Vet
- V300 register
- Verbannen
Soorten als daar zijn:
- WD-40
- Molybdeensulfide (MoS2)
- Lithium
- PTFE
- 'White Grease'
- Siliconenspray
- PB Blaster
- Vaseline
- Lagervet (wat is het verschil met de voorgenoemde?)
- Grafiet
- Motorolie
- ATF/versnellingsbakolie
- ...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
WD40 om vaste dingen los te maken.
Remmenreiniger (Action) om vieze dingen schoon te maken.
Lagervet (Kroon) om lagers te smeren.
Kopervet om dingen later weer los te krijgen.
Motorolie waar het voor gemaakt is (motor smeren).
ATF/Versnellingsbak olie waar het voor gemaakt is (versnellingsbak/diff smeren).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dat houdt in:
-motorolie: 10W40 in de motor
-transmissieolie: Dexron IID of ATF-F, ik ben even kwijt welke, in de versnellingsbak
-Differentieelolie: Gearlube 80W90 in het differentieel
-Remolie: dot4, in het remsysteem
-Koelvloeistof: in het koelsysteem
Dan heb je nog de meer universele middeltjes:
-WD40: om dingen los te maken, smeert niet, is visolie.
-Molybdeensulfide: ik dacht op stuurkogels en zo, zelf nog nooit gebruikt
-PTFE, dat is teflonspray: Werkt goed voor dingen te smeren, glijbussen en zo, maar eigenlijk ook weer heel universeel.
-White Grease: om dingen te smeren onder de auto. Heeft het grote voordeel dat het niet blijft plakken en dat het vuil weghoudt. Bijvoorbeeld het mechanisme van de handrem soepel houden.
-Siliconenspray: om heel snel in de kliko te smijten.
-Vaseline: voor raam- en deurrubbers.
-Lagervet: voor (kogel)lagers, bijvoorbeeld de wiellagers. Ook voor de bewegende delen van de carburateur werkt het goed.
-Kranenvet: om wat aan de binnenkant van koel- en vacuumslangen te doen waar ze ergens op aangesloten zitten. Zo krijg je ze er beter op, later beter af, en helpt het rubber soepel houden.
-Zonnebloemolie/ lijnolie: om zwarte bumpers op kleur te brengen
PB-blaster ken ik niet. Grafiet ook nog nooit gebruikt. Lithium, geen idee, maar het klinkt wel vet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Alle soorten hebben hun eigen specifieke eigenschappen. Zo is een teflonvet zeer sterk hechtend en bouwt een solide smeerfilm op en is erg corrosiebestendig. Een lithiumvet heeft weer betere waterbestendige en temperatuurseigenschappen. Een lithiumcomplex vet is daar nog beter voor.
Daarom smeer je een PTFE vet op een glijvlak of handremhevel (lage snelheid, goede wrijvingseigenschappen, zeer corrosiebestendig) en een lithiumcomplex vet op een wiellager (hoge snelheid, sterke smeerfilm, hoge temperatuur).
white grease is overigens vaak/altijd een teflonvet (PTFE).
MoS2 is een additive voor vet om droogloopeigenschappen te voorkomen net als grafiet. Het zijn vaste deeltjes in het vet die zelf smerende eigenschappen bezitten en als het vet weggespoeld is blijft het additive een minimale bescherming voldoen. Dit komt vooral voor onder extreme belasting zoals bakpennen, koppelschotels etc waar veel wrijving, trilling, schokken, water zit en het vet dus veel te verduren krijgt.
Ik kan er nog 3 a4-tjes over typen maar specifieke vragen zijn handiger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Ik vreet dit soort kennis, dank je.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dus eigenlijk spreken we meestal over het zeepskelet (ptfe, lithium) als we het over een bepaald soort vet hebben en niet over het smeermiddel zelf? Is het eigenlijke smeermiddel dan zeer gelijkaardig voor alle verschillende soorten?
Beschikt motorolie over een zeepskelet (of gewoon een serie koolwaterstoffen + additieven)? Of is dat zeep-gedoe specifiek voor vetten?
Een voorbeeld: een fietsketting. Smeren met bv. motorolie is dan geen goed idee (blijft niet hangen), beter een lithiumvet ivm waterbestendigheid en de relatief lage snelheden?
Op mijn bus white grease wordt er nergens PTFE vermeld en de bus met PTFE bevat een heel ander goedje. What gives?
Siliconenspray in de kliko (heb dat woord moeten opzoeken )? Niet nuttig voor rubberen leidingen etc?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Nicholas;233109 schreef : Siliconenspray in de kliko (heb dat woord moeten opzoeken )? Niet nuttig voor rubberen leidingen etc?
Je kunt siliconenspray wel gebruiken, maar eigenlijk altijd is er een beter alternatief.
-Siliconenspray kun je gebruiken voor rubbers bijvoorbeeld, maar dan is vaseline veel beter omdat dat het rubber niet aantast.
-Smeren van aluminium of staal kan ook met dit spul, maar waarom dan geen Teflonspray wat veel beter werkt?
-Niet gebruiken voor het vochtvrij houden of reinigen van elektrische contacten, want dan kun je vonken krijgen.
-Onder de auto zou ik het ook niet gebruiken, want er blijft heel veel vuil aanhangen, wat je er vervolgens moeilijk afkrijgt doordat de siliconen water afstoot.
-Je kunt er je bumpers mooi mee oppoetsen, maar zonnebloemolie tast geen rubber aan en lijnolie blijft v??l langer zitten.
Maar begrijp me niet verkeerd hoor, met siliconen kun je h?le mooie dingen doen. De voorgevel van Patricia Paay is best leuk gelukt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.