Er zou een voortrein van een Katterug opgebouwd gaan worden. Dit zou verzorgd worden door John. De aanmeldingen kwamen langzaam binnen tot de laatste wee, toen ging het erg snel, we zouden met ongeveer 30 man aanwezig zijn. Het is altijd fijn om het aantal personen van te voren te weten in verband met het halen van koffie, cake en hoe we de werkplek moeten indelen.
‘s Morgens stond het doodlopende straatje bij de Slubo al snel vol met auto's en liep iedereen al door de werkplaats voorzien van koffie en cake de geparkeerde Volvo's te bewonderen. We hadden de tafel waar het ging gebeuren mooi afgezet met een ketting, zodat iedereen goed zicht had en je niet tegen een aantal ruggen aan moest kijken als je iets naar achteren stond.
De voortrein die opgebouwd ging worden werd ter beschikking gesteld door Sander te Meerman en als alles goed ging zou deze ook nog vandaag onder zijn Katterug BT-66-52 worden gezet. John had al het een en ander voorbereid zodat hij direct aan de slag kon gaan.
Afijn met z'n allen om John heen gaan staan en hij begon zijn verhaal en het in elkaar sleutelen van de onderdelen die stuk voor stuk als nieuw waren behandeld. Prachtig zoals die John daar rustig zijn werk doet terwijl er en enorm koppel nieuwsgierige wijsneuzen om hem heen staan te dreutelen.
Vragen konden meteen gesteld worden en die werden ook gesteld, hierdoor ging het opbouwen wat langzamer dan normaal.
Er kwamen ook diverse handigheden en tips ter tafel, bijvoorbeeld hoe je het vet goed in een lager kon krijgen, door een klodder vet in je hand te nemen en het lager erop te slaan net zolang tot het vet er aan de andere kant weer uitkwam.
Op een gegeven moment kon John niet meer verder en moest de voortrein onder de wagen gebouwd worden om dan verder te kunnen gaan. Nu had de mooie ketting geen effect meer en we zagen het krantenbericht al, 15 man gewond door neervallende oldtimer. Het was nu wat meer draaien om alles goed te kunnen zien. Ook het ontluchten van de remmen ging onder grote belangstelling. Uiteindelijk stond de Katterug weer op zijn vier wielen en was alles klaar op het uitlijnen na.
Enige hilariteit ontstond toen er een Amazon voorwiel met gedeeltelijk ophanging werd binnengerold met de vraag hoe het dubbel remsysteem gemonteerd moet worden. Als je de onderdelen in een zakje erbij krijgt is het soms lastig uit te vinden of je ergens spiegelbeeld of gedraaid gemonteerd hebt. Tussendoor heeft iedereen nog zijn visie hierop gegeven. Uiteindelijk was de conclusie dat het hele zwikkie weer uit elkaar moet en dan bekijken of die grondplaten omgewisseld kunnen worden.
Onderwijl werd er weer van alles uitgewisseld. Even onder de brug lopen en bekijken hoe mooi de onderkant van die kattenrug er nog uit ziet. Een paar leden stond om een amazon heen met de motorkap omhoog: tijd voor de sterke verhalen!
Jammer dat de dag afgesloten werd met het rijden van een deuk in een Katterug, gelukkig is dit ook weer geregeld en ging iedereen met een voldaan gevoel naar huis.
De laatste diehards verlieten het pand om half vier.
Met dank aan:
John (Slubo)
Sander (eigenaar Katterug)
René Ruiter
Namens Regio Oost