Stationair toerental, lambda lampje en code 232

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2024 22:48 #1112096 door Vincent van der Spek
Stationair toerental, lambda lampje en code 232 is gemaakt door Vincent van der Spek
Mede liefhebbers

In tegenstelling tot de 740 (mijn dagelijkse auto) is de 940 (de auto waar mijn dochter in rijdt) toch wel een zorgenbakje. Eerst even een overzichtje en sorry voor het lange verhaal:

In januari 2023 gekocht omdat mijn dochter een auto nodig had om met haar paarden door het land te kunnen rondrijden. Dus natuurlijk een 940 uit 98 (1800kg) op LPG. Bij de koop brandde het lambda lampje al en er waren nog meer dingetjes. Maar niet te duur, in de buurt en een mooie kleur (coral red). En een lederen interieur als nieuw ondanks slechts 750k km. Ik was ook onder de indruk van het rijden in vergelijking met mijn 740. Ik wilde de uitdaging wel aan.
De eerste serieuze klus was de kachelradiator. Gelukkig financieel goed opgelost met de verkopende handelaar.
Vanwege het lambda lampje vacuum slangen vervangen, moeren aangedraaid, oftewel regulier onderhoud. Dat had ie wel gemist. Het lambda lampje bleef vaak een tijdje uit, maar kwam dan toch weer terug.
Dan na 6 maanden de APK: Te hoog CO. Na een bezoek aan Timen waarbij een lpg injector is vervangen en alle injectoren van metalen inspuitbuisjes waren voorzien, was dat probleem blijkbaar weg en goedgekeurd.
Het lambda lampje was weer een tijdje uit maar bleef toch steeds weer terugkomen. Ondertussen gedaan:
- uitlaat inclusief kat (buis verrot) vervangen
- nieuwe Bosch ontsteking
- nieuwe bougie kabels
- nieuwe bougies

Steeds bleef het lampje hoopvol een poosje uit, om daarna weer vrolijk terug te komen. Verder reed de 940 prima. Zeker omdat er al een MBC gemonteerd was op 0.7 bar.
Als je gas losliet bleef het toerental wat lang hoog hangen, om daarna toch terug te zakken. Ik heb er nog een andere cisklep/stappenmotor ingezet, maar dat maakt geen verschil. Ook voor de zekerheid het gasklephuis gereinigd en de carterontluchting los gehad en gereinigd. Het lambdalampje blijft terugkomen. Ondertussen is het afgelopen juli en toe aan een nieuwe APK. Ik had er een hard hoofd in, maar goedgekeurd!

Bij het eerste bezoek aan Timen was al duidelijk dat er wat druk werd opgebouwd in het koelsysteem. Met een ander dopje (geel) op het koelwater reservoir werd die overdruk opgelost, maar een nieuwe koppakking zat er aan te komen. Toch een jaar mee gedaan. Dus na de APK op naar Timen. Omdat ik bij het kleppenstellen merkte dat één klep veel sneller spelling verloor dan de andere kleppen kon een controle van de kop geen kwaad. Ook omdat met een klepstelplaatje van 460 ik vermoedde dat de kop al eens behandeld was. En inderdaad, die klep lag in de kop verzonken. Niet ok. Bovendien was het geen turbo kop. Ik ging weer naar huis met een turbo kop en nieuwe koppakking. Hopelijk zou dit ook bijdragen aan een betere loop. Het turbo drukverlies (zie andere draadje) was toen al.

Het lampje kwam weer terug, dus kon de zoektocht naar het probleem verder. Van de week maar weer eens aan de slag. Meteen bij starten liep de motor zo'n 1500 toeren stationair. Tijdens het testen vanwege het turbo probleem bleef dit en zakte niet maar reed verder prima op benzine en LPG. Nog van alles nagelopen, maar niets gevonden. Als je wat vacuumslangen van het gasklephuis lostrok, veranderde er niets aan de loopt. Dan maar weer eens de accupool los voor een reset. Het resultaat was dat het stationair weer normaal was en het lampje was natuurlijk uit. Maar na starten loopt ie eerst even op benzine en dat doet ie nu ineens niet best. Trekt je in zijn drie door op benzine, dan houdt ie er net voor de 4000 toeren mee op. Schakelt ie over op LPG dan loopt ie zo goed als normaal. Het lambdalampje is nog uit. Vandaag (helaas niet eerder) maar even uitgelezen en daar kwam een foutcode 232 uit. Dat kan een aantal dingen zijn: te veel of te weinig brandstof, lambda sonde fout.

Het hele verhaal geeft aan dat ik al heel wat standaard zaken en onderhoud heb gedaan, maar nu een beetje out of options ben. Lambda sonde defect? Toch ergens een vacuum lek (al vaak gecontroleerd)? Benzine injectoren niet ok? Als ie het doet rijdt ie geweldig en heeft ons nog nooit laten staan. Mijn dochter is er gek mee en gebruikt als vervoer, trekpaard en camper. Maar de uitdaging en hobby voor mij blijft dat alles goed werkt.
Wie heeft tips om dit goed te krijgen?

groeten
Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2024 00:42 #1475688 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Lambdasonde is niet vaak de
Lambdasonde is niet vaak de oorzaak van een 231 of 232. Die meet alleen maar het verkeerde mengsel als gevolg van een andere fout.
232 is een fout bij stationair toerental, dus NIET bij deellast. Foutenlijst suggereert een lekkende (benzine-)injector. Dat zou best passen bij je symptomen.
Op basis van hoog stationair zou ik eerst naar valse lucht zoeken: alles flink douchen met remmenreiniger bij lopende motor. Toerental mag niet veranderen. Stationair hoort rond de 750 tpm te zijn.
Zorg dat je bij het testen op benzine draait: dat moet eerst goed zijn, daarna pas naar het LPG kijken. Ik ga er dan van uit dat er een LPG injectie in zit, dus een volgsysteem. Bij een simpele ringmixer is dat minder belangrijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2024 10:30 #1475689 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou het zo niet kunnen
Ik zou het zo niet kunnen zeggen maar al eens de blauwe massakabels aan accu, carrosserie en motor vervangen of in ieder geval nieuwe ogen aangeknepen? Die kunnen zo verrot zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2024 11:12 #1475690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambdasonde zelf al vervangen
Lambdasonde zelf al vervangen? Ook op LPG gaan ze niet eeuwig mee, zeker niet als ze met koelvloeistof in aanraking komen.
Staat de schakelaar op het gasklephuis goed afgesteld? Is die überhaupt nog wel betrouwbaar? Als die niet schakelt bij losgelaten gaspedaal gaat het motormanagement (LH) er van uit dat je gasgeeft en zal die het stationaire toerental niet bijregelen.
De CIS klep kan alleen de hoeveelheid stationair lucht regelen, de LH bepaalt hoe rijk of arm.

Via de luchtmassameter ziet de LH hoeveel lucht er wordt aangezogen en bepaalt dan hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Met de lambdasonde wordt in de uitlaatgassen nog eens gekeken of dat allemaal zo'n beetje goed is gegaan en indien nodig regelt de LH nog wat bij. Mocht dat bijregelen te gek worden en de LH loopt tegen zijn bijregelgrens aan, dan laat die het lambdalampje branden. Blijkbaar gebeurt dat bij jou zowel bij stationair draaien (2-3-2) als bij rijden (2-3-1).
De LH onthoudt de laatste bijregeling en start daar de volgende keer meteen weer mee. Na een reset (zekering 1 er even uit is genoeg, accupool hoeft niet los) begint die weer op de fabrieksinstelling. Als die dan meteen al slecht draait, zit de fout waarschijnlijk niet in de lambdaregeling, die heeft dan nog geen kans gehad de boel te verstoren.

Uit een document met foutcodes:
2-3-1 Brandstofregeling, lang, deellast
2-3-2 Brandstofregeling, lang, stationair
2-3-1: Lambda regeling in deellast wil maar kan niet meer of minder brandstof laten inspuiten, mogelijk veroorzaakt door slecht werkende injector(en) of valse lucht.
2-3-2: Lambdaregeling tijdens stationair draaien wil maar kan niet meer of minder brandstof laten inspuiten, mogelijk veroorzaakt door slecht werkende injector(en) of valse lucht
2-3-1*: Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load
If too lean: air leaks, low fuel pressure, bad sensor.
Engine stops when starting from cold; high fuel use or
2-3-2* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at idle
If too rich: high fuel press., leaking injector
Various driving problems

Wat Willem zegt, een haperende of lekkende benzineinjector zou best kunnen. Ook bij rijden op LPG wordt er dan wat benzine meeverbrand. De LH kan blijkbaar niet meer voldoende bijregelen en is de weg nu helemaal kwijt. Trek bij het foutzoeken voor de zekerheid wel even de gaszekeringen los om een storing aan de gasinstallatie uit te sluiten (ik neem aan Vialle LPI).
Niet opgeven, dit moet op te lossen zijn!

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2024 13:38 #1475691 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Doorgaan
Opgeven was niet het plan, op naar een miljoen!
Het betreft idd een Vialle LPi. Ik heb al eens met remmenreiniger zo'n beetje alles aan de inlaatzijde ingespoten. Dat gaf geen verschil, maar alles weer eens stap voor stap doorlopen kan geen kwaad.
Die gaszekeringen zitten vast niet in de zekeringenbak. Die moet ik in de motorruimte zoeken? Ik verwacht geen storing in het LPG systeem na de update van Timen en nu twee keer een APK. Bij de APK meten ze de uitstoot als de motor op LPG loopt neem ik aan. Maar misschien zegt dat ook niet alles. Bij de laatste APK liep de motor nog niet constant 1500 toeren stationair. En het slechter lopen op benzine (na reset) is ook niet altijd. Rond de laatste APK en kopwissel bij Timen liep ie eigenlijk best ok. En dat geeft dan weer steeds hoop dat het opgelost is, maar als je dat denkt springt het lampje weer aan en van de week dus een constant hoog toerental.
Gisteren na de reset en het slechte lopen op benzine, maar goed stationair toerental, is er een ritje van 400km mee gemaakt. Vandaag was ik dus nieuwsgierig hoe het ervoor stond. Ik heb net een proefrit gemaakt:
- lampje brandt weer
- stationair toerental ok. Ook na gas loslaten.
- Rijden op benzine best ok. Alleen doortrekken naar 4000 toeren gaat minder soepel, maar beter dan gisteren na reset. Op LPG geen probleem.

Tja, perfect is het niet, maar op het eerste gezicht en gehoor ok. Dat is dus lastig zoeken. Of gewoon zo laten, maar dat zint me niet.
Hoe kan je benzine injectoren testen? En zijn die een beetje makkelijk te wisselen? Niet dat ik ze heb liggen en nieuw zijn ze ook zeldzaam.
Weer bedankt voor het meedenken.

Vincent

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2024 15:42 #1475692 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Dit gaat over een 1998 940,
Dit gaat over een 1998 940, toch?
Dan kan je dus uitlezen met een OBD-II lezer. Nu heb ik dat bij een 940 nog niet eerder gedaan (wel met heel andere merken auto's), maar als het een complete OBD-II is, moet ook live data mogelijk zijn. Zo'n dongle kost een tot twee tientjes en is dus de moeite waard.
Met de live data kan je zien wat de lambdasonde doet, zodat je die ofwel gericht kunt vervangen ofwel kunt uitsluiten. Als de waarde zo snel pendelt tussen 0 en 1 volt dat je het niet bij kunt lezen, is hij goed.
Verder: vialle zekeringen zitten in een blok van 4, waarschijnlijk open en bloot als zwevende zekering in de motorruimte. Bij mij (960, S90) in de buurt van de accu.
Bij APK wordt emissie gemeten op de hoofdbrandstof, dat is LPG.

Als je even kijkt welke kleur injector je hebt: ik heb een (ongetest, gebruikt) setje van een B230FK liggen, denk ik. En sowieso een set erkend goede voor B230FB. het zijn standaard Bosch injectoren, die zijn eenvoudig te koop. Niks Volvo-specifieks aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2024 16:56 #1475693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OBD-II
Live data uitlezen met een OBD-II kun je vergeten. Het enige verschil met eerdere versies is dat je de knippercodes niet meer uitleest met het LEDje onder motorkap, maar via de OBD aansluiting in de middenconsole. Een standaard OBD-II reader kan niets met die aansluiting.
Zekeringen van de LPi installatie vindt je bij de accu en de LPi computer links voor.
De benzineinjectoren zijn gemakkelijker te wisselen dan de gasinjectoren. Als de boel nu weer een beetje behoorlijk rijdt, zou je ook eens een injectorreiniger kunnen proberen, maar dan moet je wel een tijdje op benzine rijden. Ik kom op internet ook verschillende websites met heel verschillende prijzen tegen die benzineinjectoren testen en ultrasoon reinigen. Ook een overweging. Versleten zullen ze nog niet zijn als de motor hoofdzakelijk op LPG heeft gereden.
Hoe is het trouwens met de benzinedrukregelaar? Als je dat slangetje er af haalt, mag er geen benzine uitkomen, anders is het membraan lek.

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2024 23:21 #1475695 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Zonder live data kan je een
Zonder live data kan je een lambdasonde testen met een analoge multimeter en wat inventiviteit. Je maakt een kabelboompje dat je tussen de normale connector zet, en tapt zo het signaal af. Dan kan je 'm onder het rijden monitoren. Bij voorkeur vanaf de passagiersstoel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2024 17:27 #1475698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkende lpg injector?
Heb je al eens het hele LPG systeem uitgeschakeld?
Dus zekeringen los, onderbreek relais overbrugd én de druk van de leidingen maar de injectors?
Als het probleem er dan nog is, weet je in ieder geval dat het niet aan lpg ligt. Een slecht onderbreekrelais of lekkende lpg heeft ook invloed op je benzine loop.

En dat lambda-lampje op zich zou ik me niet al te druk over maken, ik rijd er al jaren mee rond.. als hij maar lekker loopt is het prima toch..

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2024 20:01 #1475699 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hierbij een link naar TP
Hierbij een link naar TP-32047: <a href=" 1drv.ms/b/s!AiZU1IHSFEZlhPwmTMJcxvBbg_Jeeg?e=nSmrJb ">Link

Voor 2-3-2 zie pagina 80 en verder.

Succes!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC