Verwarming 340, zowat alles gechecked.. What is it?
- V300 register
- Verbannen
Ik zal zo even zoeken naar de voorstelpagina, maar ik heb zo'n brandende vraag dat ik die toch ga stellen. Ik heb alle threads over dit onderwerp al gelezen, maar kom er toch nog niet uit..
Ik heb een 340(de oude van Frits Hendrickx) en daar zat geen verwarming in. Deze is er later door de vorige eigenaar ingezet. Alles zit aangesloten. Ik zie de kachelkraan gewoon goed bewegen op de schuif. Nu kreeg ik dus zowat geen warme lucht binnen. Wat heb ik al gedaan:
-De thermostaat vervangen. Deze was idd niet erg jofel meer, de motor wordt nu wel wat warmer maar niet schrikbarend en dat is wel in orde nu.
-De koelvloeistof: deze was bruin en dat leek me al neit goed. Tijdens het vervangen:
-Alles doorgespoeld. Ik heb het circuit compleet doorgespoeld, dik uur lang bezig geweest. Ik heb alle kanten op alles uitgespoeld tot ik niets bruins meer tegenkwam. Ik ben geen klonten oid tegengekomen overigens.
Nu is het vreemde: de verwarming aan de rechterzijde van de auto werkt veel beter dan links allereerst. De 'gezicht' verwarming blaast als enige echt warme lucht continu. Links ook redelijk als ie warm stationaar ronddraait, maar zodra je gaat rijden wordt dik koud. Net als de voetverwarming. (rechts blijft ie lauw).
Ik vind het toch vrij vreemd, en kom er eigenlijk eerlijk gezegd zo even niet meer uit. Hebben jullie Wijze Volvolovers nog tips?
Mvg,
Alexander
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
een andere optie is dat de waterslangen niet op helemaal de juiste punten aangesloten zitten. Achterstevoren (dus ingang als uitgang en andersom) gaat het niet lekker. Kun je dit aangeven met een paar foto's waarop de aansluitingen en loop van de slangen te zien is??
het enige wat je kunt doen om een reeds dichtgekoekte kachelradiator weer open te krijgen is koelsysteem reiniger er doorheen te laten lopen. Een kachel van een 340 moet eigenlijk een overkill aan hitte kunnen geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zijn er nog makkelijke manieren om hier foto's up te loaden, of werkt dat hier ook gewoon met websites als tinypic enzo?
Ik zal zo even op pad gaan naar reiniger! Thanks!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Nog steeds wordt rechts echt normaal warm, ook tijdens rijden. De rest alleen tijdens langdurig stationair draaien warm te krijgen. Zodra je gaat rijden is het heel snel weer koude lucht..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;189954 schreef : Bewegen de kachelkleppen wel? Die zitten nog wel eens vast waardoor de schuiven wel kunnen draaien, maar de kleppen gewoon blijven staan zoals ze staan.
De kachelkleppen, daarmee bedoel je wat vast zit aan de bediening van Floor/open/Off bij de schuif mee? Ik heb namelijk onder het dashboard gelegen en als ik de schuiven beweeg zie ik (tussen e.e.a. door) daadwerkelijk in ieder geval de 'hendel' van de klep bewegen die aan de 'buitenkant' zit van het huis. Hiervoor moet je goed gluren, je kunt hem ook met je vingers verzetten bijvoorbeeld.. Dit doet ie iig wel OK.
Als ik rechts dichtzet, heb ik links ook wat meer warme lucht. Dus lijkt me dat iig de doorstroming daarzo wel OK is, maar wie ben ik..
Ik ben even bezig met de foto's nu. Als iemand toevallig een foto van zijn/haar motorruim op de PC heeft waarbij de slangen v/d verwarming ook goed te zien zijn: please post it!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Tevens zijn de 2 aansluitingen BINNEN de auto onder had dashboard zitten (dus links die op de kachelkraan zit(toch?!) en rechts gewoon door t metaal naar de motorruimte gaat) gewoon echt heet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
de doorstroom/warmte komt vanaf de kachelradiateur in een soort centrale ruimte; oftewel, als het in de auto ergens goed warm wordt dan zit het met de kachelradiateur zelf wel goed
zitten alle plastic buizen vanaf de kachelradiateur wel vastgeklikt op de aansluitingen bij de kachel en bij de uitmondingen van het dashboard?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De buizen lijken mij wel vastgeklikt, daar ik de stromen goed voel maar t?s alleen koude lucht dus.
Ook apart, maar ikdenk een andere oorzaak: bij aankoop deden stand 0+1+2 het, en 3 niet. Vervolvens heeft stand 3 het opeens een tijd gewoon gedaan maar sinds gisteravond is stand 3 weer overleden. Dit lijkt mij iets totaal anders toch?
Wat ook opvallend is(maar lijkt mij niet gerelateerd) is dat de zekering van de achterlichten ook soms spontaan doorbrand. Gisteren ook gebeurd, en nogal heftig: allemaal zwart eromheen etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
bij de offici?le 'ingang' zit namelijk een wervelaar die zorgt dat het inkomende water wat begint te kolken terwijl het door de buisjes van de radiator loopt. Daardoor is de warmteweerstand tussen het koelwater en de radiator kleiner, en de warmte opbrengst (veel) groter bij gelijke watertemperatuur.
als de stroming andersom is dan bedoeld heb je wel het nadeel (wat hogere stromingsweerstand) maar niet het voordeel van deze wervelaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.