Airco checken voor dummies, svp.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2008 21:52 #1064592 door V700 register
Airco checken voor dummies, svp. is gemaakt door V700 register
Hallo allen, heb het volgende probleem. Heb mijn 940 gekocht in de wetenschap dat de AC het niet doet. Volgens de handelaar was het te voor hem veel gedoe voor de prijs om de kwaal te herstellen. Zat ik niet zo mee aangezien ik toch geen airco gewend ben maar kom er nu achter dat het hele ventilatiesysteem ook erg weinig doet. Een maat van me heeft een 940 zonder airco en bij hem is het in 5 minuten bloedheet, ik krijg het op de hoogste stand nog niet echt warm. Langzaam aan begint het bij mij te dagen dat airco en ventilatiesysteem toch meer met elkaar te maken hebben dan ik vermoedde. Daarom nu de volgende vragen;
- Kan ik de knoppen zo zetten dat de aircofunctie in principe uitstaat? Alsof ik geen airco heb zeg maar.
- Als dat niet kan, bestaat er een simpele checklist om achter de kwaal te komen van een kapotte airco?
Wellicht belangrijk voor de diagnose, de bijrijder zit in een redelijk constante koele luchtstroom van onder het dashboard uit. Beetje zoals dat ventilatierooster bij een 240 die je open of dicht kunt zetten alleen kan ik die bij de 940 dus niet ontdekken. Ik denk dus dat daar (ook) iets niet in orde is maar een ochtend alles uit elkaar trekken aan die kant leverde niets op.
Voor de goede orde, probeer er dus ook achter te komen of ik nu 1 of 2 problemen heb, nml kapotte airco (en daardoor ook nauwelijks warme lucht) of kapotte airco en defect in luchtventilatiesysteem.
Iemand een idee?
Bijgaand foto van de regelaar, die zwarte troep aan de randen is een soort kit die een goed deel van mijn interieur bij elkaar houdt. Met dank aan die handelaar denk ik...
Dank! Bob.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2008 21:59 #1196448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic proberen
als je temperatuurgeregelde ac (ECC in volvo termen) hebt kun je die uitzetten door het knopje tussen de middelste en rechter draaiknop te drukken. alsie aan staat is het knopje volgens mij met blauw licht omrand, alsie uitstaat is het blauwe licht weg. bij ontwasemen gaat hij altijd automatisch aan.

ls je de sleutel omdraait of de motor start licht het blauw altijd op, hoort ook weer uit te gaan. doet het dit niet, of blijfttie knipperen dan heeft het systeem zelf een fout ontdekt en geeft dat dmv het licht aan. ff zoeken op de site (zie zoekveld linksboven) kan mogelijk de betekenissen van die codes geven.

ECC heeft volgens mij niets te maken bij verwarmen van de auto, dit moet gewoon werken, zeker als je koelwater temperatuurmeter vanaf "koud" omhoog begint te komen. niet warm worden zou op een storing in het verwarmingscircuit voor de interieurverwarming kunnen duiden. zaken als lucht in radiateur, kapotte kachelkraan etc.

werken de verschillende snelheden op de ventilatie wel ? en merk je ook verschil tussen die standen ?

foto kon ik niet vinden (of ik was te haastig)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2008 22:19 #1196451 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Haal
de V-snaar vd airco pomp af en je weet zeker dat je airco altijd uit is.
Enne foto staat er ondertussen bij 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2008 22:23 #1196453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu met foto.
Foto stond er nog niet bij, foutje. Jij bedoelt het knopje met sneeuwvlokje, toch? Lampje is kapot of doet het niet, maar ik ga achter die foutcode aan.
De ventilatiesnelheden doen het inderdaad ook niet lekker. Als ik temp en snelheid max zet begin ik die bekende warmelucht te ruiken maar m'n trui kan ik aanhouden. Kan de kachel ruiken en hoor de fan maar het effect is minimaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2008 07:58 #1196473 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zekering ?
als het lampje het niet doet is dan de zekering wel OK ? volgens mij moet het lampje altijd aan gaan.

weet trouwens niet zeker of het zo werkt met lampjes met jouw uitvoering. ik heb zelf ECC die kun je op temperatuur instellen. volgens mij heb jij een andere uitvoering (blauw overlopend in rood), of het daar zo werkt weet ik niet.
Vsnaar eraf is ook goede tip (drijft volgens mij niets anders aan, wel verstandig even te controleren)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2008 09:03 #1196478 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Twee
Je kijkt naar twee verschillende problemen.
Om te beginnen: het bedieningspaneel is van de gewone kachel, waaraan een losse airco is toegevoegd. Die schakel je met een van de knopjes in of uit: dat moet je even in een instructieboekje opzoeken, of zoals Frits zegt de riem van de aircocompressor eraf halen.
Het probleem van te weinig warmte zit ergens anders: heb je een idee wanneer de koelvloeistof voor het laatst ververst is? Zo niet, dan wordt dat in ieder geval tijd. Neem originele Volvo, die is nauwelijks duuurder dan Halfords ed en zeker goed.
Wat je tegelijk ook zou kunnen doen, is de kachel tegen de stroomrichting in spoelen: een tuinslang past er heel goed op, en je houd niet voor mogelijk hoeveel rommel er uit zal komen. 
Ook een belangrijke controle, zoals je in een ander draadje kunt lezen: is je koelwaterpomp nog wel goed? Bij twijfel vervangen, echt duur zijn ze niet, en het is ook het behoud van je motor. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2008 13:57 #1196502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kogelafsluiter in ww aanvoer.
Mijn vorige 940 had ook een airco die het niet deed bij aankoop.
Mijn insteek was dezelfde, dat fix ik wel.
Maar het probleem bij een kreupel aircosysteem is dat het warme water gewoon door de verwarmingsradiateur blijft lopen en de temperateur geregeld dient te worden door de luchtstroom wel of niet langs de radiateur te laten stromen.
Daar wil de afdichting van de kleppen nog wel eens haperen.
Ook omdat een volledig werkend systeem de airco dat warmtelek weer wegwerkt. 
Ik had een achteraf ingebouwde climate control. Dit is nog erger dan de ongeregelde die jij hebt.
Hier hadden ze  ook nog eens de kleppen die bij jou mechanisch bediend worden met stappenmotortjes uitgevoerd. (die het niet goed deden natuurlijk...)
Maar het einde van het liedje bij mij was dat ik de condensor uit het verwarmingssysteem heb gesloopt om de luchtstroom weer een beetje op te peppen.
Behalve dat het ik ook onder de motorkap een kogelafsluiter in de warmwatertoevoer gezet.
Hierdoor blijft de warmte in de motorruimte.
Die laatste truuk was een grote sprong voorwaarts. Alleen in de overgangsperiode winter -> zomer en vice versa moet je nog wel eens stoppen om de kraan om te zetten.
Nu kunt met de kraan dicht namelijk ongeacht de stand van de temperatuurknop de aanjager laten werken.
En waarschijnlijk blaast hij ook bij jou net als bij mij op de stand "warm" meer lucht maar die is dan "koud" vanwege de zomer/winterstand kogelafsluiter.
Een controle van de rubber afdichting van het luchtrooster naar de motorruimte doet ook nog wat. maar je zit met het rooster toch in de warme luchtstroom van de motor dus echt lekker werken zal het nooit.
Je kunt op zoek gaan naar een sneeuwkap die lucht hapt of je maakt weer zo'n gat bij de voeten van de bestuurdersstoel a la 740.
Groet,
Jan zelf 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2008 22:24 #1196561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp
Willem; Waterpomp is recent vervangen bij garage, neem aan vloeistof ook ververst. Was trouwens de tweede in een paar jaar, heb ergens nog een factuur van vorige eigenaar.
Is er ergens een tekening van het luchtsysteem te vinden? Zat te denken dat er wellicht gewoon een onderdeel los hangt waardoor de lucht maar gedeeltelijk de cabine bereikt. Nogmaals, de kachel doet het (want die ruik ik) en de fan ook (want die hoor ik),meer heb je toch niet nodig of mis ik iets? Ga zelf ook nog even op zoek naar technische tekeningen want geloof niet dat ik helemaal helder heb hoe het systeem werkt.  Als ik het stukje hiervoor van Jan lees begrijp ik er niets meer van...
Het klopt dus wel dat m'n airco dan weliswaar niks meer doet maar dat dat niet wil zeggen dat ik die moet fixen om de gewone kachel te kunnen gebruiken. Toch? De mechanica van buizen en een kachel zie ik nog wel als een gezonde uitdaging (met een tekening erbij dan).
Willem, kun je me nog uitleggen wat het koelsysteem met de kachel te maken heeft. Waarschijnlijk een domme vraag maar toch...
Dank, Bob. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2008 11:05 #1196600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Archief
Misschien heb je <a href="/node/1897" target="_blank">hier</a> iets aan. En <a href="/node/10528" target="_blank">hier</a> staat wel een tekening in van het luchtsysteem. Ik weet echter niet of jij als niet lid hierbij kunt.
Groet,
Jan-Willem

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2008 12:22 #1196609 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Leden en niet-leden

Jan-Willem schreef : Ik weet echter niet of jij als niet lid hierbij kunt.

Dat kan jij zien, als er onder de titel van de pagina als categorie "alleen leden" staat.
In het algemeen is de hele Technische Vraagbaak toegankelijk voor alle geregistreerde gebruikers (dus ook niet-leden).'Alleen voor leden' zijn in hoofdzaak de scans van Volvo (Werkplaats)handboeken, Volvo Brochures, en andere boeken. En de verenigingspagina's.
Alle beschrijvingen en informatiepagina's die gebruikers en leden maken op de site zijn voor alle gebruikers zichtbaar.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC