Mijn volvo 340 GL verbruikt 1 op 6
- V300 register
- Verbannen
verder loopt hij goed, en laat geen plassen benzine achter. 't is een vario mattic.
Alvast bedankt voor de antwoorden..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wat gebeurt er als je stevig optrekt van 0 naar 50 en dan net zoveel gas geeft dat je 50 blijft rijden? Hoor je dan echt dat de toeren heel veel minder worden? Zeg ipv 4000 toeren bij optrekken, naar 2000 toeren bij 50 blijven rijden? Of worden de toeren wel minder maar niet echt heel veel?
Ook is de invloed van een goed afgestelde motor (niet alleen de bougies, maar ook de klepspeling, het luchtfilter en de carburateurafstelling) ook van belang voor hoe zuinig je kunt rijden.
Plus rij je zelf rustig of altijd plankgas, rij je korte stukjes of vaak lange afstanden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zomer, bij rustig rijden, haal ik makkelijk de 1/11, maar zuiniger wordt het niet.
(1991 340 GL variomatic)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Het wordt tijd dat er iets omder jullie motorkap gaat gebeuren, bougies, verdelerkap, bougiekabels, rotor, kleppen stellen, luchtfilter, [kleine]vacuum lekkages verhelpen [losse carburateur, kapotte pakkingen, warmte isolatie plaat ezv.] en ga maar door want 1 op 10 tot 1 op 11 moet makkelijk te halen zijn.
Oh en nog iets, controleer de bandenspanning dat scheelt ook. :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Hier kun je alles zelf nagaan en controleren, als je een vario niet gewend ben en vanaf de aankoop al een probleem hebt met dat deze teveel toeren maakt, weet je wellicht niet beter.
Je kunt het altijd checken: www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek
Kun je dat al uitsluiten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
2 Fast 4 U;248244 schreef : Het wordt tijd dat er iets omder jullie motorkap gaat gebeuren, bougies, verdelerkap, bougiekabels, rotor, kleppen stellen, luchtfilter, [kleine]vacuum lekkages verhelpen [losse carburateur, kapotte pakkingen, warmte isolatie plaat ezv.] en ga maar door want 1 op 10 tot 1 op 11 moet makkelijk te halen zijn.
Oh en nog iets, controleer de bandenspanning dat scheelt ook. :yesyes:
Ik heb afgelopen zomer de verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen. Het luchtfilter is amper een jaar oud. Vaccuum lekjes houd ik aardig bij, en kan ik vaak ook merken doordat ie 'zeurderig' stationair gaat lopen.
Carburateur is één keer losgetrild, waardoor ie belabberd reed. Zo nu en draai ik 'm ietsje aan, maar ook dat valt te verwaarlozen dacht ik.
Co-verhouding is onlangs nog afgesteld en de vario heb ik jaarlijks in onderhoud bij Brouwer in Rogat, en die geeft aan dat ie rijdt zoals het hoort.
Bandenspanning heb ik altijd iets hoger dan voorgeschreven, meestal zo rond de 2,4 bar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Louis;248256 schreef : Ik heb afgelopen zomer de verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen. Het luchtfilter is amper een jaar oud. Vaccuum lekjes houd ik aardig bij, en kan ik vaak ook merken doordat ie 'zeurderig' stationair gaat lopen.
Carburateur is één keer losgetrild, waardoor ie belabberd reed. Zo nu en draai ik 'm ietsje aan, maar ook dat valt te verwaarlozen dacht ik.
Co-verhouding is onlangs nog afgesteld en de vario heb ik jaarlijks in onderhoud bij Brouwer in Rogat, en die geeft aan dat ie rijdt zoals het hoort.
Bandenspanning heb ik altijd iets hoger dan voorgeschreven, meestal zo rond de 2,4 bar.
Controleer dan meer op de kleine vacuum lekjes en dan vooral onder de carb, de pakkingen en de warmte isolatie plaat, deze wil wel eens scheuren, de slang naar de remkrachtversterker en niet te vergeten de in- / uitlaat spruitstuk pakking.
Controleer ook afstelling van de carb, deze kan te rijk zijn afgesteld.
Een bandenspanning van 2.0 is hard genoeg, meer geeft alleen meer slijtage in het midden van de band.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Heb je een toerenteller? Zo nee, dan zou ik adviseren om er een aan te schaffen of in elk geval een keer aan te sluiten. Dat is plug&play. Als je een keer in de buurt van Bladel komt mag je er wel eentje lenen om een test rondje te rijden als je wilt.
Als je het toerental kunt aflezen kun je het lijstje in het ledenmenu nauwkeurig toepassen. Als de toerentallen ongeveer kloppen met dat lijstje zal je probleem veel kans in de carburateur zitten. Als de toerentallen afwijken veel kans in het vacuümsysteem wat de variomatic helpt schakelen of de aansturing er van.
Zoals gezegd, als je een keer in de buurt bent wil ik best een keer meekijken en luisteren. Ik heb een tijd geleden lopen experimenteren met het vacuümsysteem, dus storing zoeken is geen probleem. Ook heb ik nog genoeg gereviseerde onderdelen liggen die getest zijn op werking.
Ik woon in Bladel (Noord Brabant).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Omdat het weinig en kontinue is, kan je wel CO goed afgesteld krijgen , maar verhoogt brandstofverbruik enorm.
Demonteren, naald op zitting inpoetsen met koperpoes, daarna goed schoonspuiten
met remmen reiniger.
Een nieuwe monteren is natuurlijk ook een oplossing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.