- Berichten: 420
APK 50 jaar en ouder vervalt op 1 januari
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
www.rdw.nl/over-rdw/nieuws
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
- Berichten: 932
Het is een mooi verhaal dat eigenaren van old-timers hun auto's goed onderhouden, maar helaas ken ik ook voorbeelden van rijders die bijna niets doen om een oud barrel te onderhouden.
Ik denk dat het een goed initiatief van onze club zou zijn om de leden te ondersteunen in het ervoor zorgdragen dat hun auto in prima staat blijft en daarmee dus veilig aan het verkeer kan deelnemen.
Het zou erg slecht zijn als de old-timer gemeenschap een slechte naam zou krijgen door een ongeluk dat te wijten is aan slecht (of geen) onderhoud.
Ik zal in ieder geval mijn auto's om de twee jaar aanbieden voor een vrijwillige keuring.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adriaan Nagel
- Elite lid
- Berichten: 166
Ook al onderhoud ik mijn auto naar beste weten en kunnen, een second opinion is nodig.
De kwaaltjes die je auto krijgt, sluipen er soms in en daardoor ben je minder kritisch.
Omdat we in de ogen van velen al mobiele milieudelicten bezitten, moeten we zeker niet ook nog het risico lopen onveiligheid voor te staan.
Ik zou het fijn vinden wanneer de club een mogelijkheid zou opzetten om keuringen te laten plaatsvinden.
Als je weet dat je auto in orde is, heb je hier toch niets van te vrezen? Als je het mis had, wees dan blij met een kritische noot.
122S
C70 Cabrio Soft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 686
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1349
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
- Berichten: 420
Je hoeft hem alleen niet meer tweejaarlijks bij de RDW af te melden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Denk eens aan de CO2 en fijnstof welke vrijkomt bij de bouw van deze Batterijauto's, hoe veel zware metalen een accupakket in zich heeft en wat het kost om deze te hergebruiken.
Nog maar te zwijgen wat er gebeurd met de delen van de batterijwagen als deze wordt afgeschreven... na 15 ? 20 jaar ?
Bovendien rijdt een flink deel van de 50+ wagens op LPG, nog steeds de schoonste brandstof.
Voel me geenszins aangesproken door die korte termijn milieu activisten, wat gebeurt er op de lange termijn daar gaat het om.
Persoonlijk geloof ik niet zo in de batterijauto, denk dat waterstof nog een betere optie zal blijken te zijn daar heb je geen accu voor nodig, maar gewoon water.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Platinum lid
- Berichten: 932
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Koen Sollie
- Premium lid
- Berichten: 102
Het is hetzelfde betoog dat ik ook elke keer houd als ik bij onze oudste dochter in Amsterdam ben en ze me de vraag stelt hoe lang ik denk dat het duurt dat ik nog met mijn 'oude vlammen' daar de stad in mag?!
Overigens de kerstwens is ook uit mijn hart gegrepen:
Allen goede en mooie feestdagen gewenst en een voorspoedig 2021
Groet, Koen
Ons werkpaard: 245DL 1982
Lekker toeren: Duett 1968
Restauratie project: Amazon 1965 originele NL auto sinds juli 1978 m'n eerste eigen Volvo
Wachten op betere tijden: Amazon Combi 1964
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zolang het een auto in de kleur groen betreft welEd van der Zee schreef : Even een opmerking; onze 50+ jaar oude Volvo's zijn de groenste wagens die er zijn...
Helaas kloppen je beweringen niet met de daadwerkelijke data. In de gebruiksfase is de belasting het grootst.
Uiteraard moet je niet zomaar klakkeloos alles nieuw kopen, maar er is ook een reden dat je je oude maar toch nog werkende koelkast soms maar beter kunt vervangen.
De blauwe tinten is de gebruiksfase.
Inderdaad, een elektrische auto heeft met name door de accu initieel een zwaardere milieubelasting tov een auto met verbrandingsmotor. Dit verschil wordt door lagere uitstoot tijdens gebruik na iets van 35.000 km terugverdiend.
Maar de accu is tegelijk ook een voordeel. Daar waar een auto met verbrandingsmotor na iets van 200.000 a 300.000 km wel versleten is (de motor soms nog eerder), gaat de elektrische auto veel langer mee, in het bijzonder de accu. Gebruik in de praktijk in een Tesla laat zien dat naar verwachting pas na 700.000 de capaciteit van de accu 20% gedaald is. Dus als je eerst zeg 300 km kon rijden na kun je dan nog maar 240 km rijden voordat ie op is.
Maar dan is hij technisch nog goed te gebruiken als je dat bereik afdoende vindt. En anders kan hij nog prima voldoen als opslag accu bijv. thuis. En als hij ook daar niet meer voor voldoet.... de recycling van lithium, cobalt en andere zeldzame metalen uit gebruikte batterijen komt steeds meer op gang. Grotere vraag naar nieuwe elektrische voertuigen maar ook telefoons etc zal de grondstofprijzen doen stijgen maar dus ook de prikkel tot hoger % recycling. Hier heb ik nog wel wat meer over dit onderwerp geschreven www.oudevolvo.nl/ev-combi/hoe-duurzaam-is-een-elektrische-auto/ (maar moet die pagina ook weer eens aanvullen met wat ik inmiddels weet).
Onderaan op deze pagina amklassiek.nl/elektrische-volvo-amazon-c...tauratie/2020/01/01/ heb ik het rekensommetje gemaakt en elektrisch vergeleken met LPG. Betreft de vergelijking met een 940 en een Amazon is misschien iets zuiniger, maar scheelt niet veel.
Tot slot: een auto op waterstof heeft ook een elektromotor (en een accu en brandstofcel).
Tot zo ver deze off topic bijdrage.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.