- Berichten: 1286
Volvo 165
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Ik zag een paar dagen terug een blauwe Volvo 165 langsrijden! De eerste die ik ooit gezien heb, en voor zover ik kan ontdekken rijden er ook maar heel weinig rond.
Blauw en voorzien van getinte zij- en achterruiten.. zag er stoer uit. Helaas had ik niet de tijd om er een fotootje van te maken, maar dit lijkt er (heel!) erg veel op:
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik vind dat je sowieso nog maar weinig oude Volvo's tegenkomt op de Nederlandse wegen tegenwoordig, maar een 165 is echt een speld in een hooiberg in het echt.
De mensen van Volvo Classics in Barneveld zijn bezig met de restauratie van een 165.
De pagina op hun website over de 165 is echter al heel lang hetzelfde.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"Lars Rengersen" schreef:
Dat is wel uniek!
Ik vind dat je sowieso nog maar weinig oude Volvo's tegenkomt op de Nederlandse wegen tegenwoordig, maar een 165 is echt een speld in een hooiberg in het echt.
Ik vind het wel meevallen; van 't weekend ook nog een oude blauwe Amazon met de kleine rode achterlampjes gezien in Hengelo. Met naar mijn idee iets te grote/brede achterwielen.. Ook al geen fotootje van gemaakt.
En m'n vriendin komt bijna iedereen dag een Amazon tegen.. helaas wel steeds dezelfde auto met dezelfde chauffeuze

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het zijn (bijna-) allemaal 200's met een 164 neus, al dan niet met een 6 cilinder onder de kap.......
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2280
Maar het uniekste aan een 165 is m.i. dat hij nooit door Volvo gemaakt is?
Het zijn (bijna-) allemaal 200's met een 164 neus, al dan niet met een 6 cilinder onder de kap.......
Volgens komt alleen de 145 in aanmerking voor zo'n nose swap. Tuurlijk een 2 serie zou met aanpassingen die neus ook wel passen maar dan ligt er iig geen 6 cillinder lijn in maar een V6 dit ivm de stuurinrichting die bij de 2 serie anders is als dan bij een 145.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Trouwens Wim Bottinga heeft er twee...een zwarte en schiet niet zo op met zijn restauratie van een bordeaux rode
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2280
Nou onderschat die Zweden niet, mij zijn een aantal 165's bekend en daar ligt echt een 6 pitter voorin.
Trouwens Wim Bottinga heeft er twee...een zwarte en schiet niet zo op met zijn restauratie van een bordeaux rode
6 pitter in lijn of een V6.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bertje conti
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
"Tom Steverink" schreef:
Maar het uniekste aan een 165 is m.i. dat hij nooit door Volvo gemaakt is?
Het zijn (bijna-) allemaal 200's met een 164 neus, al dan niet met een 6 cilinder onder de kap.......
Klopt helemaal. De 165 is nooit geproduceerd, dus als je een 165 ziet, dan is dat een 145 of 245 waar het complete voorfront inclusief de onderliggers van een 164 aangelast is. Simpelweg plaatwerk vervangen kan niet omdat een 164 een langere wielbasis heeft dan de 145/245, de vooras staat een stukje verder naar voren.
Uiteraard hoort er in de 165 ook de machtige B30(E) machine in het vooronder te liggen, welke echt niet in in het motorcompartiment van een 145/245 past! Dit is dus de echte VOLVO 6 cylinder in lijn. De latere V6, welke toegepast werd in de 262/264/265/760 is geen echte volvo motor maar de "PRV" motor die ook in peugeot's; de delorean; renaults; Alpine; citroens; schlesser; venturi; matra's; Dodge's e.d. voor kwam.
Het verwonderd mij dat je tegenwoordig steeds meer van deze ombouwen (op internet) tegen komt. in het echie heb ik er helaas nog nooit eentje gezien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=95653
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.