lagere turbo druk

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2024 20:16 #1112095 door Vincent van der Spek
lagere turbo druk is gemaakt door Vincent van der Spek
Mede liefhebbers

Mijn 940 uit 98 is voorzien (niet door mij) van een MBC. Er valt weinig aan af te stellen, maar werkt prima. Met de gemonteerde losse turbodruk meter kan je mooi zien dat de druk oploopt, of liever opliep, naar 0.7 bar. De laatste tijd komt de druk niet verder dan 0.4 misschien 0.5 bar. Je mist dan net die extra duw. Haal ik de MBC er tussen uit, dan is het nog minder, een ruime 0.2 bar. Ik heb natuurlijk al veel nagelopen en gecontroleerd of er ergens iets lek kan zijn. Maar zo op het eerste gezicht niets te vinden. Is misschien de turbo aan het overlijden of is het minder ingrijpend?

groeten
Vincent

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2024 21:28 #1475675 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Wastegate
Zit het stokje van de wastegate aan de onderkant nog wel vast? Is het makkelijkst te controleren via de onderkant van de auto.

Denk opzich niet dat die aan het overlijden is maar als je de inlaatslang vanaf het luchtfilter los haalt en dan aan de voelt heeft die dan veel speling? Zowel radiaal als axiaal voelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2024 09:57 #1475681 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad even controleren of
Inderdaad even controleren of het stangetje nog vast zit en kan bewegen, anders even de uitlaat los en van achteren controleren of het klepje nog goed afsluit.

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2024 18:29 #1475684 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Kwetsbare plek
Ook mijn 230FK uit '98 had een versleten, ingebrande wastegateklep. Een kwetsbare plek bij onder andere de standaard Mitsubishi TD 04 13C. Geval van thermische overbelasting. Een van de meest voorkomende oorzaken is het direct uitzetten van de motor na een stevige rit. Doordat ook de oliekoeling dan stilvalt, kan de turbo zijn hitte niet meer kwijt en dat is op termijn onder andere schadelijk voor de wastegateklep. En wanneer die eenmaal langs de meer kwetsbare buitenrand begint te lekken, wordt de beschadiging al snel groter.
Dus na stevig doorrijden de motor altijd een paar minuten stationair laten draaien alvorens die uit te zetten, werd mij ooit eens aanbevolen. Maar dat zal iedereen inmiddels wel weten.

Adriaan

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2024 19:39 #1475685 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Onderweg
Hallo Adriaan

Het is verstandiger om de laatste kilometer wat rustiger te rijden. Dan heeft de turbo genoeg tijd om af te koelen. Tot aan de voordeur doorscheuren doen de meesten van ons sowieso niet. Stilstaan met lopende motor is dan niet nodig.

groetjes

Mathy

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2024 20:16 #1475686 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic check
Dank allemaal. Ik heb even een kleine check gedaan. Het stokje aan de waste gate zit nog vast. De inlaatzijde heb ik ook los gehad en is er maar weinig spelling bij de turbine te voelen. Nu weet ik niet goed wat weinig of veel is natuurlijk.
De uitlaatzijde ging helaas niet los. De bovenste moeren gaan een paar slagen los en lopen dan behoorlijk vast. Ik heb het maar even gelaten, maar dat daar het mankement zit klinkt logisch. Het is idd een kwaaltje van de turbo's heb ik zo gelezen. Wordt vervolgd.
Tevens is nog een ander probleem (hoog stationair, lambda lampje en code 232), maar daar open ik wel een nieuw draadje voor. Ik verwacht niet dat dat met de turbo te maken heeft en speelt al langer.

• Willem van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2024 00:31 #1475687 door Willem van Strik
Beantwoord door Willem van Strik in topic Dat laatste klinkt als valse
Dat laatste klinkt als valse lucht ergens.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2024 22:49 #1475678 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Het uitlaathuis
van de turbo is vaak versleten. De waste klep sluit dan niet meer goed af en zo gaat er druk verloren. Gereviseerde uitlaathuizen heb ik wel liggen!!!!!!!!
De druk is 0,2 maar hoort 0,35 te zijn. Het uitlaathuis is dus al aardig op weg naar de uitgang.!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2024 12:05 #1475701 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Te lage druk
De druk zonder MBC van de turbo is 0,2 maar hoort 0,35 te zijn. Het turbo-uitlaathuis is dus al aardig op weg naar de uitgang.!

• Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2024 12:22 #1475730 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Voorbarige aanname…
”Hallo <s>Adriaan</s> iedereen,

Het is verstandiger om de laatste kilometer wat rustiger te rijden. Dan heeft de turbo genoeg tijd om af te koelen. Tot aan de voordeur doorscheuren doen de meesten van ons sowieso niet. Stilstaan met lopende motor is dan niet nodig. groetjes Mathy”

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC