoon doorgeslepen, ik ga toch de gehele kabelboom nieuw maken, met nieuwe draden· ben je verder ook van alle elektra-problemen af zoals dat knipperende laadlampje. Ik heb er ervaring mee en het is niet zo moeilijk, kost zoals alles even tijd.
Nu de onderzijde schoon is en echt alles uit de auto is krijg je een veel beter overzicht. Dus kan je weer even denken “waar ben ik aan begonnen”. Al dat slijp- en laswerk, en dan alles nog schoonmaken en lakken…………….· Dit soort gedachtes duren gelukkig niet al te lang en dan ga je gewoon weer verder, want wie A zegt moet ook Volvo zeggen. De planning (ja, die heb ik) is dat binnen 1,5 jaar alles in orde moet zijn. Hoezo ambitieus??????
Ik probeer nog steeds elke dag iets aan de wagen te doen, het lukt niet helemaal maar toch bijna. Ook in ons huis beginnen langzaam weer Volvo onderdelen te verschijnen.
Net zoals ik me voorgenomen hebt om dit verslag te blijven schrijven. Nu is het zo dat als ik eenmaal zit, dan schrijf ik vrij gemakkelijk een A4tje vol.
Mijn dochter is nu geen steun meer, want ze had een meevallertje dat ze anderhalve week mee mocht naar Canada, onze eisen waren dan wel dat haar schoolopleiding niet in het gedrang mocht komen, dus zit ze nu te blokken en ik zit alleen in de schuur.
Ik heb nu de eerste stukken uit de carrosserie geslepen en de gaten lijken wel erg groot, ik kan dus beter beginnen met plaat op maat te snijden.
René Ruiter zonder dochter