Katterug

Kleurnummers PV444

PV444 b-20330-keizersgroen PV444 7-duifgrijs PV444 8-maroonrood PV444 19-zwart
B 20330 Keizersgroen 7 Duifgrijs 8 Maroonrood 19 Zwart
PV444 20-parelgrijs PV444 21-roodbruin PV444 31-nachtblauw PV444 33-rivierablauw
20 Parelgrijs 21 Roodbruin 31 Nachtblauw 33 Rivierablauw
PV444 42-california-white PV444 46-robijnrood PV444 47-smaragdgroen  
42 California White 46 Robijnrood 47 Smaragdgroen  


Kleurnummers PV544

PV544 19-zwart PV544 31-middernachtblauw PV544 46-robijnrood PV544 56-olijfgroen
19 Zwart 31 Middernachtblauw 46 Robijnrood 56 Olijfgroen
PV544 67-leisteenblauw PV544 72-reebruin PV544 73-nevelgroen PV544 79-parelwit
67 leisteenblauw 72 reebruin 73 nevelgroen 79 parelwit
PV544 80-grafietgrijs PV544 84-goudgeel PV544 85-blauw-groen PV544 89-lichtblauw
80 Grafietgrijs 84 Goudgeel 85 Blauw Groen 89 Lichtblauw
PV544 94-donker-blauw      
94 Donkerblauw      

Productieaantallen PV

Productieaantallen PV 444

Type-SerieletterBouwjaarUitvoeringAantalMotorChassisnummers
444-A 1944-1950 44403-44404 12504 B4B 1-12504
444-B 1950-1951 44403-44404 7500 B4B 12505-20004
444-C 1951-1952 44403-44404 8000 B4B 20005-28004
444-D 1952-1953 44403-44404 9000 B4B 18005-37004
444-E 1953-1954 44403-44404 31950 B4B 37005-68955
444-H 1954-1955 44403-44404 29046 B4B 68956-98000
444-K 1955-1957 44403-44404 33918 B4B-B14 98001-131917
444-L 1957-1958 44403-44404 64087 B16 131918-196004

 

 

Productieaantallen PV 544

Type-SerieletterBouwjaarUitvoeringAantalMotorChassisnummers
544-A 1958-1960 54403-54406 99495 B16 196005-295449
544-B 1960-1961 11121-11234 34600 B16 296600-330099
544-C 1961-1962 11121-11234 37900 B18 330100-367999
544-D 1962-1963 11121-11234 27100 B18 368000-395099
544-E 1963-1964 11121-11234 24200 B18 395100-419299
544-F 1964-1965 11121-11234 17300 B18 419300-436599
544-G 1965 11121-11234 3400 B18 436600-440000

 

 

Katterug

Katterug en Duett

Door Jan Venema

De Katterug
De Katterug was het vervolg op de grote en zware vooroorlogse Volvo's en zou in eerste instantie een motor achterin krijgen. Hij werd ontwikkeld in de oorlogsjaren in het neutrale Zweden en in september 1944 in Gothenburg aan het publiek getoond. Hieraan was al een behoorlijk lange tijd van testrijden en modificeren vooraf gegaan. De Zweden verwachtten 'een gat in de markt' doordat Engeland en vooral Duitsland ernstig gehavend waren door de oorlog. De Katterug bleek inderdaad een groot succes. Overigens werd ook een Ford wel Katterug genoemd (de Buckel).

PV444_en_PV544
Een PV444 en PV544 naast elkaar

Het motorblok kwam dan toch voorin te liggen en was van het type B4B (Benzine, 4 cilinders, uitvoering B). Als eerste natuurlijk met een 6 Volts elektrisch systeem bij de productiestart in 1947. Ondanks een schaarste aan materiaal maar doordat er bij die presentatie in september 1944 veel auto's al bij voorinschrijving waren verkocht, werd de planning van 8000 auto's als totale serie iedere keer verder overschreden. Nadat alle contracten waren afgehandeld, waren er al 10.000 stuks geproduceerd. Uiteindelijk zijn er precies 440.000 Katteruggen geproduceerd tussen 1947 en oktober 1965, toen het doek uiteindelijk viel. De allerlaatste uit een grote serie van wit gespoten auto's is zwart en door Volvo zorgvuldig bewaard.

PV444_shipping
Scheepsladingen vol richting Amerika

De Katterug is gedurende lange tijd nog naast de Amazon geproduceerd en werd uiteindelijk door de P140 in 1966 opgevolgd. Toch is er een grote groep mensen langdurig met de Katterug blijven rondrijden (ook in Zweden) en is het een geliefde auto gebleken, die ook 50 jaar na introductie nog veel mensen aanspreekt.

De Duett
De besteluitvoering, ontwikkeld in 1953 en geproduceerd tot februari 1969, is ook een zeer geliefde verschijning geweest en werd veelal gebruikt door bedrijven. De naam zegt het eigenlijk al: Duett: twee mogelijkheden, geschikt voor goederen en ook voor personenvervoer. Er zijn globaal drie uitvoeringen: met zijramen, zonder zijramen en met de mogelijkheid om er een laadbakje op te maken.

Duett
Een PV445 in de uitvoering met zijramen

Van deze PV445 en P210 zijn bijna 100.000 stuks geproduceerd. De eindassemblage vond plaats in de oude fabriek van Hisingen, waar Volvo in 1927 was gestart. Van die oude fabriek is een gedeelte bewaard gebleven dat nog in gebruik is door Volvo.

Een Nederlands tintje
Gesproken over assemblage: er zijn ongeveer 2000 Katteruggen in Nederland geassembleerd, tussen 1956 en 1963. Vanaf 1956 bij Polynorm te Bunschoten (PV444) en vanaf de modelwisseling tot PV544 bij Beijnes te Beverwijk. De 544's zijn voorzien van een code 9 op het typeplaatje als op een na laatste cijfer en ook het chassisnummer staat op de rechtersnip. In eerste instantie was het vanwege invoerrechten aantrekkelijker om een auto in onderdelen in te voeren dan een auto in één stuk. Vandaar dus de assemblage in Nederland. Later werd dit belastingvoordeel teniet gedaan, maar was er in Zweden niet voldoende eindassemblageruimte.

volvobeijnes
De 1500e Amazon door Beijnes geassembleerd (foto: Peter Miedema)

Rijden met een Katterug
De bestuurderstoel van een Katterug staat ietwat naar links gemonteerd, is klein en ontbeert hoofdsteunen. Daarom voelt 'de zit' direct wat ouderwets. Toch stuurt de Katterug lichter dan de Amazonmodellen, die pas later op de markt kwamen. Bij lange afstanden is een kruissnelheid van 110 km/u echter wel het maximale.

Een Katterug is veel minder geschikt om dagelijks mee te rijden dan een Amazon. Dit heeft te maken met de beschikbaarheid en de kosten van onderdelen, het benodigde onderhoud (doorsmeren na 1500 km) en het lagere comfort. Er is een klein aantal mensen in Nederland dat dit toch doet, maar deze brengen vaak forse modificaties in hun Katterug aan, zoals andere voorstoelen, schijfremmen vóór en een dubbel remsysteem. Bij hobbygebruik is één maal per jaar een grote beurt (olie verversen, nieuwe contactpuntjes, oliefilter, ed.) voldoende. De auto is verder sleutelvriendelijk. Zo zijn de voorschermen bijvoorbeeld geschroefd en niet gelast. Aanschaf van een Katterug is doorgaans goedkoper dan een Amazon.


Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD