Ombouw dual naar single mass vliegwiel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2021 22:20 #1110863 door V700 register
Ombouw dual naar single mass vliegwiel. is gemaakt door V700 register
Al een geruime tijd wil ik het huidige dual massa vliegwiel vervangen voor een enkelmassa vliegwiel. Dit omdat ik vermoed dat het dubbel massa boosdoener is van een nare bijgeluiden en trillingen. Nu heb ik de knoop doorgehakt en ben ik begonnen met het verzamelen van onderdelen voor de ombouw. Vandaag heb ik het vervangende enkel massa vliegwiel opgehaald (komt van een 240) en heeft de kuiltjes in de zijkant voor de toeren sensor pickup. De drukgroep en koppeling van die 240 heb ik er ook bijgekregen, maar deze gaan voor zover ik weet niet passen in mijn 940. Na mij wat ingelezen te hebben op andere fora las ik dat de koppelingsplaat en drukgroep van een 940 diesel kunnen in combinatie met het enkel massa vliegwiel. Ik sta dus op het punt om deze te bestellen, maar wil graag zeker weten dat dit zonder aanpassingen gaat passen. Het gaat trouwens om deze specifieke onderdelen: Clutch disc 940TDi, organic, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1862 468 031 & Pressure plate, stock, 228mm, Sachs p/n: 3082 204 033. En zijn er nog andere zaken die ik nodig heb? Toplager, keering meteen meepakken? Andere tips? Dingen waar ik rekening mee moet houden tijdens de ombouw? Ik hoor het allemaal graag!

Met vriendelijke groet, Adriaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2021 09:43 #1468157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ombouw van dual naar single mass vliegwiel.
Zo te lezen heb je een M90 versnellingsbak en die heeft geen toplager!
Mogelijk moet het draaipunt van de koppeling wat worden verhoogd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
  • Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2021 17:11 #1468244 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Als ik me goed herinner, heb
Als ik me goed herinner, heb je voor deze ombouw ook iets nodig van de 850 met M56-bak (dezelfde bak als de M90 maar dan dwarsgeplaatst).
Zelf ben ik geen liefhebber van de M90 en zou ik in jouw geval ombouwen naar een fijne betrouwbare M47 of M46, waarvoor tenminste gewoon alles leverbaar is. En waar synchromeshes wel een autoleven lang meegaan.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2021 00:13 #1468249 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Grappig
Grappig die opmerking over de synchromeshes, ik heb iemand meegemaakt die niet over een eeuwige levensduur kan praten. Maar die dacht bij het schakelen dat een Volvobak van rubber is, hij roerde met de pook zo heftig door de olie dat-ie regelmatig vergat de koppeling helemaal in te trappen. ;-).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2021 16:59 #1468257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas nog niet verder.
Helaas ben ik nog niet veel verder gekomen. Ik twijfel dus nog steeds of de diesel plaat en drukgroep gaat passen zonder modificaties. Wisselen naar een M4- bak is geen optie omdat deze minder vermogen kunnen weerstaan dan de M90. Helaas heb ik de auto dagelijks nodig (doordeweeks) en heb ik alleen de zaterdag en zondag om de ombouw te doen. Als ik onderdelen mis of het past niet kan ik of alles terug bouwen of maandag de auto niet gebruiken. Dat maakt dat ik dus info probeer te winnen.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2021 20:23 #1468261 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja, dat heb je
Dat heb je bij constructies die niet origineel zijn. Ik zou beginnen met een frictieplaat die op de priseas past. Dan werk je verder met een drukgroep die hierop past. Mogelijk moet de de koppelingshevel aanpassen of bij een hydraulische bediening de drukstift aanpassen. Let er wel op dat bij een vliegwiel van de 7 of 9 de sensorpunten boven zitten en niet opzij. Persoonlijk ben ik niet zo gek op dergelijke ombouwpogingen, maar mits goed uitgevoerd zou het moeten kunnen. De tijd die het kost moet je dan voor lief nemen.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2021 20:46 #1468262 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Met de
juiste onderdeken koppelt het als een trein, vraag het maar aan Qurijn!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2021 09:06 #1468264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ombouw
Met de onderdelen genoemd in de bijlage heb ik de ombouw gedaan.

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2021 19:23 #1468282 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Waarop baseer je dat de M47
Waarop baseer je dat de M47/M46 niet zoveel vermogen kunnen verwerken, en hoeveel vermogen hebben we het dan eigenlijk over?
De sterkste standaarduitvoeringen van de 7/9 serie, met vermogens tot 200 pk, hadden standaard een M46. Er is geen enkele M90 geleverd in combinatie met een motor met zoveel vermogen. Volvo vertrouwde de M90 niet in combinatie met de B6304S met 210 pk, en hield het handgeschakeld bij een maximum van 180pk.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC